Nesoulad mezi nabídkou a poptávkou přepravy zvyšuje ceny

, 17 února 2021, 8:15

Koronavirová krize měla dopad také na lodní dopravu. Omezená přepravní kapacita, rostoucí sazby a digitalizace přepravních společností činí trh složitějším a nestabilnějším než kdy dříve. Níže uvádíme prohlášení Rolfa Mertinsa, vedoucího Global Ocean Freight ve společnosti DACHSER Air & Sea Logistics.

dachser

„Minulý rok bylo všechno jinak. Doposud jsme byli schopni plánovat nákupy nákladního prostoru na základě zkušeností a údajů z předchozího roku. Kvůli pandemii jsme tyto předpoklady museli doslova hodit přes palubu.

Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020 se produkce v Asii vrátila na plnou provozní kapacitu a poptávka po přepravě kontejnerů prudce vzrostla. Přepravní kapacita však byla mnohem nižší než v předchozím roce. Kromě nedostatku prázdných kontejnerů ve výrobních závodech v Asii se v důsledku výluky změnily také harmonogramy dodávek a tím i přepravní kapacita. Nedostatek kontejnerů ovlivňují hlavně dodávky do Spojených států, ale také do Evropy. Je třeba poznamenat, že zpětná zásilka prázdných kontejnerů z USA trvá nejméně o šest až deset dní déle než v období před pandemií. Je to hlavně kvůli omezením týkajících se COVIDu platným v přístavních terminálech a nedostatku personálu, např. pracovníků v přístavu nebo řidičů nákladních vozidel. To také ovlivňuje zpoždění při vykládce lodí. Stává se, že posádce je diagnostikován COVID, část personálu je umístěna do karantény a následně musí loď zůstat zakotvena.

Kromě toho je mnoho nákladních vozidel dočasně vyřazeno z provozu za účelem instalace katalyzátorů ke snížení emisí výfukových plynů. To vše znamená, že nákladový prostor se stává vzácnou komoditou a rozpor mezi nabídkou a poptávkou způsobuje „astronomické“ zvýšení cen nákladní dopravy.

Předpokládáme, že současná situace bude pokračovat až do konce února, a to i během prvního čtvrtletí roku 2021. Podle předpovědí by se objem zásilek měl snížit až na konci února 2021. Čínský nový rok začne v únoru a bude impulsem pro další růst poptávky po kontejnerové přepravě. Sazby se mohou ještě více zvýšit a určitě neklesnou. Později se začnou problémy s nákladním prostorem i s dostupností kontejnerů zmenšovat. Po dlouhou dobu se však kapacita ani sazby nevrátí na úroveň před pandemií.

V současné době evropské přepravní společnosti intenzivně pracují na digitalizaci logistických procesů. To znamená, že pokud chceme vyvinout a zajistit budoucnost služeb plné kontejnerové přepravy (FCL), musíme revidovat stávající objednávkový a rezervační systém a přizpůsobit ho nové realitě.“ – řekl Rolf Mertins, Head of Global Ocean Freight v DACHSER Air & Sea Logistics.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!