Tři roky po svém vzniku se blíží k závěru projekt RE-BREATH – Snížení emisí z opotřebení brzd v dopravě, iniciativa financovaná z programu Evropské komise LIFE, do níž se zapojili různí partneři na evropské úrovni s cílem zlepšit znalosti o emisích neexhalačních mikročásticích, které vznikají v brzdových systémech ve veřejné hromadné dopravě (MHD), posoudit jejich dopad na kvalitu života lidí a životní prostředí a v neposlední řadě navrhnout a vyvinout inovativní a ekologičtější brzdový systém pro autobusy a zasáhnout ekologickými kroky.
Spolupráce mezi výzkumnými, obchodními a veřejnými institucemi v rámci projektu RE-BREATH ukázala, že cílené inovace v oblasti brzdových systémů mohou konkrétně přispět k udržitelnější veřejné dopravě.
Reálné silniční testy prováděné po dobu 16 měsíců ve městech Bergamo a Bratislava, která Evropská agentura pro životní prostředí označila za městská centra s nejvyššími koncentracemi PM10, přinesly výsledky, které potvrzují původní cíle projektu.
Základem projektu je inovativní brzdový systém vyvinutý společností Brembo N.V. s brzdovými kotouči ze speciální litiny s nízkým opotřebením a brzdovými destičkami speciálně navrženými tak, aby s novými kotouči spolupracovaly. Brzdové kotouče vycházejí ze zkušeností společnosti Brembo z oblasti soukromé dopravy splňující novou normu Euro7. Brzdové destičky, jejichž uvedení na trh je naplánováno na konec roku 2025, byly naproti tomu vyvinuty speciálně pro těžká nákladní vozidla a neobsahují měď. Nový brzdový systém dosáhl cíle zachovat vysokou účinnost brzdění a zároveň výrazně snížit emise pevných částic ve srovnání s konvenčními systémy.
Výsledky projektu RE-BREATH potvrdily:
- Výrazné prodloužení životnosti brzdových kotoučů při silničních testech v porovnání s dosavadními údaji; +50 % ve srovnání se systémy OE (Original Equipment) a +100 % ve srovnání se systémy AM (Aftermarket).
- Snížení emisí PM10: -10 % při porovnání systému OE (Original Equipment) s řešením RE-BREATH, s použitím emisního faktoru bench testu a metodiky EEA (European Environment Agency) pro odhad emisí.
- Snížení koncentrace PM10 o 40 až 70 % na autobusových zastávkách vybavených zelenými bariérami, což potvrzuje účinnost zásahů ke zmírnění dopadů na životní prostředí.
Údaje z projektu byly poskytnuty pracovní skupině Task Force 5 (PMP group, UNECE), aby pomohly při vývoji budoucích emisních norem. Testy skutečně odhalily jejich potenciální škálovatelnost v podobných podmínkách s vysokou poptávkou a jejich výsledky připravily půdu pro širší přijetí udržitelných součástek v rámci vozových parků.
Díky spolupráci se společnostmi Arriva Italia a Arriva Slovakia se systém již replikuje ve vozovém parku lehkých užitkových vozidel v Itálii (Bergamo a Řím) a Slovinsku, přičemž se počítá s normou Euro 7, která vstoupí v platnost v roce 2026.
Na projektu se aktivně podílela také obec Bergamo, která byla pověřena komunikací a ekologickými opatřeními na místní úrovni, a Národní rada pro výzkum – spolu s Ústavem pro znečištění ovzduší (CNR-IIA) a Ústavem pro studium nanostrukturních materiálů (CNR-ISMN) – pověřená měřením kvality ovzduší a znečišťujících látek emitovaných brzdami vozidel na autobusových zastávkách, jakož i vývojem modelu rozptylu znečišťujících látek.
Při pohledu do budoucna partneři projektu pevně věří, že pro podporu dalších řešení mobility s nízkým dopadem je nezbytná trvalá spolupráce mezi podniky, výzkumem, veřejnými institucemi a místními komunitami. Replikovatelný model vyvinutý v rámci projektu RE-BREATH je nyní konkrétním osvědčeným postupem pro budování ekologičtějších, životaschopnějších a odolnějších měst, kde městská mobilita odpovídá potřebám občanů a životního prostředí.
Komentáře