Daimler Truck oficiálně otevřel své nové Globální centrum náhradních dílů (GPC) v Halberstadtu, které se stává centrálním logistickým uzlem číslo jedna pro globální dodávky náhradních dílů pro Mercedes-Benz Trucks. Závod v Sasku-Anhaltsku má zajistit rychlé a komplexní zásobování náhradními díly s cílem maximalizovat provozuschopnost a minimalizovat prostoje vozových parků. Investice ve výši přibližně 500 milionů eur byla plánována s ohledem na neutrální provoz z hlediska emisí CO2.
Na slavnostním otevření GPC se sešla řada hostů, mimo jiné Karin Rådström, generální ředitelka společnosti Daimler Truck, Dr. Reiner Haseloff, předseda vlády Saska-Anhaltska, Sven Schulze, ministr hospodářství, cestovního ruchu, zemědělství a lesnictví Saska-Anhaltska, a Achim Puchert, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Trucks.
„Naše nové Globální centrum náhradních dílů nám umožňuje ještě lépe sloužit našim zákazníkům. Z Halberstadtu jim můžeme rychle a efektivně dodávat náhradní díly Mercedes-Benz Trucks ve více než 170 zemích, a zajistit tak maximální provozuschopnost jejich nákladních vozidel. Tímto způsobem dále posílíme naši schopnost naplňovat akční cíl společnosti Daimler Truck: For all who keep the world moving,“ řekla Karin Rådströmová, generální ředitelka společnosti Daimler Truck.
Globální logistické centrum
V budoucnu bude z nového logistického centra dodáváno až 300.000 různých položek – od nejmenšího šroubku až po kompletní kabinu řidiče nákladního vozidla – distributorům vozidel ve více než 170 zemích světa. Globální centrum náhradních dílů tak hraje rozhodující roli při zajišťování mezinárodních dodavatelských řetězců. Flexibilní a efektivní logistika náhradních dílů je pro společnost Mercedes-Benz Trucks a její zákazníky po celém světě důležitým faktorem úspěchu, který jim umožňuje maximalizovat provozuschopnost a minimalizovat prostoje jejich vozového parku.
Očekává se, že do začátku roku 2026 vznikne ve společnosti GPC přibližně 650 kvalifikovaných pracovních míst. V současné době již v závodě pracuje téměř 200 lidí. Do logistického závodu bude v budoucnu dodávat své díly přibližně 2 600 dodavatelů nákladních automobilů Mercedes-Benz. Od začátku roku 2026 bude nové místo obsluhovat více než 20 regionálních logistických center a téměř 3 000 prodejců po celém světě, včetně různých evropských zemí, Turecka, Spojených arabských emirátů, Brazílie a Austrálie.
Celková plocha závodu v průmyslovém parku Halberstadt East bude činit přibližně 270 000 metrů čtverečních, přičemž v první fázi výstavby se bude jednat o přibližně 260 000 metrů čtverečních logistických ploch, což odpovídá více než 35 fotbalovým hřištím. Společnost Daimler Truck získala globální logistickou společnost DP World, která převezme každodenní provoz nákladních vozidel GPC, včetně logistických procesů příjmu a expedice zboží a skladu dílů.
Udržitelnost a neutralita CO2
Nový logistický areál byl od počátku navržen pro provoz s neutrálními emisemi CO2, s energetickou koncepcí, která se zcela obejde bez fosilních paliv – není potřeba zemní plyn ani ropa. Potřebnou energii v areálu vyrábí jedna z největších střešních fotovoltaických instalací v Evropě, která pokrývá více než 90 % celé plochy střechy (přibližně 250 000 m2).
Očekává se, že fotovoltaická instalace se špičkovým výkonem více než 22 megawattů (MWp) bude v budoucnu vyrábět více než 20 milionů kilowatthodin (kWh) elektřiny ročně, což je výrazně více, než se v závodě spotřebuje. Přebytečná energie z GPC bude dodávána do sítě. Aby byla úroveň soběstačnosti po celou dobu životnosti co nejvyšší, plánují se další zařízení na skladování energie; v první fázi se počítá se zařízením na skladování energie o kapacitě přibližně 2 000 kWh.
Objekt bude vytápěn elektrickými tepelnými čerpadly, která budou teplo do budovy přenášet prostřednictvím podlahového vytápění, což by mělo zajistit vysokou energetickou účinnost díky nízkým teplotám topné vody a akumulačnímu efektu průmyslových podlah.
Pro usnadnění přístupu zaměstnanců k elektromobilitě bude k dispozici přibližně 30 nabíjecích míst pro elektromobily s možností dalšího rozšíření. Vhodné dobíjecí stanice jsou k dispozici také pro nákladní vozidla dodavatelů, jejichž vozové parky budou postupně elektrifikovány – pro tento účel je k dispozici 16 dobíjecích míst o výkonu 200 kW a čtyři dobíjecí místa o výkonu 400 kW. Společnost Daimler Truck elektrifikuje svou první trasu již v srpnu 2025 mezi Oscherslebenem a GPC Halberstadt, přičemž další trasy pro elektrické nákladní automobily budou spuštěny později.
Komentáře