Nová pravidla EU pro technické a silniční kontroly

16 července 2025, 9:33

Unijní balíček „Roadworthiness”, který navrhla Evropská komise, mění pravidla pro technické prohlídky a silniční kontroly. Tentokrát ve prospěch dopravců, neboť změny znamenají méně byrokracie a větší transparentnost, ale také nové povinnosti. V tomto článku se podíváme na to, co přesně se mění, kdy a co by měli majitelé vozových parků udělat, aby tímto přechodem prošli bez problémů.

Co se mění? Hlavní body balíčku Evropské komise

Níže jsou uvedeny nejdůležitější body (z pohledu dopravců) tzv. roadworthiness package, který modernizuje stávající předpisy.

  • Přeshraniční uznávání technických prohlídek

Dopravci budou moci provádět technické prohlídky vozidel v kterékoli zemi EU, aniž by se museli vracet do země registrace.

  • Digitalizace dokumentů a centrální databáze

Všechny dokumenty o technické prohlídce mají být elektronické a dostupné online kontrolním orgánům v celé Evropě.

  • Každoroční prohlídka u vozidel starších 10 let

Starší vozy budou muset procházet kontrolou každý rok – bez ohledu na národní předpisy.

  • Nové testy pro elektromobily a vozidla vybavená systémem ADAS

Kontrola asistenčních systémů řidiče, softwaru, elektrických zařízení a emisí ultrajemných částic a NOₓ.

  • Centrální evidence ujetých kilometrů

Elektronické tachografy budou integrovány do národních registrů, což omezí podvody a zvýší transparentnost sekundárního trhu.

Dopad na dopravní společnosti

Zavedení výše uvedených změn je pro dopravce také velkým usnadněním. Díky možnosti provádět technické kontroly mimo hranice země bude možné lépe využívat vozový park. Na druhou stranu zavedení systému digitální dokumentace jistě přinese nové náklady, stejně jako dodatečné kontroly nebo aktualizace softwaru ADAS.

Revize předpisů s sebou nese také riziko prostojů při přizpůsobování vozidel novým předpisům a nutnost upravit harmonogram technických kontrol. Vozové parky budou potřebovat aktualizace postupů a dopravci budou potřebovat školení o nových předpisech.

Legislativní fáze a očekávaný harmonogram

V současné době je balíček „Roadworthiness” ve fázi konzultací v Evropském parlamentu a Radě EU. Než nová pravidla vstoupí v platnost, musí je schválit obě instituce. V praxi to znamená, že vstoupí v platnost nejdříve v letech 2026 až 2028.

Členské státy EU budou mít možnost vypracovat vlastní prováděcí předpisy přizpůsobené národním reáliím dopravního průmyslu, což může konečné datum vstupu popsaných změn ještě posunout.

Jak připravit vozový park? Seznam opatření pro dopravce

Dopravci tedy mají ještě nějaký čas, ale vyplatí se promyslet klíčové kroky pro přizpůsobení vozového parku regulačním změnám již nyní. Obezřetní majitelé firem v mezičase mohou zkontrolovat, jak jsou jejich vozidla připravena na nové požadavky. Konkrétně se jedná o:

  • systémy ADAS,
  • digitální tachografy,
  • software
  • záznamy o ujetých kilometrech

Někteří mohou také zkontrolovat dostupnost nástrojů a řešení umožňujících elektronické zpracování technických kontrol a vedení digitálních záznamů. Dobrou praxí bude také sledovat informace o možném školení zaměstnanců, zejména administrativních pracovníků a řidičů.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!