Pochopení předpětí a vůle v párových kuželíkových ložiscích

11 srpna 2017, 15:14

Pochopení správného vymezení předpětí a vůle u párových kuželíkových ložisek a jejich jednotek je důležité pro maximalizaci jejich životnosti.

Definice přepětí a vůle
Předpětí popisuje stav, kdy je párové kuželíkové ložisko uloženo tak, že neumožňuje axiální pohyb (obr. 1). Ložisko má axiální předpětí vymezené upínací silou nápravové matice.

Vůle v párových kuželíkových ložiscích umožňuje axiální pohyb (obr. 2). Vůli můžete snadno změřit měřícími hodinkami.

Jaké je nejlepší nastavení pro kola nákladních vozů? Předpětí, nebo vůle?
Obecně řečeno je lehké předpětí považováno za nejlepší nastavení, protože tím se zatížení rovnoměrně rozloží na valivé prvky a životnost ložiska se tak prodlužuje (obr. 3).

Jaká jsou rizika přílišného předpětí?
Následky přílišného předpětí jsou vážné. Zvýšené zatížení na valivé prvky zvyšuje teplotu, ta poškozuje mazivo a dojde k poškození čelních stran valivých prvků. Nakonec se ložisko zcela zničí, v extrémních případech dochází k upadnutí kola.

Jaká jsou rizika příliš velké vůle?
Nadměrná vůle může vyvolat zkroucení valivých prvků, poškození klece a nakonec zničení ložiska. I zde hrozí upadnutí celého kola.

Jak lze tyto parametry nastavit?
Správné nastavení samostatného kuželíkového ložiska vyžaduje kvalitní produkt a šikovného mechanika. Špatné vymezení tolerancí v ložisku může negativně ovlivnit předpětí. OE manuál k nápravě obsahuje údaje o správných utahovacích momentech.

Jak nastavit ložiskové jednotky?
Předpětí u kolových jednotek je nastavené už z výroby. Kolové jednotky jsou méně náchylné k rozdílům v utahovacích momentech, protože jejich vnitřní kroužky se dotýkají. Utahovací síla mezi 80 a 100 kN obvykle dodá ložisku správné předpětí. Přesné utahovací momenty jsou k dispozici u výrobce nápravy. Existuje mnoho typů konstrukcí nápravy, vyžadujících různé utažení matic.

Související články

Nová sada těsnění hřídelí SKF pro nápravy BPW Eco Plus 3
Nová sada těsnění hřídelí SKF pro nápravy BPW Eco Plus 3

Na základě požadavků klientů rozšířila společnost SKF řadu těsnění hřídelí. Nyní SKF přichází na trh se sadou VKS 6377, která je vhodná pro nové nápravy BPW ECO Plus 3.

Technická informace SKF -změny v konstrukci napínacích kladek
Technická informace SKF -změny v konstrukci napínacích kladek

SKF změnila konstrukci napínací kladky VKM 22380 a VKM 22385. Kladky jsou používány u vozů FIAT Ducato, PEUGEOT Boxer, Jumper, RENAULT Master I/II, Mascott, Trafic, OPEL Movano.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!