O 18 procent nižší koeficient odporu vzduchu, spotřeba paliva snížena o téměř 5 procent, tj. úspora 2.000 litrů nafty ročně, takovými parametry se může pochlubit aerodynamický návěs Aero trailer Mercedes-Benz.
Poprvé se představil na veletrhu Trailer 2011 v Belgii v sestavě s oceněným Mercedes-Benz Actros. Mercedes-Benz se při vývoji zaměřil především na vylepšení aerodynamických vlastností návěsu bez omezení jeho vnitřního prostoru. Studie díky tomu nabízí ložnou plochu 13,6 m na 2,55 m.
Aero trailer, na jehož vývoji se podíleli i členové vývojového týmu nové generace Actrosu, byl důkladně testován v aerodynamickém tunelu. Návěs má vpředu nástavce, které jsou při jízdě přímým směrem v mírném zákrytu se spoilery na zadní straně kabiny tahače. Toto řešení zlepšuje proudění vzduchu kolem boků soupravy o 1%.
K nepřehlédnutelným úpravám návěsu patří bočnice, kryjící kola a podvozek návěsů, které zlepšují proudění vzduchu o 8%. Otvory na jejich zadní straně usměrňují vzduch a přivádějí jej k difuzoru, navazujícími na obložení podvozku a zlepšujícímu proudění vzduchu o 1 až 2%.
Poslední úpravy představuje zužující se zakončení boků a střechy návěsu, které je prodlužuje zhruba o 400 mm a snižuje odpor vzduchu o 7%. Tyto prvky jsou samozřejmě skládací, aby umožnily standardní přístup do nákladového prostoru. Všechny výše popsané úpravy mají poskytovat snížení odporu vzduchu o 18% při srovnání s návěsy používanými v současnosti. Automobilka uvádí, že při ročním nájezdu 150.000 km by souprava s návěsem Aero Trailer mohla ušetřit okolo 2.000 litrů nafty a přes 5 tun CO2.
I přes vynikající výsledky v oblasti snížení spotřeby paliva se sériových návěsů Aero trailer na evropských silnicích v blízké budoucnosti pravděpodobně nedočkáme, protože díky prodloužení o 400 mm odporují současné legislativě. V současnosti je totiž maximální povolená délka tahače s návěsem ve většině evropských států 16,50 m.
V rámci programu "Truck and Trailer 7plus" chce Mercedes-Benz úzce spolupracovat s výrobci návěsů. Jak je vidět na testech v aerodynamickém tunelu, stále je možný významný pokrok v oblasti aerodynamiky a snížení spotřeby paliva. Jedním z bodů koncepce "Truck and Trailer 7plus" je informovat řidiče o tlaku v pneumatikách. V kabině nového Actros je již možno takový ukazatel najít.
Komentáře