DSV investuje do udržitelné logistiky prostřednictvím biopaliv

25 července 2025, 11:11

Společnost DSV pokračuje ve své strategii snižování emisí v dopravě a rozšiřuje využití alternativních paliv. Kromě elektrifikace své globální flotily a úspěšného nasazení vozidel na HVO (hydrogenovaný rostlinný olej) se zaměřuje také na další biopaliva. Udržitelná logistika zůstává prioritou i ve druhé polovině roku 2025.

DSV

Předpokládá se také další rozšíření využití umělé inteligence, přičemž společnost DSV zároveň klade důraz na přizpůsobení se globálním změnám v obchodních podmínkách, jako je vliv nových celních opatření, nevyjasněná situace v Rudém moři či přesouvání dodavatelských řetězců do blízkých zemí neboli nearshoring.

Společnost DSV se přizpůsobuje rostoucímu důrazu na ESG standardy (měřítka pro hodnocení a porovnávání udržitelnosti firem v oblasti životního prostředí, sociální odpovědnosti a správy). Zákazníci stále více požadují transparentní informace o environmentálním dopadu přepravy a upřednostňují nízkoemisní řešení. Jedním z nízkoemisních řešeních, které DSV Česká republika již několik měsíců provozuje, jsou velkokapacitní soupravy na HVO a plánuje rozšíření využití tohoto paliva na další trasy.

5 měsíců zkušeností s HVO

„Pokračujeme ve využívání alternativního paliva HVO na nočních hlavních distribučních linkách DSV v CZ s cílem přispět ke snížení emisí CO2 z provozu nákladních vozidel. Díky velké části zákazníků DSV, kteří nepatrnou částkou tzv. environmentálního příplatku nám pomáhají společně se podílet na šetrnějším způsobu přepravy, jsme za 5 měsíců uspořili 190 tis. kg CO2, ekvivalent této hmotnosti je cca 29 slonů. Po tuto dobu jsme společně s našimi dopravci hledali optimální řešení pro rozšíření použití HVO paliva i pro další dálkové linky DSV v ČR. Pokud nám to dovolí pomalu se zlepšující situace v oblasti přeprav, tak pro 2.polovinu roku 2025 jsme odhodlaní pokrýt až 80% tuzemských linek DSV tímto palivem. Dosáhli bychom tak měsíční úspory kolem 10 slonů (cca 66,6 tis. kg) CO2. V současné době se v DSV CZ připravujeme na provoz čistě elektrických tahačů Volvo pro provoz v dedikovaném nastavení pro významného klienta. To by mělo být dalším konkrétním přispěním DSV k modernímu pojetí příměstské a vnitrostátní logistice. Jsme přesvědčeni o správnosti přístupu využitím širší škály úsporných vozidel a alternativních pohonů, které mohou ve vhodné kombinaci posunout přepravní logistiku směrem ke skutečné dlouhodobé udržitelnosti s přímým dopadem na lepší životní prostředí nás všech,“ říká Petr Chocholatý, ředitel provozu DSV Road Česká republika.

CO2 vs sloni

HVO se osvědčilo jako efektivní alternativa tam, kde zatím není dostatečná infrastruktura pro elektro vozy. Česká síť čerpacích stanic s HVO se navíc rozrůstá rychleji než síť elektro stanic pro nákladní dopravu, což z něj činí realistické řešení pro každodenní využití. Na rozdíl od tradičních fosilních paliv, jako je nafta, mají udržitelná paliva podobné provozní vlastnosti, ale výrazně nižší uhlíkovou stopu. Vyrábějí se z biologicky odbouratelných nebo odpadních surovin a jejich použití snižuje nejen přímé emise CO₂, ale také celkové dopady na životní prostředí, které jsou spojeny s těžbou a zpracováním ropy.

I když jsou provozní náklady spojené s HVO výrazně vyšší než u dieselových tahačů, palivo se v našich podmínkách osvědčilo jako spolehlivé, efektivní a ekologické řešení – zejména tam, kde zatím není možné nebo ekonomicky výhodné nasadit elektrická vozidla. Rozšíření na další trasy a podpora budování infrastruktury jsou přirozeným krokem, který nám pomáhá naplňovat naše emisní cíle,“ dodává pan Chocholatý.

Co očekávat ve druhé polovině roku 2025

Logistický sektor bude ve druhé polovině roku 2025 čelit několika dalším klíčovým výzvám i příležitostem. Jednou z nich je stále pokračující rozvoj digitalizace a umělé inteligence v logistice. Tyto technologie se stávají klíčovými nástroji pro zvyšování efektivity. Umělá inteligence umožní nejen prediktivní modely pro optimalizaci tras a snížení nákladů, ale také sledování přepravy v reálném čase, což pomůže lépe reagovat na aktuální podmínky a optimalizovat logistické procesy. AI dokáže pomáhat i v oblasti bezpečnosti. Například pro monitoring chování řidičů, což umožní včasné upozornění na rizikové chování a přispěje k zajištění většího bezpečí na cestách. Dále bude pokračovat nasazování autonomních strojů ve skladech, které zvýší produktivitu a flexibilitu, a zároveň minimalizují lidskou chybu v náročných skladovacích procesech.

„Věříme, že nám všechny tyto kroky pomohou ke splnění globálního cíle pro rok 2025, kterým je snížení emisí z přepravních a logistických činností o 8 %. Tento cíl je součástí širší strategie postupné dekarbonizace, která zahrnuje investice do alternativních paliv, elektrifikaci vozového parku a spolupráci s partnery na ekologických řešeních napříč celým dodavatelským řetězcem. Skrze tyto dílčí kroky bychom měli do roku 2050 naplnit náš závazek k dosažení nulových emisí – a to jak v rámci vlastního provozu, tak i napříč celým hodnotovým řetězcem,“ dodává pan Chocholatý.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!