„Technologie Euro 6 přinese zvýšení spotřeby paliva.“ Přesně to předvídali před několika lety škarohlídové a obávali se, jak nová emisní norma zkomplikuje život nejen výrobcům vozidel, ale hlavně jejich provozovatelům.
Jenže čas plynul a dnes můžeme říct, že tyto pesimistické obavy se nenaplnily. Příkladem jest nový řadový šestiválec Scania. Tento třináctilitrový motor o výkonu 410 k překonal hned dva rekordy ve spotřebě paliva na odborníky dobře známých trasách v Německu a ve Francii, kde ho podrobili důkladným testům tamější novináři.
Na silnicích severně od Mnichova, které mimo jiných využívá pro zkušební jízdy i magazín “VerkehrsRundschau”, se přepisovala historie. Nikdy dříve tu totiž souprava (tahač + návěs) o celkové hmotnosti 40 tun nejela s průměrnou spotřebou pouhých 23,29 litrů nafty na 100 km. A je třeba zmínit, že nejde pouze o rekord mezi motory Euro 6. Jedná se o historický zápis napříč všemi emisními normami. Rozdíl oproti předchozímu rekordmanovi činí přibližně decilitr nafty na 10 km.
A co tato čísla znamenají v řeči peněz? Průměrný evropský tahač v dálkové dopravě ujede okolo 120.000 km ročně, což znamená za pouhý rok úsporu 1.200 litrů nafty. Pokud vezmeme v potaz, že průměrná cena nafty u čerpacích stanic v České republice se za první čtvrtletí roku 2014 pohybovala okolo 36 Kč za litr, pak je zřejmé, že Scania dokáže svému majiteli ušetřit v porovnání s předchozím rekordmanem 43.200 Kč! A při srovnání se staršími kamiony na českých silnicích jsou rozdíly ještě mnohem větší.
Komentáře