Nouzový brzdný asistent EBA ve vozidlech značky MAN

, 6 března 2014, 9:51

Elektronický asistenční systém MAN EBA doplňuje již existující, a v praxi velmi dobře fungující, elektronické asistenční systémy.

Systém MAN BrakeMatic koordinuje funkci a okamžik aktivace provozní brzdy, trvalé brzdy a systémů ABS a ASR. Brzdový asistent rozpozná nouzové brzdění a aktivuje dle potřeby maximální brzdný tlak či jinak řečeno brzdný účinek brzdné soustavy. Nouzový brzdný asistent (EBA) rozpozná dle skutečné situace hrozící kolizi a automaticky aktivuje brzdnou soustavu.

Nouzový brzdný asistent EBA pracuje s radarem, který sleduje situaci před vozidlem, snímá odstup, polohu, pozici a rychlost ve předu jedoucího vozidla. Hrozí-li najetí na, vpředu jedoucí, vozidlo je řidič varován, hnací moment motoru klesne a rozsvítí se brzdová světla.

Pokud řidič nereaguje, aktivuje se brzdný systém vozidla. Rychlost najetí do, v předu jedoucího, vozidla je velmi silně redukována, v ideálním případě ke kolizi vůbec nedojde.

Systém EBA zapojí brzdnou soustavu vozidla jen v případě, že řidič nereaguje a zdá se, že kolize je nevyhnutelná. Řidič může však svojí reakcí vždy funkci systému EBA deaktivovat. Má tak nad vozidlem v každém okamžiku plnou kontrolu a záleží jen na jeho úvaze.

K upozornění řidiče na nestandardní situaci či možnou kolizi slouží několik různých návěstí. Do činnosti se dle rozhodnutí systému EBA dostávají blikající symboly na displeji palubní desky, slovní upozornění, akustické varování (audio – tedy vysílání radiopřijímače, funkce telefonu a hands free sady je v tom okamžiku deaktivována) a redukce hnacího momentu motoru vozidla. Dle situace je rozpoznatelný lehký účinek brzd (redukovaný tlak).

Systém EBA reaguje na pomalu vpředu jedoucí vozidlo a eventuální nepřiměřenou reakci řidiče rozloží do delší časové osy: varuje, přibrzdí a poté nastoupí do plného brzdění. Systém MAN EBA je schopen maximálního zpomalení vozidla na hranici hodnoty 6,5 m/s2.

Tisková zpráva MAN Truck & Bus Czech Republic

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!