Tempomat Scania Active Prediction, který proaktivně přizpůsobuje jízdu topografickým podmínkám cesty, se od nynějška bude dát používat na celém území východní a střední Evropy. A to vše díky dostupnosti elektronické mapy, která obsahuje topografické údaje o cestách v těchto zemích. Uvedený systém dokáže snížit průměrnou spotřebu paliva u nákladních automobilů až o 3 procenta nebo dokonce až o 5 procent v případě úsporného režimu Economy, kterým po novém disponuje automatická převodovka Scania Opticruise.
Předvídání topografie
Společnost Scania uvedla svůj průkopnický tempomat Active Prediction na trh před dvěma lety, čímž znovu jednou demonstrovala svou strategii vývoje inovativních produktů. Na základě skutečné polohy vozidla podle GPS a topografických dat elektronické navigační mapy tento systém nepřetržitě analyzuje topografické vlastnosti tříkilometrového úseku silnice před vozidlem. Podle toho kontroluje i hnací soustavu vozidla, v souladu se strategií zaměřování se na profesionální řidiče. Systém dokáže před stoupáním mírně zvýšit rychlost vozidla, a tím i otáčky motoru, aby se zabránilo zbytečnému podřazování. Během stoupání co nejdéle udržuje nejvyšší možný převodový stupeň a před dosažením vrcholu nechá vozidlo mírně zpomalit. Při jízdě dolů svahem systém nechá vozidlo rozjet se až do rychlosti nastavené v systému řízení jízdy z kopce a v případě potřeby aktivuje retardér až po dosažení této hodnoty. Na konci klesání přestane brzdit, aby se vozidlo mohlo rozjet a využít vzniklou kinetickou energii.
Nový model Streamline uveden na jaře tohoto roku nabízí řadu inovací, mezi jinými i tři různé řídící režimy automatické převodovky Scania Opticruise. Pomocí pravé ovládací páčky na sloupku řízení si tak řidič může kdykoliv jednoduše zvolit nejvhodnější režim. Jednotlivé režimy dokáží aktivovat, resp. deaktivovat systém Scania Active Prediction a zároveň stanovit míru tolerance pro změnu rychlosti vozidla. V závislosti na topografii silnice je systém Scania Active Prediction schopen snížit průměrnou spotřebu paliva návěsové soupravy až o 3 procenta, resp. v případě úsporného režimu Economy převodovky Opticruise až o 5 procent.
Doplnění databáze
Ačkoliv společnost Scania představila systém Active Prediction už před dvěma lety, elektronické navigační mapy obsahovaly v té době jen topografické údaje západoevropských cest. V důsledku toho řidiči nemohli používat tento inteligentní systém v zemích východní a střední Evropy. To znamená, že v tomto regionu mohly kamiony vybaveny systémem Scania Active Prediction využívat jen obyčejný tempomat, případně funkci Ecocruise . V současnosti však elektronické mapy obsahují topografické údaje cest ve východní a střední Evropě.
Komentáře