Zažít okouzlení autobusy: MAN a NEOPLAN na veletrhu Busworld 2013

22 října 2013, 21:50

MAN a NEOPLAN prezentují na veletrhu Busworld 2013 v Kortrijku od 18. do 23. října efektivní a inovativní řešení dopravy, které jsou přesně přizpůsobena individuálním požadavkům zákazníka či trhu.

{uri:/gallery/1}

Výrobce užitkových vozidel při tom prezentuje celkovou nabídku autobusů s hospodárnými a výkonnými motory Euro 6. MAN si dokonce nechal od TÜV Süd potvrdit mimořádně nízkou spotřebu pohonných hmot u autobusu NEOPLAN Cityliner v provedení Euro 6. O lepší komfort v autobusech se starají nové interiéry, v současné době dostupné autobusové asistenční systémy doplňuje asistent nouzového brzdění EBA (Emergency Brake Assist). U veřejné hromadné dopravy jsou stále v centru pozornosti alternativní pohony – obzvlášť zemní plyn představuje ekologické palivo vhodné pro tento sektor. MAN disponuje více než 40letou zkušeností s vývojem a produkcí autobusů na zemní plyn a nabízí hospodárná, ekologická a spolehlivá řešení pro autobusy. Technický pokrok a inovativní produkty odjakživa charakterizují MAN. A tak MAN nejen že zkoumal, jak budou v budoucnu města utvářet svoji mobilitu, ale ve studii ukázal i nekonvenční koncepty pro budoucnost autobusů.

Nízká spotřeba paliva i s Euro 6 – certifikováno TÜV
Všechny autobusy představené na veletrhu Busworld 2013 odpovídají od 1.1.2014 povinné emisní normě Euro 6. Spotřeba pohonných hmot městských autobusů MAN s Euro 6 se oproti variantám s EEV snížila o 3 až 5 procent. Také u linkových a zájezdových autobusů MAN a NEOPLAN v provedení Euro 6 se dosahuje efektivních spotřeb. Zde byly naměřeny úspory až 3 procenta ve srovnání s autobusy s motory EEV.

Jak úsporně jezdí autobusy MAN a NEOPLAN, doložil MAN na příkladu mo-delu NEOPLAN Cityliner v Euro 6, což si nechal i certifikovat od nejvýznamnější německé zkušební instituce TÜV Süd. K tomu účelu byl definován 1.320 km dlouhý okruh, který se může považovat za reprezentativní pro autobusový zájezd. Po vyhodnocení dat zaznamenaných během jízdy byla pro NEOPLAN Cityliner potvrzena extrémně nízká spotřeba paliva dosahující v průměru 19,8 litru na 100 km – což je absolutně nejlepší hodnota v konkurenčním prostředí. Tak autobus nejen výjimečně hospodárně jezdí, ale boduje rovněž díky velmi nízkým emisím CO2. Při plném vytížení NEOPLAN Cityliner produkuje pouze 11 gramů na osobokilometr. Ve srovnání s letadlem, vlakem a osobním automobilem působivě prokazuje tato testovací jízda, že autobus je s náskokem nejekologičtější dopravní prostředek.

Světová premiéra: NEOPLAN Jetliner v provedení Euro 6
Mnohostranně použitelný kombinovaný autobus NEOPLAN Jetliner slaví na veletrhu Busworld 2013 světovou premiéru v provedení Euro 6. Jetliner nabízí nefalšovaný zájezdový komfort s objemnými zavazadlovými prostory, příkladnými jízdními vlastnostmi a výběrem jakostních materiálů pro interiér. Výška podlahy 1 070 mm tvoří předpoklad pro jeho univerzální nasazování. Nabízí plnou flexibilitu při výběru sedadel, až 8 m³ veliké zavazadlové prostory a k tomu pro linkové nasazení velmi způsobilou výšku nástupů. Vysoké nároky na zpracování interiéru dokáže uspokojit velký výběr kvalitních potahů sedadel a obložení. Obsáhlý sériově dodávaný paket bezpečnostní výbavy zajišťuje trvalou jistotu během jízdy.MAN na veletrhu Busworld 2013 prezentuje NEOPLAN Jetliner s 360 k silným šestiválcovým motorem D20 v Euro 6 a s automatizovanou 12stupňovou převodovkou MAN TipMatic Coach. Kromě toho je vystavené vozidlo vybaveno výtahem pro vozíčkáře, který ulehčuje cestujícím s omezenou pohyblivostí nástupy i výstupy.

Lehké a robustní – nový typ sedadla i nové potahy sedadel
Pro autobusy MAN Lion´s Regio a NEOPLAN Jetliner je k dispozici nový, lehký typ sedadla. Ten se vyznačuje nejen novým designem, ale i četnými vylepšeními. S výškou opěradla 750 mm poskytují nová sedadla skvělý komfort i cestujícím vyššího vzrůstu. Výška sezení byla optimalizována a snížena pro standardní sedadla na 465 mm. Díky tenkým opěradlům se zvětšuje odstup mezi sedadly i prostor pro nohy. Robustní zadní kryt chrání opěradlo i sedák. Zámek bezpečnostních pásů na straně do uličky je nyní umístěn s možností zapuštění. Dalším důležitým znakem je nízká hmotnost nového typu sedadel. Ve srovnání s předchozím modelem se dosáhlo úspory hmotnosti až o 15% na každé dvousedadlo.

MAN kromě toho prezentuje mimořádně odolné potahy sedadel, které jsou dostupné pro všechny vysokopodlažní autobusy. Vysoce jakostní materiál vypadající jako kůže vydrží vysoké zatížení a umožňuje snadné čištění. Díky vodoodpudivému povrchu brání i tvorbě skvrn. Znečistění je snadno možné vyčistit pomocí vody. Aktivně prodyšný polyuretanový povrch zaručuje prvotřídní komfort sezení a je přitom o zhruba 40% lehčí než kůže. V kombinaci s novým typem sedadla se díky novému potahu celková hmotnost vozidla ještě jednou sníží.

Asistent nouzového brzdění dostupný pro NEOPLAN Starliner a Cityliner
MAN asistent nouzového brzdění, tzv. Emergency Brake Assist (EBA), je možná dostat pro autobus NEOPLAN Starliner a Cityliner a doplňuje tak již dostupné MAN brzdové asistenční systémy, které vzájemně spolupracují: MAN BrakeMatic koordinuje nasazení provozní brzdy, retardéru, ABS a ASR. MAN brzdový asistent rozpozná brzdění v nebezpečí, které vyvolal samotný řidič, a v případě potřeby aktivuje maximální brzdnou sílu. Pokud řidič nereaguje, spustí asistent nouzového brzdění (EBA) samostatně nouzové brzdění. S pomocí systému EBA je možné zabránit těžkým nehodám typu najetí do vozidla před autobusem, anebo alespoň zmírnit jejich následky. Radarový senzor pro zachycení jedoucího či stojícího objektu v jízdním pruhu před autobusem je umístěn uprostřed chromové lišty nad rámečkem pro SPZ. MAN nabízí svým zákazníkům automatický asistenční systém nouzového brzdění dlouho před zákonnou povinností, která takový systém předepisuje pro všechna nově registrovaná vozidla od listopadu 2015.MAN autobusy na CNG – alternativa, která se vyplatí.

MAN disponuje více než 40letou zkušeností s autobusy na zemní plyn a od roku 2000 dodal přes 7.500 plynových autobusů, autobusových podvozků a motorů na zemní plyn. Díky ekologickým a výkonným motorům v Euro 6 a široké nabídce kompletních autobusů na CNG nabízí MAN alternativu ke konvenčnímu dieselovému pohonu, která s rezervou vyhovuje aktuálně nejpřísnějším emisním standardům bez potřeby technologie filtrů a přídavných látek. Motory i autobusy MAN na CNG mohou být bez jakékoliv technické modifikace poháněny rovněž na hodně rozšířený bioplyn – a jsou tak neutrální z hlediska CO2.

Analýza nákladů na životní cyklus autobusu s pohonem na naftu a na CNG znázorňuje výhody, jakým se těší zákazníci, kteří se rozhodli pro zemní plyn jako alternativní zdroj energie pro pohon. Během zkoumaného období 10 let ušetří MAN Lion´s City CNG ve srovnání s dieselovým autobusem stejné výrobní řady náklady na palivo ve výši zhruba 150.000 Eur. Obzvlášť pro městské dopravní podniky, které mohou využít existující infrastruktury zásobování energií, představuje zemní plyn či bioplyn ekologickou, hospodárnou a do budoucnosti spolehlivou alternativu.

Efektivnější MHD pomocí inovativních systémů Bus Rapid Transit od MAN
Široce rozvětvené portfolio autobusových podvozků a kompletních autobusů od MAN vytváří vynikající předpoklad pro BRT systémy. V několika čínských městech jsou provozovány autobusy vyrobené v licenci MAN / NEOPLAN na trasách BRT. V Dubaji a Abu Dhabi přepravují autobusy MAN / NEOPLAN v částečně vyhrazených jízdních pruzích dennodenně tisíce pasažérů rychle a bezproblémově na místa jejich určení. V izraelském přístavním městě Haifa v městském linkovém provozu začalo jezdit 84 futuristických BRT-kloubových autobusů postavených na 18,75 m dlouhých nízkopodlažních podvozcích MAN. Další BRT autobusy MAN se postarají od konce roku 2013 na tzv. lince „Red Line“ v Tel Avivu o vysoce moderní dopravu pasažérů.

MAN na veletrhu Busworld 2013 prezentuje autobus Lion´s City GL v BRT provedení, který je dimenzován pro vnitřní městské linky s mimořádně vysokým přílivem cestujících. Kloubový autobus dlouhý 18,75 m má pět širokých dvoukřídlých dveří, což je o jedny dveře více, než má standardní kloubový autobus. Díky tomu poskytuje i při vysokých počtech cestujících optimální tok cestujících, a tím i krátké doby stání na zastávkách. Architektura sedadel ve vnitřním prostoru je navržena s cílem krátkých cest a rychlého nastupování a vystupování. Pro další optimalizaci toku cestujících je vozidlo vybaveno celkem devíti znehodnocovači jízdenek. U těch mohou být elektronicky skenovány rovněž jízdenky zakoupené přes mobilní telefony. Kromě toho BRT vozidlo nabízí připojení k internetu prostřednictvím volného WLAN-Hotspot.

Interiér je působivý díky vysoce kvalitním materiálům a inovativnímu osvětlení: čtyři světelné lišty s více než 1 500 LED diodami osvětlují vnitřní prostor a starají se o rovnoměrné a přívětivé osvětlení. Dvě mimořádně světlé, čistě bílé LED lišty ve středu stropu vytvářejí základ osvětlení vozidla. Další dva pásy LED světel přes celou délku vozidla mohou vytvářet zvolené barevné tóny a osvětlovat části obložení z částečně průsvitného polykarbonátu, které celoplošně přebírají navolený barevný tón. Díky osvětlení pomocí LED snižuje BRT autobus příkon, a tím snižuje potřebný výkon generátoru. Úspoře energie přispívají také denní světla LED v předních reflektorech, stejně jako zadní světla v LED provedení.

Autobus je poháněn pomocí motoru MAN E2876 CNG pro CNG či bioplyn v provedení Euro 6. Díky 4stupňové automatické převodovce, managementu Sensotop a integrovanému retardéru je tak realizována mimořádně ekologická městská hromadná doprava. Nádrže CNG na střeše vozidla poskytují s objemem 2 050 litrů vysokou dojezdovou vzdálenost.

Inovativní studie pro efektivní městskou hromadnou dopravu
MAN Truck & Bus vyvinul ve spolupráci s vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Berlíně Weißensee různé koncepty designu, které představují kreativní příspěvek k dalšímu vývoji autobusů. Výsledky studie „Autobus budoucnosti“ se zobrazují v inovativních návrzích vozidel pro MHD, které v sobě vhodným způsobem v sobě kombinují myšlenky maximální mobility a nekonvenčního pojetí produktu. Ve společných diskuzích s autobusovými experty od MAN vzniklo celkem devět působivých konceptů, které zasahují od řešení typu konvoje pro autobusové flotily, přes nový koncept pracoviště řidiče, návrh interiéru pro flexibilní, bezpečný a rychlý tok cestujících, až po kompaktní a bezpečné držáky pro jízdní kola či kočárky umístěné v interiéru. Intenzivní diskuze ohledně tohoto tématu ukazuje, jak velký potenciál je ve výbavě autobusu jako dopravního prostředku skrytý.Ve studii Technické univerzity v Mnichově na zakázku od MAN „What Cities Want“ poskytuje 15 mezinárodních metropolí informace o tom, jak by v budoucnu chtěly mít atraktivně uspořádánu svoji mobilitu. Studie ukazuje na příkladech z různých měst, jaké šance s sebou přináší urbanizace. Již dnes splňují tyto metropole předpoklady pro efektivní, přístupnou a ekologickou mobilitu. Nejvyšší prioritu má budování rozsáhlé nabídky služeb MHD. K tomu patří především více tras, vyšší četnost spojení a lepší spolehlivost služeb. Metropole tak reagují na požadavky svých obyvatel, pro které je vedle doby cestování při výběru způsobu dopravy určující rovněž kvalita poskytovaných služeb MHD. Integrované plány mobility, kombinované dopravní prostředky, ambiciózní ekologické cíle stejně jako zvýhodnění alternativních paliv: Studie zprostředkovává četná inovativní řešení a dává přehledné informace o rozličných strategiích udržitelné městské mobility.

V dobrých rukou – MAN Solutions a NEOPLAN VIP Card
MAN Solutions kombinuje služby MAN Service, MAN Support, MAN Rental a MAN Finance do integrovaných řešení dopravy, která jsou vytvořena přesně na míru jednotlivým zákazníkům podle jejich individuálních potřeb. Flexibilní smlouvy o financování, údržbě a opravách například autobusovému dopravci minimalizují riziko nepředvídaných nákladů. MAN Solutions navíc připouští flexibilní měsíční splátky a nekomplikované přizpůsobení transportních kapacit sezónním výkyvům. Kvalitně vzdělaný a motivovaný řidič autobusu je tajemstvím úspěchu při provozování flotily autobusů. Kvalifikovaná školení řidičů se postarají o to, aby vozidla jezdila bezpečně a efektivně. Pro podnikatele to znamená, že riziko nehod i spotřeba pohonných hmot díky tomu klesá.

Neobyčejné služby a obzvlášť výhodné nabídky pro autobusy NEOPLAN: vše toto obdrží zákazníci v Německu, Rakousku a Švýcarsku s NEOPLAN VIP kartou. S novým a rozšířeným programem si držitelé karet pro sebe zajišťují zvláštní podmínky a skutečné konkurenční výhody. V rámci služeb na dílně dostanou 10% slevu na všechny originální náhradní díly a k tomu docílí slev při školeních a kurzech u NEOPLAN Academy. V případě poruchy odpadá zprostředkovací poplatek u MAN Mobile24. Kromě toho čerpají slevu 25% na všechno zboží z kolekce NEOPLAN. Další výhody nabízí NEOPLAN VIP karta při příležitosti nejrůznějších sportovních, kulturních či společenských akcí.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!