Nová modelová řada Renault Trucks – Design

, 21 května 2013, 9:26

První skicy designu nové modelové řady Renault Trucks vznikly v Designovém ateliéru (Halle du design) výrobce pod taktovkou Hervé Bertranda již před více než šesti lety. Několik týdnů před finální prezentací Hervé Bertrand vzpomíná na zrození této nové řady, jejímž ústředním motivem je efektivita.

Přestože definitivní podoba designu nové modelové řady společnosti Renault Trucks byla vytvořena před třemi lety, její první skicy spatřily světlo světa již v roce 2006. Ředitel designu Hervé Bertrand a jeho tým se na počátku vývoje rozhodli hledat inspiraci ve světě automobilů. « „Nebyli jsme spokojeni s výsledky“ vysvětluje dnes, „a výroba automobilů probíhá ve stále kratších cyklech. Výrobní cykly jsou rozhodně příliš krátké. Chtěli jsme takový vzhled, který bude trvalý a nadčasový.“ Pro práci designérů je stále významnější koncepce nástroje – není snad nákladní vozidlo nástrojem ve službách přepravců, sloužícím k co nejefektivnější realizaci jejich úkolů? « „V historii se řemeslníci vyznačovali nástroji, které používali“ rozebírá Hervé Bertrand, „byly to právě jejich nástroje, jež jim umožňovaly dobře odvést svou práci. Sloužily především danému účelu, ale zároveň byly krásné a měly hodnotu. Při vytváření designu nové modelové řady Renault Trucks jsme si přáli oživit tohoto ducha: nabídnout našim zákazníkům vozidla vnímaná jako efektivní nástroje umožňující plnění jejich úkolů tím nejnoblesnějším způsobem.“

Naše týmy se inspirovaly v různých oblastech průmyslu a u mnoha produktů symbolizujících toto pojetí nástroje a efektivity. Mezi těmito inspirativními zdroji můžeme jmenovat fotoaparát Leica®. Přístroj ceněný profesionály pro svou efektivitu se vyznačuje vytříbeným designem a jeho výlučným cílem je funkčnost umožňující pořizování těch nejkvalitnějších fotografií. Dalším příkladem je Opinel®. Tento legendární nůž se vyznačuje jednoduchostí svého ztvárnění. Jeho design je prostým vyjádřením funkce a přesto působí ušlechtilým dojmem.

Designéři se rovněž inspirovali světem automobilů, zejména pak vozy 50. let: « „Karoserie a palivové nádrže těchto vozů byly odhalené zrakům kolemjdoucích. V tomto provedení sloužily výhradně k naplnění své funkce“, dodává Hervé Bertrand, „jejich designérský jazyk jsme přenesli do světa nákladních vozidel. V konečně podobě našich nových modelů je tento styl jasně čitelný.“

Hovoříme-li ve světě nákladních vozidel o efektivitě, vždy je nasnadě otázka spotřeby paliva. Společnost Renault Trucks, známá díky modelu Premium Route a souboru řešení Optifuel jako průkopník a čelní hráč v oblasti úspory paliva, potvrzuje nyní své prvenství přechodem k motorům splňujícím normu Euro VI. Proto je hodnota spotřeby paliva ve specifikacích určených designérům pro vytváření nových modelových řad jednou z klíčových součástí. « „Koncepce nákladního vozidla coby maximálně efektivního pracovního nástroje se z hlediska designu nejvíce projevuje na kabině, která musí vykazovat co možná nejlepší hodnotu Cx“, vysvětluje Hervé Bertrand. Bílá karoserie, typická pro značku Renault Trucks, tak byla od počátků konstruována za tímto účelem. Designéři pro zlepšení aerodynamických vlastností zvolili zkosené čelní sklo a tzv. sloupek A se sklonem 12°. Hrany vedené po bočních stranách kabiny a profilované světlomety taktéž přispívají ke snižování spotřeby paliva. Všechna zvažovaná řešení jsou ověřována zkouškami v aerodynamickém tunelu. « „Chtěli jsme vytvořit vozidlo stejně efektivní jako je model Premium Route a stejně prestižní jako je model Magnum“ uzavírá Hervé Bertrand, „a myslím, že mohu prohlásit, že se nám to podařilo!“, raduje se.

Interiér kabiny byl kompletně přepracován a nově rozdělen do dvou různých oddílů: první z nich je určen k řízení, druhý je pak věnován odpočinku a uvolnění. Je třeba poznamenat, že samotné řízení nezabírá ani polovinu z celkového času, který řidič stráví ve svém kamionu. Ve zbývajícím čase spí, jí, pije nebo telefonuje! Stejně jako u exteriéru, u něhož byl kladen důraz na odolnost, se i provedení interiéru řídilo stejnou myšlenkou: « „Vzhledem k tomu, kolik času tráví řidič v kabině svého vozidla, pro nás bylo důležité nabídnout mu provedení interiéru v takových barvách, které jej nebudou unavovat,“ zdůrazňuje ředitel designu, „zvolili jsme proto spíše odstíny černé a šedé, které neunavují oči, a pomocí světlených diod LED jsme vytvořili osvětlení interiéru, které ve světě nákladních vozidel nemá obdoby.“

Design vozidel nové modelové řady značky Renault Trucks odráží jejich charakter pracovních nástrojů zaměřených na maximálně efektivní splnění úkolu. Tato vozidla se neskrývají. Ujmou se svého poslání a garantují splnění svěřeného úkolu. « „Vytvořili jsme tato vozidla s představou hrdosti,“ uzavírá Hervé Bertrand, „hrdosti těch kdo je řídí, hrdosti těch kdo je vlastní, hrdosti používat ke své práci efektivní nástroj, nástroj pro přepravu zboží, která je pro život lidí nepostradatelná.“

Tisková zpráva Renault Trucks

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!