V typicky africkém duchu se nesl slavnostní křest knihy „Tatra v hlavní roli“ autorské dvojice Milan Olšanský – Radomír Smolka, který proběhl ve středu 24. 2. v prostorách Café Lounge Marrakesh.
Společnost TATRA TRUCKS a.s. vydává tuto exkluzívní publikaci u příležitosti třicátého výročí prvního startu vozidel TATRA na Rallye Dakar. Kmotrem knihy mapující historii soutěžní i doprovodné techniky v nejtěžších soutěžích světa se stal Martin Kolomý, a křtilo se pískem pocházejícím přímo z Dakaru.
Nová kniha o vozidlech Tatra vychází po téměř deseti letech a na více než čtyř stech stranách textu přináší původní a doposud nepublikované informace, stovky fotografií a desítky technických nákresů.
Jak v podobě psaného textu, tak obrazové dokumentace včetně exkluzivně a pouze pro tuto příležitost vypracovaných technických kreseb, nastoluje publikace novou úroveň využití nashromážděných informací. Autoři se během více než třiceti kapitol zaměřují nejen na vlastní závody a soutěže, ale také na technický vývoj soutěžních speciálů TATRA a jeho úzkou vazbu na sériovou produkci nejstarší české automobilky. Součástí publikace jsou také rozsáhlé statické údaje.
Bližší informace o knize „Tatra v hlavní roli"
Publikace „Tatra v hlavní roli" s podtitulem „30 let v nejtěžších soutěžích světa" sleduje vývojové linie soutěžních, doprovodných, organizátorských a zákaznických vozidel TATRA, která obsazovala různé soutěže a závody po celém světě.
Hlavním motivem je produkt – nákladní vozidlo TATRA, které doslova a do písmene ukazuje cestu mnohým jiným i tam, kde zdánlivě žádná není. Jedinečná koncepce těžkého nákladního vozidla s unikátním podvozkem s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými poloosami je zárukou mobility i v tom nejtěžším terénu na světě.
Soutěže a závody byly pro automobilku TATRA, její konstruktéry a dělníky, vždy „polní laboratoří", kde mohli ověřit smysl a životaschopnost svých řešení. Doslova zrychlené životnostní a výkonové zkoušky v přímém porovnání a kontaktu s konkurencí vedly k uplatnění významných poznatků v sériové výrobě. K uplatnění inovací vyšších řádů či dokonce k potvrzení správnosti koncepčních úprav. Výsledkem byla a jsou těžká nákladní vozidla TATRA naplňující požadavky zákazníků na odolnost, dlouhou životnost, spolehlivost i ekonomický provoz.
Před třiceti léty vstoupila TATRA do soutěží s vozy tehdy zcela nové obchodní řady T 815. Během následujících let a desetiletí vyvinula a modifikovala jak jednotlivé modely, tak jejich základní konstrukční skupiny a celky. Předvedla zákazníkům a konkurenci, že s vozy velmi blízkými těm běžným produkčním či dokonce s vozy v sériovém provedení dokáže efektivně bojovat a vítězit nad jednorázově postavenými speciály. Dnes, po třech desetiletích, přebírá štafetu v nejtěžších soutěžích světa představitel nejmodernější obchodní řady – TATRA PHOENIXx.
Kniha „Tatra v hlavní roli" je členěna do více než třiceti kapitol provázejících čtenáře nejen jednotlivými ročníky soutěže, ale také jedinečností konstrukce, kterou značka Tatra přispívá do klenotnice celosvětového automobilového průmyslu. Kombinace informačně velmi bohatého textu se stovkami fotografií a desítkami originálních technických kreseb je základem vysoké přidané hodnoty knihy, která se svým pojetím blíží „literatuře faktu". Oko i mysl čtenáře potěší skutečnost, že celá řada informací a fotografií je zde publikována vůbec poprvé.
Koncepce knihy pracuje se sdělením příběhu v několika graficky zpracovaných rovinách. Každá kapitola je v knize uvedena velkoformátovou fotografií přes obě strany (formát A3), následuje fotodokumentace drtivé většiny zúčastněných vozidel. Fotografie samy o sobě tvoří originální soubor, který v takovém komplexu nebyl nikdy publikován. Jejich pečlivá prohlídka společně s „konzumací" popisků podává čtenáři základní obraz o daném tématu. Druhou rovinou jsou vlastní názvy kapitol, které charakterizují každý rok soutěžení s vozidly TATRA. Jejich pomyslné seřazení je další možností, jak zrychleně přečíst celý příběh. Poněkud detailnější vhled do popisované problematiky potom přináší tzv. „mezititulky" neboli několika slovné charakteristiky jednotlivých odstavců – to je příběh třetí.
Samozřejmě nejlepší možností, jak se zanořit do knihy, je přečíst celý text, který přináší podrobnosti v podobě „třešniček na dortu", jako jsou například výrobní čísla motorů, SPZ jednotlivých vozidel, osudy soutěžních speciálů, průběhy jednotlivých soutěží a další. Samostatným příběhem jsou technické nákresy jednotlivých vozidel a řešení jejich některých konstrukčních skupin.
Komplexnost knihy umocňuje velmi podrobná statistika účasti posádek jednotlivých vozidel v soutěžích a závodech. Jsou zde dvě obsáhlé tabulky. První z nich je věnovaná účasti posádek s vozidly TATRA na Rallye Dakar a druhá účasti na všech ostatních soutěžích.
Čtenář v knize najde odpovědi na celou řadu otázek, ze kterých se už mnohdy staly mýty. Odhalí nejen vývoj soutěžních speciálů a nahlédne do „konstruktérské kuchyně TATRA", ale dozví se také o okolnostech vzniku přezdívek, jako „Nultý vůz", „Cvičný Dakar", „Babča", „Hasičák", „Puma", Livescore", „Petrobras", „Žabák", „Princezna", „Uhlák", „Filharmonie", „Máňa", „Fat Boy" či „Phoenix".
Autorská dvojice Milan Olšanský a Radomír Smolka je zárukou komplexnosti podaných informací. Dlouhodobá publikační praxe nezávislého specialisty v oboru marketingu automobilového průmyslu na jedné, a vysoká odborná erudice oceňovaného automobilového konstruktéra a vývojáře nejen soutěžních speciálů TATRA posledních patnácti let, ale i několika nových modelových řad těžkých nákladních vozidel TATRA na straně druhé, dala vzniknout ojedinělé knize. Ing. Radomír Smolka, člen představenstva TATRA TRUCKS a.s. a technický ředitel společnosti, je trojnásobným účastníkem dálkové soutěže Dakar. Jeho prezentační schopnosti a publikační činnost jsou dalšími důležitými součástmi vytváření dobré pověsti značky TATRA.
Kniha „Tatra v hlavní roli" je ve formátu cca A4, má více než 400 stran, váží 2,5 kg.
Komentáře