Vánoční svátky jsou obdobím klidu, pohody a kromě vůně cukroví a návštěv nejbližších k tomuto času neodmyslitelně patří dnes už legendární reklama hlásající „já nemusím, já už ho vidím.“ asi každý si tento vánoční spot spojí s Kofolou, ale jen málokdo už přemýšlí, jak se vůbec tradiční československý nápoj dostane do obchodů a restaurací. Za distribucí Kofoly stojí krnovská společnost Santa Trans, která v předvánočním období převzala pět nových tahačů Scania G340 Streamline. A nejsou to ledajaké tahače. V jejich útrobách jsou motory Euro 6 poháněné stlačeným zemním plynem, tedy CNG.
Společnost Santa Trans, dceřiná firma Kofoly, momentálně disponuje 75 nákladními soupravami a již před několika lety začalo vedení přemýšlet o využití vozidel na ekologická alternativní paliva. „Celé to vzniklo asi před třemi lety,“ uvedl k projektu CNG u Santa Trans ředitel společnosti Jiří Hartmann. „V té době začaly objevovat první informace o CNG, které naznačovaly, že nejde jen o módní výstřelek, ale skutečně o plnohodnotné a využitelné palivo. Jak rostla síť plnících stanic, začali jsme se o CNG více zajímat a před dvěma lety jsme se definitivně rozhodli, že touto cestou půjdeme. Samozřejmě by to nebylo možné bez podpory Kofoly a jejího majitele, který měl na této změně obrovský zájem. Proto jsme investovali do výstavby plnící stanice a okamžitě jsme začali jezdit s CNG vozy jiné značky, které máme v pronájmu. A nové Scanie jsou první CNG vozidla, která máme ve svém vlastnictví.“
Pět nových tahačů Scania Streamline G430 CNG bude operovat výhradně na vnitrostátních trasách. Kofola totiž kromě mateřského závodu v Krnově disponuje ještě jedním závodem v Mnichově Hradišti a z obou lokalit je třeba zajistit distribuci nápojů ke koncovým tuzemským zákazníkům. A to nejen značky Kofola, ale také Rajec, Jupí, Semtex, Vinea, RC Cola a dalších, které do skupiny Kofola patří.
Jistým omezením může být dojezd vozidel na CNG, což ale Jiří Hartman nepovažuje za překážku. „Dojezd nám vyhovuje, protože naše trasy se nepočítají na tisíce kilometrů. Denně jezdíme v průměru 300 km, což je přibližně dojezdová vzdálenost CNG vozidla. Navíc máme tankovací karty, jsme registrováni v celém CNG systému, takže bez problémů tankujeme na všech plnících stanicích, které umožňují plnění kamionů. Není jich sice mnoho, ale pro naše potřeby je hustota sítě naprosto dostačující.“
V současné době se nové Scanie zabydlují ve vozovém parku Santa Trans, absolvují své první ostré kilometry a je velmi pravděpodobné, že další CNG vozidla na sebe nenechají dlouho čekat. „Rozšíření určitě plánujeme. CNG už jsme si důkladně vyzkoušeli, a protože se nám plyn osvědčil, tak jsme si koupili pět Scanií a v příštích letech budeme jednoznačně pokračovat. A nejde jen o kamiony. Momentálně už máme na CNG i šest malotonážních vozidel. Dokonce i některá služební osobní vozidla, včetně toho mého, provozujeme na plyn,“ dodal k plánům společnosti Santa Trans Jiří Hartmann.
Komentáře