HVO součástí strategie Scanie ke snížení emisí

, 17 června 2015, 8:54

Scania postupně přichází s řešením, kdy bude možné provozovat nákladní vozidla a autobusy s motory Euro 5 a vybrané modely Euro 6 na obnovitelné palivo nesoucí název hydrogenovaný rostlinný olej (HVO). Toto palivo snižuje emise CO2 oproti konvenční naftě až o 85 procent.

V souladu s filozofií společnosti Scania, že všechny alternativní zdroje energie by měly být přinejmenším vyzkoušeny, nyní švédská společnost otevírá cestu k použití dalšího alternativního paliva – hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO). Z chemického hlediska je HVO téměř identické s konvenční motorovou naftou, ale při spalování je možné dosáhnout snížení emisí CO2 o 85 procent. Jen náklady na pohonné hmoty jsou o něco vyšší než u běžné motorové nafty, zatímco požadované servisní intervaly motorů zůstávají stejné.

Prvním krokem Scanie bylo schválení paliva HVO pro nákladní vozidla a autobusy s motory Euro 5. U vozidel Euro 6 pak v tuto chvíli probíhají provozní testy, do kterých se zapojilo několik švédských dopravců. Mezi ně patří společnost Renova zabývající se likvidací a recyklací odpadů a Gotene Kyltransporter, s 80 kamiony lídr švédského trhu v chladírenské přepravě. Třetí společností účastnící se projektu je Kaj Inrikes známá především svými výkony pro IKEA Sweden.

"Do paliva HVO vkládáme velké naděje," říká Kaj Johansson, generální ředitel Kaj Inrikes. "V naší firmě se zaměřujeme především na komunikační technologie a investice do ochrany životníhoho prostředí. Jsme přesvědčeni, že když se nám v obou zmíněných oblastech podaří dosáhnout vedoucího postavení, tak se bude lépe dařit celé naší společnosti a navíc významným způsobem přispějeme k ochraně životního prostředí. Je pro nás naprosto přirozené, že se chceme rozvíjet a objevovat nové možnosti." Jonas Nordh, ředitel společnosti Scania pro Skandinávii uvedl, že zejména od velkých dopravních společností zaznamenal velký zájem o účast v praktickém testu paliva HVO. "Cílem je mít začátkem podzimu v provozu okolo stovky vozidel Euro 6, mezi kterými by byla zastoupena jak starší auta, tak nově dodaná," zmínil Nordh.

A jak se tedy může majitel vozidla Scania s motorem Euro 5 či Euro 6 dozvědět, že je jeho auto vhodné pro provoz na HVO? "V podstatě neexistují žádné zásadní překážky, ale přesto je třeba zvážit několik důležitých věcí," říká Nordh. "Vždy našim zákazníkům doporučujeme, aby naslouchali radám své kontaktní osoby ve společnosti Scania. Omezení jsou například pro některé konkrétní typy podvozků, důležité je rovněž stáří vozidla a palivový systém by měl být vybaven odpovídajícím typem těsnění."  Pro většinu dopravních společností je však kromě samotné technologie důležitá hlavně dostupnost paliva na cestách. V tomto ohledu je mnohem snazší použít "obyčejná" biopaliva (FAME), pro která Scania nabízí motory Euro 6 o výkonu 320 až 580 k.

Prakticky kdokoliv si z nabídky Scanie vybere motor na bionaftu, který přesně odpovídá požadavkům na konkrétní typ přepravy. Bionafta FAME je stále jedinou alternativou, která nabízí jak snížení emisí CO2, tak i nižší provozní náklady. "HVO je zajímavé palivo, které už je k dispozici několik let, ale doposud se masově nerozšířilo, protože jeho výroba i distribuce jsou omezené," říká Nordh. "Ve Scanii HVO vnímáme především jako komplement k našim plynovým motorům a motorům na bionaftu (FAME i RME). Zároveň pokračujeme v rozvoji motorů Euro 6 pro bioetanol ED95. Pokud chtějí přepravci i výrobci automobilů společně bojovat proti emisím CO2, pak je třeba prozkoumat všechny možnosti."

Tisková zpráva Scania Czech Republic s.r.o.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!