Organizace svázané s dopravou a ochranou životního prostředí požadují do roku 2025 vytvoření 11.000 dobíjecích míst pro elektrické nákladní vozy v celé Evropské unii a 42.000 do roku 2030. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) a nevládní organizace Transport and Environment (T&E) předložily v této věci společný dopis Evropské komisi.
Vzhledem k tomu, že v současnosti neexistují téměř žádné veřejně přístupné nabíjecí stanice pro nákladní automobily, jsou výše uvedené požadavky ambiciózní. Podle sdružení je to však nezbytné k dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu. Kromě toho se výzva týká výstavby 300 čerpacích stanic na vodíkové palivo pro nákladní automobily nejpozději do roku 2025 a nejpozději do roku 2030 se očekává nárůst tohoto počtu na 1.000.
Není náhoda, že společný návrh výrobců a ekologů se objevil před revizí evropské směrnice o infrastruktuře alternativních paliv (AFID), která se očekává v letošním roce. V dopise vyzývají ACEA a T&E Komisi, aby směrnici AFID přizpůsobila potřebám nákladních vozidel a autobusů s nulovými emisemi, včetně stanovení závazných cílů infrastruktury ve všech členských státech EU s cílem zajistit hladký přeshraniční provoz. Zavádění pobídek pro přepravce k rychlému přechodu na vozidla s nulovými emisemi je nezbytné a nutné co nejdříve.
Elektrické a vodíkové vozy vyžadují infrastrukturu pro nabíjení a doplňování paliva oddělenou od ostatních automobilů kvůli vysokým nárokům na energii a také díky větší potřebě parkovacích míst a související infrastruktury. Evropská komise musí při přezkumu AFID zohlednit tyto konkrétní potřeby a zajistit možnost doplňování paliva na dopravních základnách, v logistických uzlech (během nakládky a vykládky), na veřejných místech v městských oblastech a podél hlavních silnic.
“Naše odvětví je plně odhodláno dodržet cíle Zelené dohody, a tedy nejpozději do roku 2050 rozvinout uhlíkově neutrální silniční dopravu. Za tímto účelem investujeme do vývoje neutrálních nákladních vozidel vůči emisím CO2, “uvedl Martin Daum, předseda představenstva užitkových vozidel v ACEA a generální ředitel společnosti Daimler Truck AG. “Naši zákazníci však nebudou do těchto vozidel investovat, dokud je nebudou moci snadno natankovat při dodávce zboží z jedné země do druhé. Nadcházející přezkum AFID je vynikající příležitost, jak zajistit, aby rozvoj infrastruktury a popularizace vozidel s nulovými emisemi šly ruku v ruce.”
“Budoucnost je elektrická, a to i pro nákladní automobily,” uvedl William Todts, výkonný ředitel Transport & Environment. “Probíhá přechod na nákladní automobily s nulovými emisemi a je na čase, aby se Evropská komise probudila. Během příštích čtyř let musíme vybudovat 10.000 dobíjecích míst pro nákladní automobily, ve skladech, v logistických uzlech a na všech hlavních dálnicích v Evropě.”
Anonym, 22 dubna 2021, 11:00 0 0
Moc krásně napsaný článek o tom jak to bude- emise CO2 budou na nule. Jen tam někdo zapomněl napsat kdo vyrobí tolik elektrické energie a jaké budou emise. Kolik KW je potřeba na nabití jednoho nákladního vozidla. Až všichni přijedou domu a připojíme všechna elektro auta ke zdroji , zbude vůbec nějaký proud na domácnosti a fabriky? Nebo budeme jezdit elektro autem a svítit petrolejkou. Milan Trnka.
Odpověď