Koupě ojetého Fiatu Ducato čtvrté generace (známého také pod označením X250, vyráběného s četnými vizuálními změnami od roku 2006) je stále oblíbenou volbou. Před rozhodnutím se však vyplatí seznámit se s jeho nejčastějšími „bolavými místy“.

Fiat Ducato: průřez historií
Fiat Ducato se objevil na trhu v roce 1981 a již tehdy byl dvojčetem mimo jiné modelů Peugeot J5 (později Boxer) a Citroen C25 (později Jumper), přičemž tato „tradice“ pokračuje dodnes. Třetí generace, vyráběná s četnými změnami od roku 2006, sdílí karosářské a technické parametry také s vozem Opel Movano a v poslední době dokonce s Toyotou ProAce. Přímými konkurenty jsou naopak Iveco Daily, Renault Master nebo Mercedes Sprinter.
Od roku 2006 prošlo Ducato třemi významnými facelifty. Z hlediska motorů nedošlo k žádným zásadním změnám: model používá čtyřválcové diesely Fiat a IVECO, které byly modernizovány především kvůli emisním normám a nemají špatné hodnocení. Vyskytují se u nich však menší či větší problémy, které nejsou vždy způsobeny špatným servisem.
Závady související s motorem
Model používá pouze vznětové motory, nabízené v různých výkonových a objemových variantách.
- Motory 2.2 Multijet (původem od PSA, používané přibližně do roku 2011/2012)
Tyto motory, ač zpočátku oblíbené, trpí několika závažnými problémy. Nejčastěji hlášené závady se týkají praskajících bloků motoru, což vede k nutnosti výměny celé jednotky. Kromě toho jsou u těchto motorů časté problémy se vstřikovacím systémem, které se projevují poklesem výkonu, hrubým chodem motoru a obtížným startováním. Uživatelé také hlásí poruchy turbodmychadla a problémy s dvouhmotovým setrvačníkem, zejména při vysokém počtu najetých kilometrů a intenzivním používání.
- Motory 2.3 Multijet (FPT, neboli Fiat Power Train)
Motory 2.3 Multijet jsou obecně považovány za odolnější a méně problematické než jednotky 2.2 Multijet. I ony však mají své neduhy. Nejčastější závadou je netěsnost mazacího systému, která se projevuje únikem oleje. Ten je často obtížné lokalizovat a vyžaduje demontáž mnoha součástí. U exemplářů s velkým počtem najetých kilometrů se mohou objevit problémy s filtrem pevných částic (DPF), které vedou k jeho ucpání a nutnosti regenerace nebo výměny. Vstřikovací systém, ačkoli je robustnější než u modelu 2.2, může také vyžadovat pozornost, zejména vstřikovače.
- Motory 3.0 Multijet (FPT, používané přibližně do roku 2011/2012, později Iveco F1CE)
Obsahově největší vznětové agregáty v modelu Ducato jsou výkonné motory, ale i ony mají své mouchy. U starších verzí motoru 3.0 Multijet (FPT) je hlavním problémem praskání hlav motoru, což je velmi drahá závada. Tato jednotka je také náchylná k poruchám vstřikovačů a problémům se systémem recirkulace výfukových plynů (EGR). Verze 3.0 Iveco F1CE jsou obecně robustnější, ale při vysokém počtu najetých kilometrů počítejte s obvyklými problémy s turbodmychadlem, filtrem pevných částic a součástmi příslušenství. Uživatelé si také stěžovali na rychlé roztahování rozvodového řetězu (i po 30.000 km).
Převodovka – problémy s netěsnostmi a nepříjemnými zvuky
Problémy mohou způsobovat jak manuální, tak automatické převodovky (např. Comfort-Matic). U manuálních převodovek dochází k únikům oleje a opotřebení ložisek, což se projevuje hlukem. U automatizovaných převodovek Comfort-Matic je třeba věnovat pozornost plynulosti řazení a případnému škubání, které může signalizovat problémy s řídicím modulem nebo spojkou.
Má Fiat Ducato problém s řízením a zavěšením?
Pokud jde o podvozek, je vhodné se podívat na historii vozidla – v jakých podmínkách bylo používáno a jak byl prováděn jeho servis. Odpružení vozu Ducato není špatné, ale v závislosti na zanedbávání pravidelné údržby se může porouchat a je méně náchylné k přetížení než například u vozu Iveco Daily.
U systému řízení je hlášen především výskyt vůlí v tyčkách a čepech řízení. U starších jednotek může být nutná také repase převodky řízení. Podvozek je vzhledem k charakteru používání dodávky velmi zatěžován. Je třeba zkontrolovat stav ramen, čepů, tlumičů a ložisek kol. U verzí se vzduchovým odpružením (vzácnější) stojí za to věnovat pozornost stavu měchů.
Další problémy Fiatu Ducato – karoserie, podvozek, elektronika
Kromě problémů s pohonnou jednotkou se Fiat Ducato (a jeho deriváty) potýká s některými běžnými neduhy nezávislými na konfiguraci vozidla.
Jako užitkové vozidlo je tento model náchylný na poškození karoserie. Běžně se vyskytuje koroze v okolí prahů, podběhů kol a na posuvných a zadních dveřích. Vyplatí se pečlivě prohlédnout podvozek, zda nejeví známky koroze, zejména v okolí uchycení zavěšení a rámu. U verzí s delším rozvorem a vyšší výškou karoserie se mohou vyskytnout praskliny v pomocném rámu v blízkosti uchycení zadního zavěšení, způsobené přetížením. Uživatelé si také stěžují na praskání pantů v zadních dveřích (opět záleží na korozi), stejně jako na poruchy mechanismu posuvných dveří, které jsou nepříjemné.
Bohužel i elektronika bývá v modelu Ducato někdy problematická. Časté jsou problémy s centrálním zamykáním, včetně vadného ovládání dveří. Závady v řídicím modulu BCM (Body Control Module) mohou vést k řadě nevysvětlitelných elektrických problémů, od osvětlení až po palubní systémy. Zejména u modelů do roku 2014 zkontrolujte fungování všech světel, která mohou selhávat různými způsoby – od netěsnosti (vlhkost proniká dovnitř reflektoru) až po poškození pojistek. Stává se také, že se porouchají pouze přední nebo pouze zadní světla, což vyžaduje zásah specialisty.
Je Ducato (a jeho deriváty) dobrou volbou?
Fiat Ducato a jeho dvojčata jsou pravděpodobně jednou z nejsnáze dostupných dodávek. Vozy vydrží hodně, ale vyžadují řádnou servisní historii. Nabízejí však dobrý poměr kvality a ceny, což znamená, že navzdory „bolavým místům“, která se u nich vyskytují, má tento model mezi řidiči v oboru poměrně dobrou pověst.
Komentáře