Bosch na IAA 2018: Užitková vozidla přinášejí obchodní výhody

25 září 2018, 14:41

Bosch je i nadále na cestě k růstu: v letošním roce se očekává u každodenního podnikání v oblasti mobility navýšení prodeje o čtyři procenta, což představuje dvakrát rychlejší růst než u automobilové výroby. Za jednou čtvrtinou prodeje společnosti Bosch stojí technologie pro užitková vozidla, a to od dodávek až po 40 tunové nákladní automobily.

Obzvláště velkou rychlost nabralo podnikání společnosti v oblasti řešení pro nákladní automobily a terénní vozidla, kde se výsledky pohybují někde mezi sedmi a osmi procenty. Bosch je aktivní na rostoucím trhu. V roce 2017 vzrostl prodej u těžkých nákladních vozidel v Číně téměř o osm procent, ve Spojených státech o 18 procent a v Indii o 45 procent (zdroj: VDA).

Pohonem této oblasti je podnikání v oblasti hnacích ústrojí pro užitková vozidla. Jen v roce 2017 vzrostly tržby u dieselových vstřikovacích systémů celosvětově o jednu třetinu a v Číně byl tento nárůst ještě rychlejší. V následujících letech dojde ke stabilizaci tržeb na vysoké úrovni. Bosch má k dispozici 2.600 inženýrů, kteří pracují na pohonech vozidel budoucnosti. Do konce roku bude obchodní oblast Mobility Solutions zaměstnávat více než 54.500 spolupracovníků z oblasti výzkumu a vývoje – což je o 5.000 více než na začátku roku.

Ochrana klimatu, znečištění ovzduší, urbanizace, nedostatek řidičů: odvětví logistiky čelí řadě zásadních problémů. A jako by to nestačilo, do roku 2040 dojde k nárůstu silniční nákladní dopravy o dalších 50 procent (zdroj: Shell). Bosch má několik technických řešení, a to nejen pod kapotou – některé z nich jsou propojené služby, které jdou až za hranice samotných vozidel. Vize Bosch: silniční nákladní doprava budoucnosti by měla být v ideálním případě v maximální možné míře bez emisí, bez nehod a bez stresu. Cesta k tomuto cíli vede přes elektrifikaci, automatizaci a konektivitu pro užitková vozidla.

Od spalovacích motorů po palivové články: Bosch přináší energii do pohonných jednotek

Důležitým mezníkem pro Bosch je zvýšit účinnost pohonných jednotek pro užitková vozidla a snížit tak spotřebu paliva, stejně jako emisí CO₂ a oxidů dusíku. Aby mohlo být tohoto cíle dosaženo, pracuje společnost Bosch na dalším vývoji jak dieselových, tak alternativních řešení v oblasti pohonných jednotek. V roce 2025 bude 80 až 90 procent všech nákladních vozidel poháněno naftou. Ale do roku 2030 bude jedno ze čtyř nových užitkových vozidel po celém světě – téměř jedno ze tří v Číně – poháněno elektřinou.

Společnost Bosch si stanovila za cíl dosáhnout vedoucího postavení na mezinárodním trhu s elektromobilitou. Za tímto účelem nabízí odpovídající řešení a disponuje širokým portfoliem pro elektrifikaci užitkových vozidel – například 36voltové napájecí zdroje pro elektrická nákladní kola, elektronickou nápravu pro dodávky a palivové články pro nákladní vozidla o objemu 40 tun. Poslední zmiňované vyvíjí Bosch ve spolupráci s americkou startupovou společností Nikola Motor Company. Kromě toho společnost Bosch uzavřela strategické partnerství s Weichai Power, čínským výrobcem motorů pro užitková vozidla, jehož cílem je podpořit používání palivových článků. Bosch ale nezajišťuje elektrický pohon jen v případě nových vozidel: nabízí elektromobilitu také formou dovybavení – s elektrifikovanou nápravou, kterou je možné integrovat do návěsů. To znamená, že mohou během brzdění generovat elektrickou energii a přivádět ji do agregátu přívěsu. V případě chladírenských vozidel může jít podle propočtů společnosti Bosch o úsporu až 10.000 eur ročně.

Bosch učí nákladní vozidla řídit

Další významnou oblastí růstu je vedle elektrifikace také automatizace užitkových vozidel. Vše naznačuje tomu, že pro příští desetiletí můžeme v obou oblastech očekávat dvojciferný růst trhu. Bosch považuje asistenční systémy pro řidiče za krok k automatizovanému řízení. Pokud jsou součástí nehody nákladní automobily, je riziko úmrtí dvakrát vyšší. Pro Bosch je to dostatečný důvod k použití asistenčních systémů pro řidiče k usnadnění života řidičů nákladních vozidel a k zajištění bezpečnějších silnic. Upozornění na odbočení, rozpoznání mrtvého bodu a systém prediktivního nouzového brzdění pomáhají předcházet nehodám nákladních automobilů – a Bosch nabízí mimo jiné i potřebné radarové senzory.

Automatizace řízení užitkových vozidel řeší i další výzvy v odvětví dopravy: už dnes je ve Spojených státech něco málo kolem 50.000 autodopravců a během následujících deseti let se tento počet s největší pravděpodobností ztrojnásobí. Evropa je na tom podobně. V reakci na tuto výzvu společnost Bosch spatřuje velký potenciál v automatizaci hub-to-hub: pohyb nákladních vozidel mezi depy bez řidičů. Tato technologie má potenciál vyřešit naráz hned několik problémů v přepravním průmyslu, zvýšit ekonomickou efektivitu logistických firem, objem dopravy a bezpečnost. Platooning – neboli automatizovaná jízda seskupení vozidel do tzv. jízdních čet, je podle společnosti Bosch logicky dalším krokem v automatizaci. Ušetří se tak nejen náklady na pracovní sílu, ale také palivo. Znamená to však také to, že legislativa, technologie a infrastruktura musí splňovat přísnější požadavky. V této oblasti je společnost Bosch zapojena do významných výzkumných projektů EU.

Digitálně propojené logistické řešení – od dálnice až k domovním dveřím

Pro Bosch představuje konektivita novou efektivitu pro dopravní systémy – a tím i úlevu pro naše přetížené silnice a stejně tak i logistické firmy. Pokud jde o logistiku budoucnosti, Bosch může přispět dvojí technickou odborností: na jedné straně širokou znalostí oblasti užitkových vozidel a na druhé straně důkladnou odborností v oblasti IoT.

Dnes je téměř každé nové vozidlo v Evropě a ve Spojených státech součástí internetu. V této souvislosti společnost Bosch dodává výrobcům nákladních automobilů telematické platformy, díky kterým jsou možné například aktualizace softwaru nebo prediktivní diagnostika, což rovněž otevírá nové obchodní možnosti v oblasti propojených služeb. Už nyní servisní střediska společnosti využívají relevantní senzorové systémy k monitorování stavu obzvláště kritických dodávek zboží, včetně životně důležitých výrobků, jako je například krevní plazma – a to nepřetržitě. Řídicí střediska každoročně monitorují téměř 40.000 nákladních vozidel přepravujících náklady vysoké hodnoty. Bosch využívá internet věcí také pro automatizaci sledování dodávek: senzory na zboží a kontejnerech přenášejí do cloudu informace o poloze, teplotě a vibracích.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!