SHELL představil superúsporný kamion STARSHIP

23 srpna 2018, 15:27

Společnosti Shell a AirFlow Truck Company představily prototyp superúsporného nákladního automobilu. Kamion nazvaný Starship dokázal, že významně snižovat spotřebu je možné i v oblasti nákladní dopravy, když dosáhl 2,5krát vyšší efektivity přepravy nákladu, než je severoamerický průměr.

SHELL představuje STARSHIP

Tato iniciativa společnosti Shell navazuje na koncept úsporného osobního automobilu Shell Concept Car s průměrnou spotřebou 2,2 l/100 km z roku 2016.

Prototyp nákladního automobilu budoucnosti dosáhl v prvním reálném testu ve Spojených státech 2,5násobně vyšší efektivity přepravy nákladu: až 68,9 tunokilometrů na litr paliva v porovnání s 27,8 tunokilometry představujícími severoamerický průměr.

Při svém prvním testu směřoval superúsporný kamion napříč Spojenými státy z východoamerického San Diega do západoamerického Jacksonville po trase dlouhé 3.700 kilometrů.

Vůz s nákladem o hmotnosti 18 tun dokázal tuto vzdálenost urazit s průměrnou spotřebou 26,3 l/100 km, přičemž nejlepším výsledkem v průběhu celé trasy bylo 23,8 l/100 km. Jinak řečeno, kamion potřeboval k přepravě 1 tuny nákladu na 100 kilometrů pouhých 1,46 litru paliva.

Pokud by takto efektivního provozu dosahovaly všechny kamiony ve Spojených státech, kde jich jsou 2 miliony, každý rok by nákladní doprava vyprodukovala o 229 milionů tun CO2 méně.

SHELL představuje STARSHIP

Prototyp Starship vděčí za nízkou spotřebu paliva nejen svému aerodynamickému tvaru a karoserii z karbonových vláken, ale také úspornému šestiválcovému motoru s výkonem 400 koní či převodovce uzpůsobené pro jízdu při nízkých otáčkách. Na střeše návěsu jsou umístěny solární články o výkonu 5000 W, které dobíjejí 48 voltovou baterii sloužící k napájení světel, stěračů, ventilátorů, klimatizace či WIFI.

Do budoucna bude tahač také vybaven hybridním systémem s elektromotorem na standardně nepoháněné zadní nápravě. Ten bude poskytovat přídavný výkon při jízdě do kopce, kdy je spotřeba paliva nejvyšší. Při cestě z kopce pak vozidlo dokáže získávat energii zpět a ukládat do baterie, aby ji bylo možné následně použít pro brzdění či akceleraci.

Na projektu Starship se společnost Shell podílela technickými konzultacemi v oblasti komponentů motoru a pohonného řetězce, jako i doporučeními ohledně veškerých potřebných maziv. Vozidlo Starship používá novou generaci motorových maziv Shell. Ta jsou plně syntetická a vyznačují se nízkou viskozitou pro ochranu výrazně zatěžovaných motorů nákladních aut. Vyspělá aditiva navíc poskytují ochranu proti opotřebování, usazování a poškození oleje. Kromě motorového oleje používá Starship maziva Shell také v převodovce, diferenciálu a ložiscích kol.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!