DB Schenker uvedl do provozu první automobil na stlačený zemní plyn

, 26 listopadu 2013, 13:00

Společnost DB Schenker Logistics zařadila od konce října do svého vozového parku v České republice první ekologické vozidlo poháněné stlačeným zemním plynem (CNG).

Rozvozové vozidlo Fiat Ducato bude zapojeno do regionální distribuce v Praze a Středočeském kraji a poslouží pro testování provozní a ekologické úspornosti automobilů s CNG pohonem.

DB Schenker se dlouhodobě snaží o šetrný přístup k životnímu prostředí. „Rádi bychom do roku 2020 snížili emise až o 20%. Jedním z plánovaných kroků je přechod některých našich aut na pohon na zemní plyn. Na jaře 2014 plánujeme v naší centrále v Rudné u Prahy výstavbu CNG čerpací stanice,“ říká ředitel společnosti DB Schenker Tomáš Holomoucký.

V dohledné době by DB Schenker chtěl zvýšit počet vozidel na CNG až na několik desítek převážně dodávkových automobilů. Kromě výrazného snížení emisí si společnost slibuje i provozní přínosy. „Náklady na palivo jsou při provozu na CNG přibližně o třetinu nižší. Při srovnání s provozem na naftu tak při ročním nájezdu 50.000 km ročně ušetříme takřka 50.000 Kč za jediný vůz. Další úsporou je, že na vozy na zemní plyn se nevztahuje silniční daň,“ dodává Tomáš Holomoucký. Účastníci silničního provozu mohou vůz DB Schenker identifikovat díky výraznému potisku s motivem zeleného listu.

Zavedení aut s CNG pohonem do provozu značně zjednodušila vyhláška 268/2011 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb. „Podle této vyhlášky mohou již od září 2013 auta s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) parkovat ve všech, tedy i veřejných hromadných podzemních garážích, které jsou vybaveny detektory úniku plynu a odvětráváním,“ upřesňuje Tomáš Holomoucký.

V České republice je 6.432 vozů na pohon CNG
CNG (compressed natural gas) je plyn využívaný jako palivo pro pohon motorových vozidel. Jeho hlavní složkou je metan (zpravidla přes 90%) a etan (1-6%). Díky svému složení má v porovnání s jinými fosilními palivy při spalování nejmenší podíl CO2 na jednotku uvolněné energie. Proto je stlačený zemní plyn považován za ekologičtější palivo než benzin, nafta či LPG.V České republice je aktuálně v provozu přes 6.432 vozů na CNG pohon, které mohou na našem území tankovat ve 48 CNG čerpacích stanicích. Celkem po celém světě jezdí přes 17 milionů CNG vozů, z toho 1,7 milionu vozů v Evropě. Čerpání probíhá obdobně jako u běžných motorových paliv a stanice jsou většinou samoobslužné.

Technické parametry testovacího votu Fiat Ducato

Model / Motorizace: 3.0 16 V CNG 11,5 m3, 100 kW / 136k, 4 válcový CNG/benzín
Zdvihový objem cm3: 2.999
Max. výkon kW při 1/min: 100 / 3500
Max. točivý moment Nm při 1/min: 350 / 1500-2730
Počet převodových stupňů: 6+ZP
Emisní třída: Euro V
CO2 zplodiny g/km: 239 g/km
Nejvyšší rychlost km/h: 153
Zrychlení vozidla 0-100 (s): 13,9
Spotřeba paliva, kg, l/100 km: 8,8 kg
Objem nádrží CNG (kg) / nafta(l): 37 kg / 14 l
Dojezd CNG / celkem (km): 400 / 550

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!