Nový ministr: staré mýty o mýtu

, 31 července 2013, 17:43

Sdružení ČESMAD BOHEMIA podepsalo v roce 2010 s ministrem dopravy dohodu o nastavení sazeb mýtného pro roky 2011-2014. Ta obsahuje zvýšení sazeb mýta (vyjma vozidel kategorie Euro V) v roce 2011 o 25% a v roce 2012 o dalších 25%. Na straně druhé jsou kompenzace v podobě přímé dotace českým dopravcům ve výši 300 mil. Kč pro rok 2011 a zavedení množstevních slev na mýtném od roku 2012. Tolik pro osvěžení paměti, neboť tento podepsaný a platný dokument je v posledních dnech nejen chybně interpretován, ale dokonce se zdá, že novým ministrem i zapomenut.

Špatných interpretací se dopouští studie poradenské společnosti Inoxive, hojně citovaná médii. Zde se tvrdí, že „zavedení zvýhodněných sazeb mýtného pro ekologické kamióny splňující normu Euro V státu jen za loňský rok přineslo ztrátu na výběrech mýtného ve výši 1,8 miliardy korun“. Kdyby si analytici poradenské firmy dohodu přečetli, hravě by zjistili, že stát nemohl o žádné miliardy kvůli zvýhodnění vozidel Euro V přijít, protože žádné takové zvýhodnění neexistuje. Vozidel Euro V se pouze nedotklo 50% navýšení mýtných tarifů pro všechny ostatní kategorie, u kterých naopak stát vybírá o 2 miliardy ročně více. Smyslem rovněž bylo motivovat dopravce k finančně náročné obměně vozového parku za ekologicky šetrná vozidla, což se ku prospěchu nás všech podařilo.

Pro informaci již pátému ministru dopravy, který se v tomto volebním období ujímá resortu, připomínáme, že dohoda je uzavřena do roku 2014. Ministr Žák totiž okamžitě po nástupu do funkce oprášil svůj starý nápad na změny tarifů, tentokráte ne podle ekologických norem, ale podle denní doby, kdy je zpoplatněná infrastruktura používána. Zjednodušeně řečeno, ve dne by mýto zdražil, aby kamiony uvolnily cestu osobním automobilům a obsadily dálnice v noci. Tento populistický návrh, který možná zní dobře uším některých řidičů, však zpochybňuje generální tajemník Sdružení ing. Martin Špryňar: „Nejenže nápad pana ministra je v rozporu s platnou dohodou, je to další pokus o vjezd do slepé uličky s názvem regulace pomocí mýtných sazeb. Již několik let platí v pátek o prázdninách mezi 15. a 21. hodinou 40% přirážka k mýtu, aniž by to nějak výrazně ovlivnilo dopravní toky. Pan ministr se prezentuje jako odborník na dopravu, ale zdá se, že především na železniční.  Přesouvání nákladní silniční dopravy na noční hodiny je totiž v naprostém rozporu s evropskými sociálními předpisy i zákoníkem práce. Tato myšlenka jistě také nepotěší odborové svazy, pro které je práce v nočních hodinách mimořádně silným tématem.“

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!