„Za devět let fungování systému stát vybral od provozovatelů kamionů a autobusů celkem 67,6 miliardy korun, přičemž do konce první „desetiletky“ přibude do rozpočtu SFDI dalších 10 miliard,“ říká Jan Kroupa, generální ředitel ŘSD ČR. Za poslední rok to bylo 9,7 miliardy korun, o celou miliardy více, než v roce 2014. Údaje z mýtných bran také potvrdily dobrou kondici české a evropské ekonomiky, protože počet zaznamenaných transakcí kamionů vzrostl meziročně o 8,2%. Růst zaznamenal tento parametr od roku 2012 každoročně. Stejně tak je podle mýtných transakcí, tedy z hlediska kamionové aktivity, nejvytíženějším tradičně měsíc říjen.
Kamiony a autobusy v Česku loni najezdily po zpoplatněných silnicích přes 2,3 miliardy kilometrů. Za celý rok se na tuzemských silnicích objevilo 530 tisíc unikátních vozidel, přičemž v průměru to bylo každý všední den najednou 66 tisíc kamionů.
Lehčí kamiony s hmotností nad 3,5 tuny se na zaplaceném mýtném podílí 10%, autobusy pouze jedním procentem, dominanci si drží těžké kamiony těžší 12 tun s 89 procenty.
„Rekordním plátcem byl loni těžký kamion, který tady najezdil 133 tisíc kilometrů a zaplatil na mýtném 922.129 korun,“ doplňuje Karel Feix, generální ředitel Kapsch. Přes devět set tisíc přispělo do státního rozpočtu ještě vozidlo kamion, dalších 142 kamionů zaplatilo přes půl milionu korun mýtného. U drtivých 96 procent všech vozidel se ale platby mýta držely do 100 tisíc Kč.
Na platbě mýta se v České republice podílí celkem 62 států světa. Nadpolovičních 53 procent z veškerého vybraného mýta zaplatili tuzemští dopravci, byť jejich podíl pomalu klesá.
Na dalších místech se pořadí nemění, cizincům vévodí Poláci (13,5 %), následovaní Slováky (11,4 %). Kolem pětiprocentního podílu se drží Maďarsko a Rumunsko. Nad jedno procento ještě vystoupají nákladní vozidla přijíždějící z Německa, Bulharska, Ruska a Litvy.
Mezi raritami uzavírajícími žebříček jsou státy jako Tádžikistán, Alžírsko nebo Libanon s několika zaplacenými stokorunami.
Nevytíženějšími mýtnými úseky zpoplatněné silniční sítě jsou podle počtu kamionů (mýtných transakcí) zůstává dálnice D1 u Brna mezi exity 194 (I/52) a 196 (D2), kudy projede v obou směrech až 18 tisíc nákladních vozidel denně. Pak je to také Pražský okruh mezi Běchovicemi – Počernicemi a Slivencem – Třebonicemi, kudy každý den projede v obou směrech až 17 tisíc vozidel.
Podle absolutně vybraného mýta mezi komunikacemi vévodí dálnice D1 (36,5 %), která meziročně ještě zvýšila o 1,5 procenta svůj podíl, mezi minulými „rychlostkami“ Pražský okruh jako R1 (5,6%) a mezi silnicemi nižší třídy I/11 (0,67%).
Stát investoval do výstavby systému, který je od roku 2007 v majetku státu, 3,4 miliardy korun. Od doby výstavby je mýtný systém průběžně modernizován a obnovován, takže stát bude mít i na konci roku 2016 stále moderní mýtný systém připravený vybírat poplatky další roky. I díky vybranému mýtu se loni snížily provozní náklady systému z 22 na 20 procent.
„Podle posledních čísel z mýtného systému se začíná silněji projevovat ekologický efekt mýta, kdy stále více platí mýto kamiony v emisní třídě Euro VI s nejnižšími tarify. Pokud se nic nezmění, výběr mýta bude 10 miliardovou hranici jen zespodu atakovat,“ dodává Karel Feix.
Komentáře