Od 1. března 2024 se v rámci promítnutí poplatků za produkci CO2 zvyšují v České republice sazby mýtného a bohužel to neproběhne jednorázově, ale 25. března dojde ještě k dílčí úpravě u některých sazeb. Ta už bude víceméně kosmetická a neměla by po technické a administrativní stránce dopravce nijak zatížit.
Schválené navýšení, které například v nejrozšířenější kategorii kamionů specifikace Euro VI bude činit 65 haléřů na kilometr, což je více o 13 %, se ovšem dotkne všech dopravců a současně i jejich zákazníků.
Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř situaci komentuje slovy: „Vláda zvyšuje mýtné na základě implementace evropské směrnice, jejímž cílem je zpoplatnit emise CO2 v silniční dopravě, tedy zdražit dopravu klasickými dieselovými vozidly, a motivovat tak zákazníky k využívání služeb lokálně bezemisních vozidel, u nichž se přirážka neuplatňuje. Ta v omezené míře v podobě elektrických bateriových vozidel naši dopravci svým zákazníkům nabídnout sice již mohou, ovšem vzhledem k jejich trojnásobně vyšší pořizovací ceně, kratšímu dojezdu a omezené dobíjecí infrastruktuře zatím ani náhodou nemohou plně nahradit vozidla se spalovacími motory, jestli vůbec někdy. Proto je nutné od 1. března počítat s plošným zdražením služeb silniční dopravy. Dopravci musí navýšení promítnout do cen od prvního dne platnosti nových sazeb.“
Příplatek za emise CO2 nebude stejný pro všechny kategorie vozidel, jeho proporce určuje směrnice. Sazebník se přizpůsobí více struktuře mýta v Německu. Na to musí dát dopravci pozor. Speciálně pro dodávky v kategorii 3,5 – 7,5 tuny nebude zvýšení sazeb v řádu procent, ale v řádu násobků.
Vojtěch Hromíř v této souvislosti upozorňuje: „Ministerstvo toto razantní navýšení mýtného pro dodávky zdůvodňuje narovnáním jejich dosud disproporčního zpoplatnění. Sazby v této kategorii budou od března možná spravedlivější, ale je třeba také lidem říci, že doprava těmito vozidly po zpoplatněné síti bude nyní o dost dražší. Na druhou stranu jsme rádi, že ministerstvo akceptovalo náš apel na zachování výhod pro hromadnou dopravu osob, a autobusy budou tak v průměru platit mýtné vyšší pouze o cca 5 %. Co nám ještě na sazbách vadí, a je to dáno směrnicí, je zařazování vozidel do tříd podle CO2. Dvě vozidla se stejnými užitnými vlastnostmi a EURO kategorií, ale třeba jinou kabinou a také pořizovací cenou jsou v různých třídách. A to tak, že dražší vozidlo s větší kabinou spadá do třídy s vyšší mýtnou sazbou. To narušuje logiku investování a počítání nákladů dopravců, kteří tak budou tlačeni k pořizování vozidel s menším standardem komfortu.“
Komentáře