Kromě obrovského počtu volných pracovních míst pro řidiče se EU potýká s problémem nedostatku parkovacích míst. Chybí jich statisíce a řidiči bojují s únavou, nedostatkem sociálního zázemí a rizikem krádeží. Evropská komise přijímá konkrétní opatření, ale jsou dostatečná? A proč odpočinek v kabině opět vyvolává bouři?

Rozsah problému: 390.000 chybějících parkovacích míst
Podle nejnovější studie Evropské komise (MOVE/C1/SER/2023/138) chybí v EU 390 057 certifikovaných parkovacích míst (SSPA) pro řidiče nákladních vozidel. Tento deficit se podle odhadů do roku 2040 zvýší na přibližně 483 000 míst.
Mezi důsledky tohoto stavu patří přepracovanost řidičů, kteří nemají možnost legálního, bezpečného a pohodlného odpočinku. Na parkovištích s horší reputací dochází k čím dál častějším krádežím a přepadením – jen v roce 2024 bylo zaznamenáno více než 4 000 loupežných incidentů na odpočívadlech pro nákladní automobily.
Investice Evropské unie: program „Propojení Evropy“
V reakci na to Evropská komise uvolnila finanční prostředky v rámci programu „Propojení Evropy“. V červenci 2025 bylo oznámeno vyčlenění 91 milionů eur na výstavbu přibližně 3 400 nových parkovacích míst v 10 zemích EU. Důležité je, že až 74 milionů eur z této částky bude vynaloženo na projekty ESPORG – Evropské asociace parkovišť pro nákladní vozidla, která se zároveň zabývá jejich certifikací.
O úrovni bezpečnosti mimo jiné svědčí certifikace SSPA (Safe and Secure Parking Areas), která má čtyři úrovně:
Úroveň | Minimální požadavky |
Bronzová | Osvětlení, oplocení, omezený přístup |
Stříbrná | CCTV monitoring, nepřetržitý dohled, sociální zařízení |
Zlatá | Vysoce kvalitní infrastruktura, restaurace, lepší podmínky pro odpočinek |
Platinová | Nejvyšší standard – plně automatizovaný přístup, komplexní podpora řidičů |
V současné době pouze malá část parkovišť v Evropě splňuje zlatý nebo platinový standard, a právě ta jsou klíčová v kontextu změn v právních předpisech.
Kontroverze: odpočinek v kabině pouze na „zlatých“ parkovištích?
Podle balíčku mobility nesmějí řidiči trávit pravidelný týdenní odpočinek v kabině vozidla. Vzhledem k tak velkému nedostatku ubytovacích míst s odpovídajícím standardem však Evropská komise zvažuje zmírnění tohoto předpisu – povolení odpočinku v kabině, ale pouze na zlatých a platinových parkovištích.
Tento návrh vyvolává kontroverze. Na jedné straně zvyšuje flexibilitu, umožňuje snížení nákladů a nabízí řidičům možnost volby. Na druhou stranu je však považován za oslabení jejich ochrany, což může zvýšit riziko zneužívání a obcházení předpisů. Rozhodný nesouhlas vyjadřují organizace jako ETF, TLN nebo FEBETRA, které varují před oslabením záměrů balíčku o mobilitě.
Parkování není luxus, je to základ bezpečnosti
Co dál? Debata pokračuje. Jisté je, že samotné peníze, i když nezbytné, problém dostatečně rychle nevyřeší. Jsou totiž zapotřebí pobídky pro soukromé investory a samosprávy a formální usnadnění pro nové projekty. Důležitá je také propagace a osvěta mezi dopravci o významu certifikace.
Koneckonců, nedostatek parkovacích míst není jen logistickým problémem. Je to otázka bezpečnosti, pracovních podmínek a dodržování zákonů. Investice EU jsou krokem správným směrem, ale jsou zapotřebí opatření v širším měřítku – od Bruselu po místní samosprávy. Jedině tak lze vyřešit problém nedostatečné infrastruktury, který byl po mnoho let marginalizován.
Komentáře