Vypuknutí koronaviru zasáhlo nejen Čínu. Více než 3.600 lidí již zemřelo a náklady, které vznikly čínské a globální ekonomice, jsou obrovské. I když bude epidemie brzy pod kontrolou, bude mít velký vliv na hospodářské výsledky pro mnoho průmyslových odvětví. Automobilový průmysl je jedním z těch, který budou nejvíce trpět.
Globalizované dodavatelské řetězce
Může virus, který zatím nejvíce postihl Čínu, ovlivnit německého nebo amerického výrobce automobilů? Poslední týdny ukázaly, že ano, a to velmi. To je jasný důkaz toho, jak je dnes ekonomika globalizovaná a jak složité jsou dodavatelské řetězce.
Bohužel epidemie vypukla v jednom z hlavních čínských průmyslových center, kde mnoho automobilových společností lokalizovalo své výrobní závody. Výroba byla přerušena v mnoha továrnách v Číně, což mělo za následek výpadky výroby po celém světě. Příklad? FCA musela zavřít srbskou továrnu kvůli pozastavení dodávek elektronických součástek, Jaguar Land Rover musí přepravovat autodíly z Číny do Velké Británie letecky. Ohroženy jsou také montážní závody General Motors a Hyundai, které dovážejí velké množství komponentů z Číny.
Kvůli přerušení výroby v Číně, a tím přerušením výroby automobilek, budou stagnovat další výrobci dílů.
Průměrný vůz má asi 30.000 tisíc dílů od stovek dodavatelů. Stačí, že jeden z nich vypadne a montážní závod musí zastavit celou výrobní linku. Dodavatelský řetězec je tak silný jako jeho nejslabší článek. Proto delší přerušení dodávek i těch zdánlivě méně důležitých dílů a součástí je problém nejen pro výrobce vozidel, ale také pro jejich dodavatele dílů, kteří najednou nemají žádný odbyt.
Domino efekt
Mnoho továren již bylo po dlouhé přestávce otevřeno. V případě možné nové vlny epidemie se však scénář může opakovat. Prozatím je obtížné odhadnout ztráty, protože se každý den zvyšují a teprve po skončení epidemie bude možno připravit spolehlivější analýzu.
Odhaduje se, že v prvním čtvrtletí bude Čína vyrábět o 900.000 méně vozidel než před rokem. Německý Volkswagen bude jedním z nejvíce postižených výrobců. Pokud k tomu přidáte pokles výrobců v jiných zemích, můžete si být jisti, že výsledky společností z automobilového průmyslu v letošním roce nebudou pozitivní.
Předběžné výsledky studie Evropské asociace výrobců automobilových dílů (CLEPA) provedené mezi členy ukazují, že mnoho společností sdružených v této asociaci očekává narušení dodavatelského řetězce a předpovídá negativní dopad čínské epidemie na jejich příjmy.
Někdo nedávno napsal, parafrázujíc známé přísloví, že Čína kýchla a každý má rýmu. Je těžké nesouhlasit. Evropská komise ve svých prognózách HDP uvedla, že epidemie koronavirů je pro evropské hospodářství rizikovým faktorem. Pokud problém s epidemií v Číně nebude rychle vyřešen, je možné, že automobilové společnosti budou potřebovat pomoc EU nebo pomoc národní, aby potlačily dominový efekt.
Komentáře