Příspěvková organizace Jedličkův ústav a školy (JÚŠ) funguje už od roku 1913 a za tu dobu pomohla tisícům dětí s tělesným postižením zajistit kvalitní vzdělání a přípravu na budoucí povolání. Kromě samotného studia organizuje JÚŠ pro své studenty řadu aktivit a výletů, ke kterým do letošního února využívali téměř 20 let starý autobus Karosa. To už je ale minulost. Nově mají díky iniciativě Nadace Jedličkova ústavu k dispozici novou Scanii OmniExpress 360.
Studenti JÚŠ mají specifické potřeby, proto při cestování prakticky neexistuje možnost využívat konvenční dopravce, což potvrzuje i jeho ředitel pan Petr Hrubý: „Při cestách na výlety, dlouhodobé pobyty i naučné exkurze musíme a hlavně chceme respektovat potřeby všech žáků. Proto je nutný autobus s plošinou, umožňující současnou přepravu většího počtu lidí, kteří využívají ke svému pohybu vozík.“ Tento požadavek samozřejmě splňovala dosluhující Karosa, nicméně už se na ni začal podepisovat pověstný zub času. „Přestože jsme s ní najezdili mnoho skvělých kilometrů, tak už naše Karosa včetně plošiny zastarává, je nespolehlivá, nepohodlná a nemohli jsme dopustit situaci, kdy by se mohla stát nebezpečnou pro cestující. Poslední dobou jsme ji již raději nevyužívali k zahraničním výjezdům. V současnosti se navíc vyrábějí čím dál tím těžší elektrické vozíky, naše původní plošina s nosností 120 kg s nimi měla občas velký problém,“ dodal k původnímu vozidlu Hrubý.
Jediným řešením v této situaci byl nákup nového autobusu, o který se obrovskou měrou zasadila Nadace Jedličkova ústavu. Ta zorganizovala veřejnou sbírku, díky níž se povedlo zajistit financování nového vozidla. Že ale nešlo o nic jednoduchého, o tom ví nejvíc paní Irena Fodorová, výkonná ředitelka nadace: „Sehnat potřebný obnos byla výzva, ale velká podpora soukromých osob i firem pro nás byla příjemným překvapením.“
Díky iniciativě Nadace Jedličkova ústavu bylo možné objednat autobus, který ale musel splňovat velice náročné požadavky. „Samozřejmostí byla plošina pro vozíčkáře, dále jsme potřebovali vysoké nákladové prostory, byla pro nás důležitá možnost zarovnané podlahy, cca polovina sedadel musela být snadno vyjímatelná pro nastavení různých konfigurací, na všech jsme požadovali bezpečnostní pásy. Bohatá síť čerpacích stanic nám rovněž umožňuje nemít v zadní části autobusu koupelnu s WC, nový autobus má tak kompaktnější rozměry,“ uvedl ke specifikaci Petr Hrubý. A náročným požadavkům nakonec nejlépe vyhověla Scania, jak potvrzuje Irena Fodorová: „Vybrat dodavatele nebylo jednoduché, protože jako priority jsme stavěli jiné parametry než je tomu u běžných výběrových řízení. Nabídky se musely několikrát předělávat a zase porovnávat, ale ve finále kromě ceny rozhodovaly maličkosti, tak aby autobus v maximální míře vyhověl specifickým požadavků Jedličkova ústavu a škol.“
Novým autobusem pro Jedličkův ústav a školy je Scania OmniExpress 360 osazený třináctilitrovým motorem Euro 6 bez EGR o výkonu 410 k. Celková kapacita autobusu je tvořena 24 standardními sedadly, 20 vyměnitelnými sedadly a 6 místy pro vozíky. Pro nastupování vozíčkářů je pak vůz vybaven elektrickým výtahem Mega Lift. Dodávka takto specifického autobusu je vůbec první v dvacetileté historii společnosti Scania Czech Republic, s.r.o. a dle obchodního ředitele Mariána Černocha šlo o skutečně mimořádnou událost: „Jedličkův ústav fungoval s jedním autobusem posledních dvacet let a nákup nového určitě dlouho zvažoval. O to víc mě těší, že jsme dostali důvěru dodat vozidlo připravené na míru potřebám hendikepovaných dětí. Věřím, že ani do budoucna důvěru Jedličkova ústavu nezklameme, těším se na další spolupráci a dětem i jejich učitelům přeji mnoho šťastných kilometrů na zajímavých výletech. A hlavně přeji všem pasažérům lepšího ‘řiditele autobusu‘, než o kterém zpívá skupina The Tap Tap.“
Už v tuto chvíli je zřejmé, že nová Scania zahálet nebude, jak říká Petr Hrubý: „Jako v každém roce plánujeme navštívit mnoho destinací v naší zemi. Za zásadní považuji, že zážitek je pro naše žáky autentický a mohou si vše užít spolu se svými spolužáky, kamarády či kolegy, kteří je doprovázejí. Mohou se dozvědět spoustu nového přímo na místě. Jsme rádi, že zas pro větší skupiny přestává být limitem hranice ČR a to jak v letním, tak zimním období.“ Na všechny plánované cesty pak autobus vyrazí s novým jménem. Jaké ale bude, to zatím nikdo neví. „Studenty Jedličkova ústavu a škol jsme požádali, aby vymysleli novému autobusu jméno a mohli jsme ho přijmout do naší vyšehradské rodiny a popřát mu do vínku mnoho najetých kilometrů bez nehod na cestách za splněnými sny. Jméno bude oficiálně oznámeno na křtu autobusu 30. dubna od 10.30 hod. v areálu Jedličkova ústavu a škol, kam tímto všechny srdečně zveme,“ dodala k pojmenování nové Scanie Irena Fodorová.
Komentáře