Baterie pro užitková vozidla se v současnosti vozí na „tagádě“! Poskakující kolotoč určitě znáte z různých poutí. Požadavky na moderní baterii pro užitková vozidla ohledně odolnosti proti otřesům jsou ještě náročnější než tato zatěžkávací zkouška pro odvážné návštěvníky zábavných akcí. Kromě neustále rostoucích nároků na kapacitu a start zastudena musí totiž baterie zvládnout také nárazy, zrychlení, vibrace a odstředivé síly, aniž by tím trpěl výkon.
Čím se vlastně současná baterie pro užitková vozidla liší od startovací baterie v osobním voze?
V první řadě musejí obě baterie vozidlo ve všech situacích spolehlivě nastartovat a při vypnutém motoru zajistit napájení palubních přístrojů. Zátěž je však u užitkového vozidla ještě výrazně vyšší než v osobním voze. Maratony vibrací a cyklické zátěže baterii velmi namáhají. Kvůli tomu se konstrukce kvalitních baterií pro užitková vozidla liší silnějšími deskami s obvodovým rámem mřížek, který zajišťuje mechanickou stabilitu (viz obrázek 1 a 2).
Obrázek 1: Obvodový rám
Obrázek: 2:Tloušťka desky
V zájmu zlepšení odolnosti proti otřesům a cyklické zátěži se navíc na separátoru používá vložka z rouna. Přilepení desek ke dnu a upevnění kompletní sady desek pomocí speciálních žeber zajišťuje pevné usazení prvků ve skříni, a tím maximální odolnost proti otřesům. Jako v hotelu Vybavení moderního užitkového vozidla pro dálkovou přepravu je naprosto srovnatelné s vybavením hotelu. Chybět nemohou chlazené nápoje, večer televize, ráno čerstvá káva a toast. Právě v cestovních autobusech či v kamionech je na palubě množství elektrických spotřebičů. Při vypnutém motoru však veškerá zátěž spojená se zásobováním energií zůstává na baterii. Pro baterii znamená toto zatížení maximální nároky na odolnost proti cyklické zátěži a na dobíjitelnost.
Nové požadavky na ekologičnost nákladních vozidel
Aktuální emisní norma EURO 6, jejímž účelem je snížení emisí škodlivých látek z motorů, vyžaduje dodatečná opatření ze strany výrobců nákladní automobilů. Například nádrž na močovinu (AdBlue) ve spojení se stále většími nádržemi na pohonné hmoty vytlačuje často baterii z jejího obvyklého místa instalace na rámu. Při hledání nového umístění baterie našlo mnoho výrobců prostor v oblasti zadní osy tahače (viz obrázek 3).
Obrázek 3: Místo instalace baterie na zadní ose
To vyžaduje baterie s maximální odolností proti otřesům. Protože je přístup k baterii ztížený, jsou preferovány nízkoúdržbové nebo bezúdržbové baterie. Pro tyto účely se výborně hodí baterie Banner Buffalo Bull SHD a SHD PROfessional!
Budoucí pravidla hry
Také evropská legislativa již reagovala na stále se zvyšující a měnící se požadavky. V aktuálním návrhu normy EN 50342-1 byly definovány nové požadavky na odolnost proti otřesům a cyklické zátěži i na spotřebu vody. Špičkové výrobky značky Banner splňují i tyto nové „TOP“ požadavky. Nenormované, ale ve světě baterií používané označení „Super Heavy Duty“ (SHD), které dosud znamenalo splnění nejvyšších požadavků na odolnost proti cyklické zátěži (E4) a vibracím (V3), tím získává ještě více na váze. Díky tomu bude možné nabízet zákazníkům i v budoucnu optimální výrobky pro jejich potřeby.
Díky čemu jsou baterie Banner pro nákladní vozidla tak úspěšné?
Banner vědomě sází na používání litých kladných mřížek (Book Casting) a na hybridní konstrukci. Pro výrobu kladných mřížek se v tomto případě používá slitina olova a antimonu, kladné mřížky se vyrábějí ze slitiny olova a vápníku. Výhoda je nasnadě: Na jedné straně kombinace osvědčené technologie s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi a vysokou odolností proti cyklické zátěži. Na straně druhé nízká spotřeba vody a snadné nabíjení díky hybridní technologii. Značka Banner tak nastavuje laťku pro baterie pro užitková vozidla. Přední výrobci užitkových vozidel proto sázejí na baterie Banner Výrobci, mezi něž patří firmy Daimler, Caterpillar, Liebherr, Kässbohrer a řada dalších, sázejí již mnoho let na kvalitu a know-how baterií Banner a na recept na úspěch složený z nejvyšší kvality výroby, silné značky, technických znalostí a spolehlivosti.
Komentáře