V souladu se svou strategií udržitelné mobility představila Scania ve spolupráci se společností Van Hool jedinečný koncept autobusu s plynovým motorem pro městské linky a linky Bus Rapid Transit (BRT). Díky možnosti provozu na bioplyn nebo CNG nabízí tento autobus jedinečnou kombinaci vysoké kapacity a nízkých dopadů na životní prostředí. Přímočaré kloubové provedení je atraktivní pro cestující, stejně jako prosvětlený a prostorný nízkopodlažní interiér se čtyřmi páry dveří (konfigurace 2-2-2-2) pro snadné nastupování a vystupování na zastávkách.
V souladu se svou strategií udržitelné mobility představila Scania ve spolupráci se společností Van Hool jedinečný koncept autobusu s plynovým motorem pro městské linky a linky Bus Rapid Transit (BRT). Díky možnosti provozu na bioplyn nebo CNG nabízí tento autobus jedinečnou kombinaci vysoké kapacity a nízkých dopadů na životní prostředí. Přímočaré kloubové provedení je atraktivní pro cestující, stejně jako prosvětlený a prostorný nízkopodlažní interiér se čtyřmi páry dveří (konfigurace 2-2-2-2) pro snadné nastupování a vystupování na zastávkách.
Pokud jde o udržitelnou mobilitu, podle společnosti Scania jsou nyní ve hře tři ústřední oblasti zájmu. Udržitelné mobilitě razí cestu autobusová doprava, která nabízí souběžně okamžité efekty v oblasti přepravy cestujících i přínosy pro společnost jako celek:
– Inteligentnější přeprava cestujících s lepší logistikou, smysluplněji vedenými trasami, vyhrazenými jízdními pruhy a lepším pohodlím pro cestující.
– Energetické úspory díky hospodárnějším vozidlům, hybridním hnacím ústrojím, systémům podpory řidičů a školení řidičů.
– Nefosilní paliva – Scania nabízí komerční řešení na bionaftu, bioplyn a bioethanol, která splňují požadavky Euro 6.
Inteligentní ve všech směrech
Scania spojila síly se známým belgickým výrobcem autobusů, společností Van Hool, a vytvořila jedno z nejúžasnějších a nejekologičtějších vozidel na trhu prostředků veřejné dopravy. Autobus Scania Van Hool Exqui.City nabízí přitažlivou kloubovou karosérii připomínající spíše tramvaj, díky čemuž skvěle zapadne do prostředí jakéhokoli města. Je tedy spojením toho nejlepšího z obou světů: image a hospodárnost tramvají se snoubí s flexibilitou a úrovní nákladů autobusové přepravy. Zvolený design byl vřele přijat ve velkých městech po celé Evropě a posílil image veřejné dopravy ve sféře rychlé autobusové přepravy (BRT) i sítí autobusových linek menšího rozsahu.
Autobus je orientován na cestující s předplacenými jízdenkami, takže stanoviště řidiče je umístěno v samostatném oddílu, který může být vybaven prosklenou přepážkou. Nízkopodlažní interiér je řešen velkoprostorově a disponuje velkými plochami pro dětské kočárky, invalidní vozíky i stojící cestující. Velkoplošná okna se starají o světlý a vzdušný interiér a dokonalý výhled do všech směrů. Nástupní výška je pouhých 320 mm. Počet míst k sezení závisí na uspořádání interiéru, který může být v mnoha směrech uzpůsoben potřebám zákazníka. Sedadla jsou namontována na konzolách a všechny plochy jsou dokonale rovné a hladké, což zaručuje bezproblémové čištění. Celkový dojem z jízdy je nepřekonatelný a má potenciál přitáhnout nové cestující, kteří pak mohou začít jezdit autobusem pravidelně.
Ideální pro Bus Rapid Transit (BRT)
Kvalitní síť autobusových linek může zlepšit image veřejné dopravy v každém městě a současně dokáže pozitivně přispět k plánování dalšího rozvoje města. Jedná se také o nejflexibilnější a nejúčelnější způsob řešení veřejné dopravy, jenž současně aspiruje na snížení všech emisí díky vyšší efektivitě přepravy. Lze jej navíc zprovoznit rychle a s vynaložením relativně příznivých nákladů. Přitom jej lze průběžné modifikovat a provádět změny linek, což je velká výhoda v rozrůstajících se městech. Volba obnovitelných paliv v autobusové dopravě navíc bezprostředně řeší problém emisí CO2.
Z pohledu provozovatele je síť autobusových linek velmi účinná o to více, jestliže disponuje vyhrazenými jízdními pruhy zvyšujícími průměrnou rychlost a snižujícími spotřebu paliva a emise. Vozový park autobusů lze ušít přesně na míru aktuálním požadavkům a průběžně jej z pohledu kapacity a harmonogramů přizpůsobovat měnícím se potřebám. Autobusy s plynovým motorem navíc vykazují přirozeně nízké emise hluku, protože agregáty pracují na principu Ottova (zážehového) cyklu.
Z pohledu cestujících nabízí síť autobusových linek příjemný, spolehlivý, bezpečný a relativně levný způsob každodenní přepravy. Mezi faktory, které mohou přetáhnout cestující z aut do veřejné dopravy, patří atraktivní styl, snadné nastupování a vysoké pohodlí. Řešení Bus Systems společnosti Scania pokrývá vše – od komplexních řešení BRT s kapacitou 50 000 cestujících za hodinu v jednom směru, po systémy rychlých autobusů (BRS) uzpůsobené menším kapacitám.
Autobus Scania Van Hool Exqui.City posouvá cestování autobusem na novou úroveň a současně zvyšuje konkurenceschopnost autobusových linek, což je nutnou podmínkou pro zrychlení mobility a omezení dopravních zácep v každém městě. Tento elegantní autobus má značný potenciál přispět k velkým změnám ve vnímání veřejné dopravy u občanů.
Jedinečná kombinace hospodárnosti a nízkých emisí CO2
Plynový motor Scania Euro 6, který může spalovat zemní plyn nebo bioplyn, se nachází vzadu. Jeho charakteristickými výhodami jsou vysoká účinnost a nízká spotřeba paliva. Velké 1470litrové nádrže na střeše více než postačují pro celodenní provoz. Motor má jmenovitý výkon 320 k a jeho točivý moment 1500 Nm je k dispozici už v nízkých otáčkách, což zaručuje mimořádné jízdní charakteristiky – naprosto srovnatelné se vznětovými motory Scania s podobným výkonem. U autobusu této velikosti jde o velkorysou hodnotu výkonu a vzhledem k tomu, že plynový motor pracuje na principu Ottova cyklu (zážehového), vyznačuje se také příjemně nízkými emisemi hluku.
Agregát je propojen se 6stupňovou převodovkou ZF Ecolife s integrovaným retardérem a přes kuželové soukolí pohání zadní portálovou nápravu. Moduly podvozků městských autobusů Scania a systém řízení kloubového spojení zaručují bezproblémové řízení a plynulou jízdu. Bioplyn je v současnosti nejvýhodnějším komerčně dostupným palivem. V porovnání s fosilní motorovou naftou umožňuje snížit emise CO2 až o 90 procent.
Komentáře