Chytrá elektronika ve službách MAN TGX D38 – GPS tempomat a nové asistenční systémy

20 srpna 2014, 15:44

Konstruktéři MAN zahrnuli mezi inovace nového vozu modelové řady MAN TGX D38 též novou generaci bezpečnostních a asistenčních systémů.

MAN TGX D38 disponuje tempomatem EfficientCruise, který využívá informace systému GPS (tzv. předvídavý tempomat): Systém mapuje trasu před vozidlem prostřednictví informací GPS – zjišťuje a analyzuje blížící se stoupání a klesání, přizpůsobí rychlost vozidla tak, aby takové úseky projelo s co možná nejnižší průměrnou spotřebou paliva.

Tempomat EfficientCruise využívá ke své funkci integrované 3D mapy. Tahače vybavené tímto systémem v předstihu "vidí" co bude následovat. Automaticky tak mohou zvýšit hnací moment před blížícím se stoupáním, aby maximálně využily vlastní kinetickou energii a před vrcholem stoupání začnou "rolovat", aby v následujícím klesání pokračovaly jen vlastní setrvačností.

Využívání systému EfficientCruise v dálkové dopravě nebo regionální rozvážkové službě přináší až šesti procentní úsporu spotřeby paliva – bez toho, aby došlo k prodloužení dojezdového času.

Takový elektronický asistenční systém znamená velmi cennou pomoc řidiči, zvláště potom na dlouhých tratích. Systém se totiž na rozdíl od člověka neunaví a funguje stejně dobře ve dne jako v noci..

Ve stoupáních systém EfficietCruise řídí činnost převodovky MAN TipMatic 2 tak, aby nepodřadila na nižší převodový stupeň pokud je zřejmé, že vozidlo dosáhne vrchol stoupání s pomocí daného převodového stupně, který je právě zařazený. Tempo jízdy a jednu ze čtyř možností tolerance rychlosti si volí řidič sám. Na tomto základě potom systém EfficientCruise vypočítá a udržuje optimální rychlost pro nejefektivnější překonání stoupání, resp. následně při jízdě z kopce ji adekvátně reguluje.

EBA (Emergency Brake Assist – systém nouzového brždění): Bude v sériovém provedení ve výbavě vozidel MAN TGX D38. Jeho úkolem je předejít kolizi anebo alespoň zmírnit následky nárazu zezadu do vozidla jedoucího před vlastní silniční soupravou.

Podle statistik patří právě více než 32% nehod nákladních vozidel do této kategorie. Systém EBA s pomocí radaru umístěného v přední části vozidla rozpoznává pohybující se vozidla i statické objekty v jízdní pruhu. Pokud řidič nereaguje na blížící se překážku, systém EBA zahájí, nezávisle ne něm, nouzový brzdný manévr. Nový model je standardně dodáván s elektronickým stabilizačním programem, který ovládá selektivní přibrzďování také kol návěsu.

LGS (Lane Guard System – systém varování mimovolného opuštění jízdního pruhu): Je v novém provedení ještě více zaměřen na podporu práce řidiče. Vylepšení byla zacílena na vyšší schopnost rozlišení – kamera monitoruje jízdu ve zvoleném jízdním pruhu s větší přesností a přispívá tak ještě více k vyšší míře bezpečnosti provozu.

Adaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control – ACC): Automaticky přizpůsobuje rychlost jízdy po rychlostních komunikacích tak, aby byl dodržený bezpečný odstup od vozidel jedoucích vpředu. Pokud se stane zvolená vzdálenost vzhledem k rostoucí rychlosti nebezpečnou, systém sníží točivý moment motoru a v dalším kroku zaktivuje brzdový systém až do 30% brzdného výkonu, který má vozidlo k dispozici.

Tisková zpráva MAN Truck & Bus Czech Republic

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!