Společnost Volvo Trucks rozšiřuje svou nabídku o dvouspojkovou převodovku I Shift DC – první převodovku se dvěma spojkami pro těžká nákladní vozidla na trhu. Díky možnosti řazení pod zatížením nedochází k přerušení přenosu točivého momentu na kola, a vozidlo tak při přeřazování neztratí rychlost. Pro řidiče to znamená více pohodlí a méně námahy.
„V situacích, kdy je nutné neustále řadit, jako například v kopcovitém terénu nebo na klikatých silnicích, přináší dvouspojková převodovka I-Shift DC zcela nové možnosti. Všichni zaměstnanci společnosti Volvo Trucks jsou nesmírně hrdí na to, že můžeme našim zákazníkům nabídnout inovaci tohoto typu," prohlásil Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.
Převodovka I-Shift DC se skládá ze dvou vstupních hřídelí a dvojité spojky. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. O aktuálně zařazeném stupni pak rozhoduje spojka. Převodovka I-Shift DC vychází z klasické převodovky I-Shift, avšak její přední polovina byla přepracována a osazena zbrusu novými díly.
„Během jízdy máte pocit, jako byste měli k dispozici dvě převodovky. Jednu rychlost máte zrovna zařazenou díky první z nich a další stupeň už je připraven díky té druhé. Dvojitá spojka navíc dokáže přeřadit bez toho, aby byl přerušen přenos síly na kola. Tím pádem nedojde k poklesu točivého momentu motoru, což má za následek výrazné zlepšení z hlediska komfortu řízení," uvedla Astrid Drewsenová, produktová manažerka společnosti Volvo Trucks, která má na starosti hnací ústrojí.
Dostupnost od podzimu 2014
Převodovka I-Shift DC bude dostupná od podzimu 2014 pro model Volvo FH.
Převodovky se dvěma spojkami se již používají v osobních automobilech, ale Volvo Trucks je první výrobce na světě, který podobné řešení nabízí v sériově vyráběných těžkých nákladních vozech.
„Ovladatelnost nákladních vozidel se díky této převodovce výrazně zlepší. Čím těžší náklad přepravujete a s čím náročnějšími podmínkami se střetáváte, tím větší užitek budete z dvouspojkové převodovky I-Shift DC mít. Díky možnosti řazení pod zatížením, při kterém nedochází k přerušení přenosu energie, řidič snáze udrží tempo s ostatním provozem, zejména pak v těch nejnáročnějších úsecích. Při řízení se tak bude moci více uvolnit, což přispěje ke zvýšení bezpečnosti jízdy," dodala Astrid Drewsenová.
Účinnější řízení a větší pohodlí pro řidiče
Převodovka I-Shift DC je nejúčinnější především v situacích, kdy je nutné často přeřazovat, např. v kopcovitém terénu, na klikatých cestách nebo při jízdě městem s mnoha kruhovými objezdy a světelnými křižovatkami. Velkým přínosem je převodovka I-Shift DC při přepravě živého nebo kapalného nákladu, např. při přepravě zvířat a převozu cisteren, protože změna rychlostních stupňů probíhá takřka nepostřehnutelně, a na náklad tudíž nepůsobí takové síly. A díky účinnému přenosu výkonu ve vlastním dvouspojkovém mechanismu převodovky I-Shift DC se snížilo riziko uvíznutí na kluzkém či nesourodém povrchu, což řidiči ocení například při přepravě dřeva v lesích.
Další podstatnou výhodou nové převodovky je zvýšený jízdní komfort.
„Plynulé přeřazování se projevuje nejen menší námahou, kterou je nutné vynaložit k řízení, ale také tišším prostředím v kabině," podotýká Astrid Drewsenová.
Převodovka I-Shift DC bude k dostání pro model Volvo FH s motory Euro 6 D13 o výkonu 460, 500 a 540 koňských sil.
Fakta o dvouspojkové převodovce I-Shift DC
– Převodovku I-Shift DC lze zjednodušeně chápat jako dvě vzájemně spojené převodovky. Zatímco je jedna znich včinnosti, druhá předvolí další rychlostní stupeň. Při přeřazování se první převodovka rozpojí vokamžiku, kdy se spojí ta druhá, proto při změně rychlostního stupně nedojde kpřerušení přenosu síly na kola.
– Převodovka I-Shift DC vychází zklasické převodovky I-Shift. Navzdory spoustě nových dílů je však opouhých 12cm delší než běžná převodovka I-Shift.
– Při řazení převodovkou I-Shift DC nedochází kpřerušení přenosu síly na kola. Apokud je vněkterých situacích výhodné přeskočit několik rychlostních stupňů, přeřadí se stejným způsobem jako uklasické převodovky IShift.
– Převodovka I-Shift DC dokáže přeřadit na jakýkoliv rychlostní stupeň, aniž by byl přerušen přenos síly, svýjimkou změny mezi nízkou avysokou řadou, tedy při přeřazení z6.rychlostního stupně na 7.
– Plynulé ajemné řazení snižuje míru opotřebovávání hnacího ústrojí adalších dílů vozidla.
– Spotřeba paliva spřevodovkou I-Shift DC je stejná jako sklasickou převodovkou I-Shift.
– Převodovka I-Shift bude dostupná pro nový model Volvo FH jako alternativa kpřevodovce I-Shift akmechanické převodovce.
Komentáře