S největší nabídkou motorů Euro 6 spalujících bionaftu a plyn se Scania ujímá vedení na poli pohonných jednotek určených pro alternativní paliva. Zatím posledním přírůstkem do rodiny je výjimečný šestnáctilitrový motor V8 na stoprocentní bionaftu.
O bionaftu se vážně zajímá stále více dopravců, obzvláště v zemích, kde je toto palivo spojeno se slevami na dani a dalšími výhodami. Za všechny jmenujme například Rakousko, Švédsko nebo Švýcarsko. Bionafta, přesněji methylestery mastných kyselin, může být vyrobena z většiny rostlinných olejů a v Evropě se běžně používá řepkový olej, slunečnicový olej nebo živočišné tuky, kde hraje prim rybí olej. A k výrobě bionafty může posloužit dokonce olej použitý při vaření.
"Problémem mohou být nepředvídatelná politická rozhodnutí týkající se daňových úlev, ale vozidlo přizpůsobené provozu na bionaftu je možné provozovat i na naftu konvenční. Proto ani změna vlády a zákonů nemůže ovlivnit jeho zbytkovou hodnotu," říká Daniel Milione, produktový manažer pro alternativní paliva společnosti Scania. "Rizika spojená s investicemi do těchto vozidel jsou tedy minimální." Dle interních měření Scanie motory při provozu na stoprocentní bionaftu ztrácejí maximálně 8% svého výkonu. Zároveň je ale třeba počítat s nepatrným navýšením spotřeby paliva i AdBlue v systému SCR.
Na trhu je momentálně více druhů bionafty a některé z nich dovedou snížit emise CO2 až o 66%. Používání bionafty je navíc velice jednoduché: stačí natankovat a jet, stejně jako u kteréhokoli jiného vozu. "Mnoho zemí se snaží snížit svou závislost na ropě a alternativní paliva, mezi něž patří například bionafta nebo zemní plyn, jsou proto velmi atraktivní," dodává Daniel Milione. "Jsme si dobře vědomi toho, že hrozba globálního oteplování je mnohem reálnější, než bychom před několika lety čekali. A doprava zatím nebyla schopna zásadním způsobem snížit svou závislost na fosilních palivech. Teď už víme, že se musíme této závislosti zbavit co nejrychleji."
Jestliže zájem o bionaftu je vysoký, pak lze jen těžko pojmenovat to, co momentálně charakterizuje postavení plynu. V jeho prospěch mluví především stále větší dostupnost a hlavně nízká cena zemního plynu. Roste ale také poptávka po bioplynu, protože motory designované obecně pro spalování plynu dokážou pracovat i s tímto palivem.
Zemní plyn je fosilní palivo, které produkuje v porovnání s konvenční naftou o 15 – 20 procent méně emisí CO2. Naopak bioplyn pocházející z obnovitelných zdrojů může v ideálním případě přispět ke snížení emisí CO2 až o 95 procent. I proto někteří odborníci předpovídají, že v roce 2020 bude jedna pětina všech nákladních aut nad 18 tun fungovat na plyn. Za účelem dalšího urychlení rozvoje těchto paliv se Evropská Unie usnesla, že do roku 2021 má být nejdelší vzdálenost mezi čerpacími stanicemi na stlačený plyn (CNG/CBG) 150 km a v případě zkapalněného plynu (LNG/LBG) vzdálenost nepřesáhne 400 km.
"I když momentálně nikdo neví, jak situaci ovlivní hrozící sankce vůči Rusku, touha po plynu je stále obrovská. A Scania má bezesporu nejlepší plynové motory na světě," uzavírá své vyjádření Daniel Milione. Samotné technologie však nemusí být rozhodující. Spíše jde o jednotlivé výrobce, zda nabídnou dostatečně vyspělá řešení, která jsou přijatelná pro zákazníky a budou schopna se uchytit na trhu.
Komentáře