Nová, rychle akcelerující, verze automatizované převodovky MAN TipMatic® pro vozidla hasičů a záchranářů

6 září 2013, 17:17

Pro záchranářská vozidla postavená na podvozcích modelových řad MAN TGL a MAN TGM nabízí společnost MAN automatizovanou převodovku MAN TipMatic® s novým programem řazení: specifický mód určený pro rychlou jízdu na místo zásahu poskytuje speciální strategii využívání nižších převodových stupňů.

Styl jízdy řidiče hasičského vozidla se, pochopitelně, liší od řízení nákladního automobilu v běžném provozu – na místo zásahu je třeba dorazit rychle, ale bezpečně. Proto je pro záchranářské speciály velmi výhodná automatizovaná převodovka MAN TipMatic® s níž se řidič může maximálně soustředit na situaci na silnici a nemusí manuálně řadit převodové stupně.

Pro ještě lepší dynamické vlastnosti hasičských a záchranářských speciálů společnost MAN Truck & Bus zařadila do nabídky systém MAN TipMatic® s novým softvérem, který je specificky naprogramovaný pro potřeby hasičů: přeřazuje převodové stupně takovým způsobem, aby poskytoval masivní akcelerační potenciál. Tento režim jízdy se volí jednoduše přepnutím otočného voliče automatizované převodovky do polohy „Ds“.

Výhody nového softvéru převodovky ilustruje typické dopravní situace běžná pro záchranářská vozidla: hasiči přijíždí na křižovatku se semaforem, na němž svítí červené světlo, přesto, že mají právo přednosti v jízdě, řidič speciálu musí výrazně zpomalit, přesvědčit se, zda jej ze všech stran zaregistrovali ostatní účastníci provozu a až poté může sešlápnout pedál akcelerátoru na podlahu.

Rychlejší změny převodových stupňů a speciální logika přeřazování podporují lepší akceleraci po předcházející fázi brždění. Protože pohonný řetězec je v pracovním režimu pro plnění naléhavých úloh více namáhaný (to však u hasičských a záchranářských speciálů není relevantní, vzhledem k limitovanému počtu provozních hodin v nasazení do záchranných akcí), je tato verze automatizované převodovky MAN TipMatic® vyhrazena jen pro vozidla určená pro hašení požárů a záchranářské práce.

Cestou zpět od zásahu vozidlo již využívá standardní pracovní mód „D“. Pokud požárníci zasahují v terénu, pro vozidla s pohonem kol všech náprav má systém MAN TipMatic® k dispozici režim off-road označený na ovladači symbolem „Dx“. Změny programů řazení „D“, „Ds“ a „Dx“ může řidič volit za jízdy.

MAN Truck & Bus nabízí program řazení s optimalizovaným výkonem pro silniční I terénní hasičské speciály postavená na základě vozidel modelové řady MAN TGM. V současnosti jez a příplatek cca 400 Eur v kombinaci s motorem o maximálním výkonu 290 k nebo 340 k v emisní specifikaci Euro V, EEV a China 4: modifikace pro motory Euro VI je v přípravě.

Novou verzi převodovky MAN TipMatic® je možné osadit i dodatečně do záchranářských speciálů s motory v emisních specifikacích Euro V, EEV a China 4. Nabídka se týká též speciálů MAN TGL s motory s maximálním výkonem 220 k a 250 k, resp. též řady TGM ve výkonových modifikacích 250 k, 290 k a 340 k.

Tisková zpráva MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!