Hybridní Solaris v Plzni

, 15 května 2013, 21:53

Nový hybridní autobus, vyrobený ve spolupráci firem Solaris a Škoda Electric, nabral směr do západních Čech, do Plzně. Velkou výhodou vozidla je možnost využití elektrického motoru během jízdy. Díky značně snížené spotřebě paliva v porovnání s vozidly s klasickým spalovacím motorem je autobus velice šetrný k životnímu prostředí.

Hybridní Solaris, s hnacím systémem Škody ve 12. metrové verzi, je využíván hlavně na linkách vedených přes centrum Plzně, do kterého je vjezd povolen pouze vozidlům s nízkými emisemi.

"Díky hybridnímu pohonu se autobus pohybuje velmi potichu a produkuje do atmosféry značně méně spalin. Autobus může ujet, bez nutnosti dobíjení akumulátorů pomocí dieselového agregátu, celkem až 10 km, aniž by vypouštěl emise do ovzduší. Koncepce hybridního pohonu se nejlépe osvědčuje v intenzivním městském provozu, kde se vyskytuje vysoký počet zastávek a kde vůz jede nízkou průměrnou rychlostí s velkým počtem zrychlení a brzdění" – říká Karel Majer, ředitel Škoda Electric.

Omezení spotřeby paliva o několik desítek procent je významnou výhodou autobusu a vyplývá především z rekuperace energie, která je vytvářena během brzdění vozidla.

"Energie je uskladněna v bateriích a kondenzátorech a následně je využívána během jízdy. Při práci na vozidle jsme věnovali pozornost maximálnímu snížení spotřeby paliva ve všech provozních modulech" – vysvětluje Jiří Flajtingr, šéf projektu hybridních autobusů ve firmě Škoda Electric.

Vozidlo muselo splnit řadu podmínek a projít sérií požadovaných testů než mohl být puštěn do provozu. Testy proběhly nejen v městském cyklu, ale také v testovacím centru TÜV Úhelnice v okrese Mladá Boleslav. Během testování byla potvrzena shoda všech technických parametrů s českými a evropskými standardy.

Příprava projektu 12. metrového nízkopodlažního hybridního autobusu firmy Solaris a Škoda Electric Plzeň započala již v roce 2009. Přípravných prací se zúčastnili rovněž výzkumní pracovníci z elektrotechnické fakulty v Plzni, kteří se také podíleli na projektování a rozvoji hybridního pohonu.

Solaris s hybridním pohonem, vyvinutým Škodou Electric, je už pátým typem hybridního autobusu v nabídce polského výrobce. Premiéra prvního autobusu značky Solaris s diesel-elektrickým motorem proběhla v roce 2006. Byl to jednoznačně první sériově vyrobený typ vozidla v Evropě. Od té doby jezdí hybridní vozidla, překračující počet 200 kusů, v Belgii, Finsku, Francii, Litvě, Německu, Norsku, Polsku a Švýcarsku.

Tisková zpráva + foto Solaris Bus & Coach S.A.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!