Vývoj interiéru kabiny ve vozidlech Scania

19 února 2013, 15:55

Když nahlédneme do kabiny nákladního vozidla Scania z 50-tých let minulého století, uvědomíme si, jak moc se s postupem času zdokonalil zážitek řidiče. Manažerka pro ergonomii vozidel ve společnosti Scania, Anna Selmarkerová nás po jednotlivých desetiletích provede revolučním vývojem palubní desky.

50. léta
Palubní deska byla sice hezká, ale ne příliš praktická. Tvořil ji převážně lesklý kovový povrch, který dobře vypadal, ale v slunečném počasí zřejmě dost výrazně odrážel světlo. Ciferníky přístrojů měly chromované lemování, což je klasický motiv, kterým se inspirujeme dodnes. Volant se také mohl pochlubit atraktivním vzhledem, přestože na dlouhé cesty nebyl moc pohodlný. Celý přístrojový panel se vyznačoval vertikální orientací, podobně jako v případě současných nákladních vozidel.

60.léta
Hlavní změnou byl v tomto případě plošší volant i přístrojový panel. Tlačítka, podobně jako v 50-tých letech, byla však malá a chybělo jim označení. Řidič si tedy musel pamatovat, na co které slouží, a nemohl se spoléhat na příslušné symboly, jako je tomu dnes. I delší jízda musela být nepohodlná, protože sedadla nebyla odpružená a ani sloupek řazení se nedal nastavit.

70. léta
Potřeba stále delších jízd předznamenala začátky komfortnějšího prostředí pro řidiče tak, jak ho známe dnes. Palubní deska byla tvořena z měkkého plastu černé barvy, který působil luxusněji a zaručoval i jistou míru ochrany při nárazu. Tlačítka byla větší a označena symboly, které informovaly o jejich funkci. Začal se objevovat i středový pult. Nabízel řidiči výborné úložné řešení, ale zároveň omezoval volnost pohybu v kabině.

80. léta
Tady už vidíme obrovské změny, především s příchodem série 3. Tehdy jsme poprvé představili unikátní zaoblenou jednolitou palubní desku, kterou se vozidla Scania proslavila. Kabina se zároveň vyznačovala  mnohem vyšší úrovní luxusu. Nabízela například sedadla s lepší oporou, možnost nastavení sloupku řízení a množství měkkých plastových povrchů.

90. léta
Zachovala se jednolitá, vertikálně orientovaná palubní deska podobná té z 80. let, zaručující jednodušší a pohodlnější přístup k neustále rostoucímu počtu ovládacích tlačítek. Palubní deska a jednotlivé přístroje byly velmi přehledně uspořádány a snadno se obsluhovaly. Stále se zde však nacházel i středový pult, který znesnadňoval pohyb dozadu a do strany.

Součastnost
Tato kabina je kombinací maximálního luxusu a pohodlí. Velké množství textilního čalounění a měkkých plastových povrchů vytváří příjemné prostředí pro řidiče. Díky jednolité palubní desce je vše na dosah ruky. Disponuje dokonce i dvěma mírně vystupujícími liniemi, které vedou ruku při hledání jednotlivých ovládacích prvků a dodávají jí stabilitu. Vše je přehledně označeno, přičemž mnohé důležité funkce jsou prakticky zakomponované do volantu. Sedadla, připomínající spíše pohodlná křesla, nabízejí optimální možnosti nastavování a pneumatické odpružení. Jejich celkové pohodlí zvyšují i bezpečnostní pásy zabudované přímo do sedadla.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!