Vývoj loga MAN během posledního století

, 30 ledna 2013, 11:04

Od secesní elegance a Heinricha „Lva“ po dnešní moderní styl.

Tři iniciály a lev, to jsou základní prvky loga značky MAN známé po celém světě. Neoddělitelně patří k sobě, jsou poselstvím síly, pokroku a dynamiky. Značka MAN poskytuje svým zaměstnancům, zákazníkům a příznivcům identitu a zázemí již více než jedno století, symbol lva pak zdobí masky chladičů vozidel MAN již více než čtyři desítky let. Dnes se dá říci, že bez lva by to již nebyl MAN!

V roce 2012 společnost MAN Truck & Bus aktualizovala a přestylizovala typický vzhled masky – lva umístila do pochromované horní lišty. Toto přeskupení ještě více zdůrazňuje sílu, sebevědomí a jistotu.

Braunschweigský lev v logu vozidel MAN
V roce 1971 společnost MAN převzala, druhdy, jednoho z nejdůležitějších výrobců těžkých nákladních vozidel na německém automobilovém trhu – braunschweigskou firmu Büssing. O dva roky později se stylizovaná podoba braunschweigského lva dostala do loga vozidel MAN. Až do roku 1982 byla doplněná nápisem Diesel.

Lev je považovaný za krále zvířat, jeho zpodobnění symbolizuje spravedlnost, sílu a zdravou agresivitu, se kterou hájí svoje teritorium. Všechny tyto symbolické významy plně odpovídají cestě, kterou absolvovala konstrukce těžkých nákladních vozidel Büssing (1903 – 1971) a M.A.N. (1915-1985), později M.A.N.-Büssing (1971) a dále MAN (od roku 1986). Oběma výrobcům těžkých nákladních vozidel s evropským a celosvětovým renomé byl vlastní průkopnický duch, skvělá konstruktérská invence a rozhodnost, s níž uváděli převratné technické novinky do sériové výroby.

V roce 1903 začala automobilka Büssing vyrábět nákladní automobil s dvouválcovým benzínovým motorem a šnekovým převodem výkonu na kola zadní nápravy, který se stal doslova hitem své doby. Ještě před první světovou válkou představila společnost první těžké nákladní vozidlo a v roce 1923 vyrobila první třínápravové nákladní vozidlo. Büssing se stal hlavním a nejžádanějším představitelem německého automobilového průmyslu v segmentu nákladních vozidel. V Braunschweigu postavili v tom samém roce i první skutečný autobus a ve 30. letech 20. století zabudovali, po vzoru společnosti MAN, do nákladních vozidel vznětový motor. V roce 1936 přišli s pionýrskou konstrukcí plochého vznětového motoru umístěného pod podlahou, resp. v rámu mezi nápravami nákladního vozu.

Převzetím společnosti Büssing (1971) MAN získal nejenom celou řadu zajímavých technických a konstrukčních patentů, ale též možnost spojit síly s jedním z nejlepších výrobců ve svém odvětví. Od té doby patří braunschweigskému lvu pevné místo v logu vozidel MAN.

Od secese po modernu
1908 – Začalo to zkratkou názvu společnosti Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg, přičemž začáteční písmena názvu v plném znění byla na výrobcích umělecky propletená v secesním stylu.
1913 – Společnost Büssing v německém Braunschweigu použila na svých automobilech symbol lva z erbu středověkého saského vévody Heinricha, zvaného Lev.
1973 – V roce 1971 MAN převzal výrobu nákladních vozidel společnosti Büssing. O dva roky později se stylizovaný lev stal součástí firemního loga, do roku 1982 s dodatkem „Diesel“.
1986 – Logo bez teček. Tvar M.A.N. nahradil tvar MAN. Tečky mezi iniciálami byly odstraněny s uvedením modelu F90 s motorem o výkonu 360 k. Zarámovaný symbol lva dostal místo pod písmeny.
2007 – V novém miléniu na modech TGX a TGS přibyla nad logem stylová stříbrná linka.
2012 – Design nových vozidel rodiny TG vypustil lva z jeho „stříbrné klece“ na nové čestné místo nad iniciály MAN. Přestylizovaný reliéf lva dnes hrdě stojí na masce chladiče.

Pozoruhodný rodokmen
Braunschweigský lev je nejstarší velkou plastikou středověku, která se nachází severně od Alp a zároveň prvním větším figurálním odlitkem od doby antiky. Bronzový odlitek, který je dílem neznámého umělce, údajně z Braunschweigu, má hmotnost 880 kg, výšku 1,78 m a délku 2,79 m. Vytvořili jej v sídelním městě Braunschweig okolo roku 1166 za vlády Heinricha Lva (Heinrich der Loewe, 1129-1195), bavorského a saského vévody, jako symbol vévodovy moci a svrchovanosti soudu.
 

Tisková zpráva MAN Truck & Bus

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!