Volvo: Hnací ústrojí I-Torque zajišťuje skvělé jízdní vlastnosti a snižuje spotřebu paliva

, 17 září 2012, 0:00

Díky neustálému vývoji může společnost Volvo Trucks nabízet to nejlepší hnací ústrojí na trhu nákladních vozidel. Nový systém Volvo I-Torque splňuje požadavky směrnice Euro 6 a poskytuje výjimečnou jízdní charakteristiku. Společně se systémem I-See dokáže ústrojí I-Torque snížit spotřebu paliva až o 10%.

Přísná směrnice Euro 6 klade na vývojáře motoru velké požadavky. Vyhovět novému standardu bez zvýšení spotřeby paliva skutečně není nic jednoduchého. Nicméně nové hnací ústrojí Volvo I-Torque, které bude na evropský trh uvedeno na podzim roku 2012, požadavky normy Euro 6 splňuje a přitom ještě dokáže značně snížit spotřebu paliva.

Jak už samotný název napovídá, přednosti systému I-Torque jsou vysoký točivý moment a nová automatizovaná převodovka s řazením bez přerušení silového toku. Ústrojí I-Torque se může pochlubit točivým momentem 2800 Nm a vysokým výkonem i v nízkých otáčkách. Díky tomu jsou vozy velmi tiché.

„Nižší otáčky znamenají méně časté vstříknutí paliva, méně zplodin a také méně tření. Systém I-Torque využívá nejúčinnější otáčky motoru D13, tedy rozmezí mezi 900 a 1200 otáčkami za minutu," vysvětluje Mats Franzén, vedoucí oddělení strategie motorů společnosti Volvo Trucks. Video si můžete prohlédnout na stránkách www.youtube.com/volvotrucks.

Dva základní kameny vysokého výkonu a dobrých jízdních vlastností

Na vysokém točivém momentu poskytovaném hnacím ústrojím I-Torque se podílí dvě hlavní součásti – nový motor D13 Euro 6 o výkonu 460 koňských sil a točivém momentu 2800 ot./min a nová, dvouspojková verze automatizované převodovky I-Shift.
K navýšení účinnosti a snížení dopadu na životní prostředí pak přispěla velmi účinná turbosestava, nově vyvinutý software, technologie Common Rail a systém recirkulace výfukových plynů (EGR).

Dvouspojková převodovka

Nová převodovka nese název I-Shift 2. Díky ní se společnost Volvo Trucks stala první automobilkou, která do nákladních vozů pro vysoké zatížení montuje dvouspojkovou převodovku.

„Díky dvouspojkovému systému nedochází k přerušení točivého momentu, a to ani ve chvíli přeřazení. Motor díky tomu může pracovat v optimálních otáčkách a zajišťovat tak pohotovější zrychlení a výjimečnou ovladatelnost vozu. Navíc došlo ke snížení spotřeby paliva a tvorby hluku," podotýká Astrid Drewsen, produktový manažer systému I-Torque.

„Vůz se chová, jako kdyby měl dvě převodovky. Jednu rychlost máte zrovna zařazenou díky první převodovce a druhý stupeň už je připraven v té druhé. Samotná změna rychlostního stupně se odehraje v téměř nepostřehnutelném okamžiku, aniž by došlo k přerušení přenosu hnací síly," dodává Astrid Drewsen.

10% úspora paliva se systémem I-See

Systém I-Torque dokáže snížit spotřebu paliva až o 4%. A pokud se tento systém zkombinuje se systémem I-See, což je technologie zdokonalující jízdu kopcovitým terénem, která obsahuje také různá další drobná vylepšení, lze ušetřit až 10% pohonných hmot.

„U průměrného nákladního vozu tak ročně ušetříte 4100 l paliva. Na snižování spotřeby pracujeme neustále a každá nově vyvinutá drobnost dokáže ušetřit pár kapek paliva navíc. Ale ubrat rovných 10 % najednou, to už je pořádný skok – vlastně nemá daleko k revoluci," uvádí Mats Franzén.

Dostupná efektivní hnací ústrojí

Výroba systému Volvo I-Torque se v Evropě rozběhne na podzim 2013, takže systém bude připraven na uvedení normy Euro 6 v platnost.

Ještě předním však bude na trh uveden první motor D13 pro model Volvo FH splňující tento standard. Technologie použitá u prvního motoru Euro 6 se v určitých ohledech od systému I-Torque odlišuje, nicméně tvorba zplodin bude na stejné úrovni. To znamená 77% snížení tvorby oxidů dusíku a 50% snížení emisí pevných částic.

První motor splňující požadavky směrnice Euro 6 vychází z osvědčené pohonné jednotky Euro 5, která bude s novou řadou Volvo FH rovněž nabízena. Stejně jako původní motor i novinka v nabídce je provedena jako řadový šestiválec s jednotkami vstřikovačů a systémem selektivní katalytické redukce (SCR) ve výfukové soustavě. Aby však motor vyhověl novým emisním požadavkům, využívá také recirkulace výfukových plynů (EGR) a filtru pevných částic (DPF). Tyto systémy společnost Volvo Trucks již několik let nabízí v USA a Japonsku.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!