Společnost Goodyear prodává první nákladní pneumatiky s mikročipem

, 14 prosince 2011, 0:00

Společnost Goodyear uvádí na trh své první nákladní pneumatiky s integrovaným mikročipem pro komerční využití. Nová pneumatika Goodyear Regional RHT II RFID (Radio Frequency Identity) 435/50R19.5, určená pro přívěsy a návěsy, má v sobě

zabudovaný mikročip, jenž dokáže přes rozhraní poskytovat informace do on-line systému FleetOnlineSolutions společnosti Goodyear.

Nová pneumatika nabízí provozovatelům vozových parků mnoho výhod včetně omezení prostojů, vylepšeného řízení pneuhospodářství a většího zabezpečení pneumatik. Na začátku tohoto roku získala společnost Goodyear za tuto technologii ocenění v Latinské Americe.

Kontrolování stavu pneumatik může být velmi zdlouhavým procesem, jelikož je při něm nutné identifikovat každou pneumatiku podle jejího označení na bočnici, které bývá často špatně viditelné kvůli zašpinění či odření Využití technologie RFID tak znamená pro pracovníka provádějícího kontrolu možnost velmi rychle identifikovat každou pneumatiku pouhým přiložením příručního snímače k bočnici pneumatiky a informace se samy elektronicky zaznamenají. Existují však i další přínosy této technologie, jako výrazně snazší vystopování pneumatik, pokud byly ukradeny, nebo možnost jednoduše sledovat stav pneumatik po celou dobu jejich životnosti, včetně protektorování.

Důvodem k výběru pneumatiky o rozměru 435/50R19.5 pro umístění čipu RFID je vysoká oblíbenost tohoto rozměru u provozovatelů tzv. „mega-návěsů“, které poskytují maximální nosnost mezi evropskými návěsy s výškovým omezením 4 metry. Několik rozsáhlých vozových parků s mega-návěsy využívá on-line systém pro řízení pneuhospodářství společnosti Goodyear – FleetOnlineSolutions (FOS) . Ten se jeví jako nepostradatelný pro provozovatele, kteří důkladně dohlížejí na své pneumatiky a používají internet. Technologie RFID tedy zrychluje a zpřesňuje pneuhospodářství.

Mikročip je do pneumatiky zabudován na výrobní lince a je naprogramován jedinečným kódem identifikujícím danou pneumatiku, což následně umožňuje zjistit za pomoci ruční čtečky typ, velikost a unikátní identifikační číslo každé pneumatiky. Při kontrole pneumatik tak mohou poskytovatelé asistenčních služeb ze společnosti Goodyear, či provozovatelé vozových parků získávat informace z pneumatik s technologií RFID velmi jednoduše a okamžitě je elektronicky zaznamenávat. To jim šetří čas a zajišťuje větší přesnost. Zjednodušení skladového hospodářství nových, použitých a protektorovaných pneumatik je zajisté dalším přínosem.

Výhody pro uživatele
Ewals Cargo Care, přední evropská logistická společnost s obratem v roce 2010 ve výši 550 milionů Euro a 49 sklady v 18 zemích, provozuje 3100 návěsů a 1200 mega-návěsů Huckepack. Tato nizozemská firma, patřící k zákazníkům společnosti Goodyear již mnoho let, se podílela na testování nákladní pneumatiky RHT II 435/50R19.5, která byla nově vybavena čipem RFID.
„Nové pneumatiky nám poskytují významné výhody“ říká Bart van Rens, Fleet Control Manager společnosti Ewals. „Technologie RFID urychluje řízení našeho pneuhospodářství, neboť nám umožňuje velmi rychle a přesně identifikovat jednotlivé pneumatiky a zjištěné informace posílá do systému FleetOnlineSolutions společnosti Goodyear. Navíc nám pomůže omezit problémy spojené s krádeží pneumatik z našich tahačů.“

„Na těchto nových pneumatikách jsme spolupracovali se společností Goodyear. U pneumatik, které jsme testovali jako první, zabralo určitý čas najít se čtečkou správné místo, kde je mikročip umístěn. Nyní mají pneumatiky na bočnicích označení v místě, kde se mikročip nachází, a výrobci návěsů montují pneumatiky tak, aby byly na vnější straně. To vše urychluje celkový proces ještě více.“

Pravidelná údržba je velmi snadná. Pověřený pracovník přiloží ruční čtečku k pneumatice. Ta je automaticky identifikována a nalezena v počítačovém systému FleetOnlineSolutions. Naměřený tlak a hloubka dezénu jsou pomocí Bluetooth rovněž zaslány do systému a jejich hodnoty jsou automaticky zapsány k příslušné pneumatice.

„Dříve musel být každý šestimístný identifikační kód zjištěn z označení na bočnici pneumatiky. To zabíralo čas a snadno vznikla chyba. Nyní je vše rychlé a bezchybné díky použití technologie RFID,“ uvedl Bart. „U těchto nových pneumatik je nyní každý záznam z kontroly 100 % správný.“

Další velmi důležitý přínos nových pneumatik je jejich větší zabezpečení. „Doplácíme na krádeže našich nákladních pneumatik. I když policie získá zpět ukradené pneumatiky, prokázat odkud pochází je často nemožné, jelikož identifikační čísla pneumatiky jsou obvykle odstraněná. Protože mikročip systému RFID je zabudován uvnitř pneumatiky, nemůže být odstraněn, aniž by se pneumatika nezničila. To znamená, že zloději nejsou schopní zamaskovat původ těchto pneumatik a budou se vyhýbat krádežím pneumatik s označením RFID na bočnici. Projednáváme se společností Goodyear způsob, jak označit tyto pneumatiky ještě viditelněji, aby se jim zloději vyhnuli ve všech případech,“ uzavírá vše Bart van Rens.

Vývoj a ocenění
Společnost Goodyear na tomto systému pracuje již mnoho let a v posledních letech jej využívala v šampionátu evropských závodů tahačů FIA. Všechny závodní pneumatiky Goodyear 315/70R22.5 jsou vybaveny čipem RFID. Tento systém je při závodech využíván společností Goodyear za účelem řízení používání pneumatik a úředníky asociace FIA kvůli zajištění dodržování stanovených předpisů.

Na začátku roku byla společnost Goodyear zvolena jako „Jedna z nejlepších v automobilovém sektoru v kategorii inovativní technologie“ týmem novinářů z AutoDataPublishing, specializovaného brazilského magazínu věnujícího se automobilovému průmyslu. Toto ocenění obdržela jako projev uznání za práci společnosti Goodyear na technologii RFID v pneumatikách.
Společnost Goodyear připravuje v blízké budoucnosti rozšíření technologie RFID do dalších typů a rozměrů pneumatik. V současnosti jsou pneumatiky s RFID vyráběny v Lucembursku. Jejich výroba bude probíhat také v německém městě Wittlich v továrně společnosti Goodyear.

Zatímco v současnosti čipy RFID přenáší pouze identifikační data, je možné, že v budoucnosti budou přenášet informace o tlaku v pneumatikách a teplotě v reálném čase.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!