Autonomní vozidla jsou v automobilovém průmyslu žhavým tématem. Situace se nevyhýbá ani logistice: ačkoli do oficiálního vyjetí plně autonomních nákladních vozidel do ulic je ještě daleko, v uzavřených provozech již probíhají testy.
Dachser testuje autonomní manévrovací vozidla
Rušné překladiště je ideálním, ale také velmi náročným testovacím místem pro autonomní technologie. Společnost Dascher na svém terminálu v Langenau dokazuje, že budoucnost již dorazila. Dva tahače Kamag PrecisionTractors jezdí po terminálu a přesouvají návěsy mezi jednotlivými nakládkami. Řidiči jsou uvnitř, ale pouze pro účely kontroly: vozidla se pohybují plně automatizovaně. O to se stará systém senzorů na střeše a předním nárazníku a také antény GPS, které shromažďují informace o prostředí a přesně určují polohu vozidla.
Vozidla mohou zrychlit maximálně na 20 km/h, ale ani tato rychlost pro ně není dosažitelná, protože podle zákona nesmí překročit 6-8 km/h.
„Automatizace manévrování s výměnnými nástavbami a návěsy z místa, kde jsou zaparkovány, na nakládací a vykládací terminál má obrovský potenciál, zejména vzhledem k nedostatku řidičů na trhu práce,“ říká Stefan Hohm, ředitel vývoje společnosti Dachser.
Zajímavé je, že příprava provozu autonomních vozidel na překladišti nekončí nákupem samotných tahačů. Senzory a kamery, které spolupracují s nákladním vozidlem, se musí umístit také na budovy v areálu. V případě detekce objektu (nebo například chodce) odešlou informaci do kabiny, čímž je zajištěno, že „robot“ je předem varován.
Vozidla jsou testována v rámci tři a půl roku trvajícího výzkumného projektu SAFE20, který financuje Spolkové ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu (BMWK). Testuje se nejen přesnost tahačů, ale také jejich použití v co nejreálnějších podmínkách. Zástupci zdůrazňují, že jim záleží na spolehlivosti a – především – na tom, aby vozidla na místě nepřekážela, ale pomáhala.
„Někdy jsme měli problémy v extrémně špatných povětrnostních podmínkách, například při hustém sněžení, ale tyto problémy se dají vyřešit,“ řekl André Bilz vedoucí oddělení trendů a technologického výzkumu v podnikovém výzkumu a vývoji.
Komentáře