Jak alternativní paliva ovlivňují opotřebení motoru nákladních vozidel?

13 prosince 2023, 16:29

Ambiciózní cíle Evropské unie v oblasti snižování emisí CO2 pro těžká nákladní vozidla znamenají, že alternativní paliva získávají na popularitě. Tento proces probíhá pomalu a stále je naprostá většina nově registrovaných nákladních vozidel v zemích EU vybavena nízkoemisními dieselovými motory. Zároveň se postupně zvyšuje počet těžkých nákladních vozidel na alternativní paliva a strategie snižování emisí CO2 vytváří u výrobců OEM také obrovský tlak na vývoj.

Realita na trhu a obliba alternativních paliv

Snížení emisí CO2 z těžkých vozidel o 90 % do roku 2040 je jednou z priorit Evropské unie v oblasti životního prostředí. Podle odhadů Evropské asociace výrobců automobilů ACEA by již dosažení průběžného cíle snížení emisí o 45 % do roku 2030 vyžadovalo, aby na silnicích jezdilo 400 000 nákladních vozidel s nulovými emisemi a aby bylo každý rok registrováno nejméně 100 000 takových vozidel. To je nepochybně ambiciózní cíl, neboť podle údajů ACEA bylo v roce 2022 přibližně 97 % prodaných nových nákladních vozidel poháněno naftou a zbytek alternativními palivy.

Požadavky na motorový olej a kompatibilita s různými palivy

Vliv alternativních paliv na mazání motoru se liší v závislosti na typu použitého paliva. Podívejme se proto na konkrétní případy.

Bionafta

Lze ji použít samostatně nebo v motorové naftě, což vede k její široké dostupnosti na čerpacích stanicích. Bionafta se vyrábí z různých surovin, což ovlivňuje její vlastnosti a kvalitu. Vyšší obsah bionafty může zvýšit riziko ředění motorového oleje palivem a vést k rychlejší degradaci maziva.

Zemní plyn

V porovnání s naftou vypouští o několik procent méně CO2 a spaluje čistěji, čímž snižuje tvorbu sazí a kyselin. Takové podmínky vytvářejí menší zátěž pro životnost oleje a mazacího systému, ale je tu i druhá strana mince. Zemní plyn generuje vyšší teploty motoru, což zvyšuje požadavky na tepelnou stabilitu oleje, aby se minimalizovalo usazování popela ve spalovacím prostoru.

Vodík

Toto palivo se těší rostoucímu zájmu výrobců OEM a přináší skutečné výhody majitelům vozidel na vodíkový pohon. Doba doplňování paliva je srovnatelná s vozidly na naftu. Dojezd na jedno natankování je ve srovnání s elektromobily výrazně větší a co je nejdůležitější pro životní prostředí, z výfuku vychází voda. Vzhledem k problémům spojeným s procesem spalování ve vodíkovém motoru – včetně vyšších teplot ve spalovací komoře, předčasného vznícení a přítomnosti vody – bylo nutné vyvinout zcela nová maziva.

Elektřina

Elektricky poháněné nákladní automobily jsou zatím vzdálenou vyhlídkou. V letech 2020 až 2022 rostl jejich podíl na objemu prodeje v rámci Evropské unie o 0,1 % ročně na 0,6 %. Elektromobily samozřejmě nepotřebují motorový olej používaný ve spalovacích jednotkách, ale vznikají jiné problémy s mazáním.

Bez ohledu na typ použitého alternativního paliva je použití vysoce kvalitních olejů, maziv nebo aditiv nutností. To je obzvláště důležité pro vozové parky, které přecházejí z fosilních na alternativní paliva, protože jejich potřeby mazání se mohou výrazně lišit. Při rozhodování o takové změně se vyplatí poradit se s dodavatelem maziv a řídit se dobrými radami specialistů společnosti Mobil Delvac, kteří nabádají, abyste nákup maziv brali jako investici, která pomáhá snižovat celkové náklady na vlastnictví (TCO) vozidla.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!