Negativní scénář situace v dopravě po skončení přechodného období se částečně naplnil. Ačkoliv jsou fronty na hranicích nižší, než bylo oznámeno, může to být způsobeno skutečností, že mnoho logistických společností omezilo svou činnost, aby počkalo, jak se bude vyvíjet situace ve Velké Británii.
Náklady na dopravu vzrostly
Krátce po skončení přechodného období po brexitu se náklady na dopravu zdvojnásobily, v některých případech jsou dokonce čtyřnásobné až pětinásobné. V současné době se ceny stabilizují na nižší úrovni, ale jsou stále mnohem vyšší než v kterémkoli období roku 2020. Po 1. lednu 2021 zavedlo Spojené království hraniční kontroly, ale neochota společností přepravovat zboží na ostrovy byla také způsobena objevem nového kmene COVID-19 ve Velké Británii. Lednový nárůst cen byl částečně způsoben prosincovou situací, kdy v přístavech uvízly tisíce nákladních vozidel kvůli blokádě zavedené Francouzi. Po skončení blokády stále přetrvávaly obavy z dalších omezení a na hranicích se po 1. lednu tvořily fronty automobilů, zatím ale kratších, než bylo předvídáno.
Problémem nebude kapacita na britských hranicích, schopnost Britů vypořádat se s byrokracií, ani v hraničních kontrolách. Skutečným důvodem může být poměrně nízká nabídka a poptávka po dopravních službách na ostrovy. Mnoho hráčů na trhu sleduje situaci a své zapojení do přepravy do a ze Spojeného království omezuje na minimum. Některé analýzy ukazují, že doprava je dokonce o polovinu menší než před rokem. Situaci jistě nezlepší potřeba doložit po návratu z Velké Británie negativní výsledek testu COVID-19. Samotní řidiči se se obávají dlouhých hodin dopravní zácpy nebo opakování situace z prosince 2020. Příhraniční oblasti také nemají pro řidiče odpovídající infrastrukturu. Stát v dopravní zácpě často znamená, že musí absolvovat povinný odpočinek během hraniční přepravy a v okolí nejsou žádná ubytovací místa ani parkoviště pro nákladní automobily.
Neochota dopravních společností je samozřejmě také důsledkem celních formalit zavedených po brexitu. Kvůli formálním chybám je mnoho nákladních vozidel zastaveno, dokud není záležitost vyjasněna, což často trvá až několik hodin. Společnosti si uvědomují, že znalost předpisů, které vstoupí v platnost po 1. lednu 2021, nezaručuje plný úspěch při plnění celních formalit.
Doprava po brexitu – budoucnost
Jak bude vypadat britský dopravní trh v příštích měsících? Existuje mnoho náznaků, že společnosti, které minimalizovaly své zapojení na tomto trhu a zaujaly přístup pozorovatele, si nebudou moci dovolit zůstat pasivní. Počet přeprav se zvýší, což rozhodně nebude mít pozitivní vliv na délku front na hranicích. Lze se však s nadějí dívat na opatření britských celních služeb, které mohou brzy vyvinout vhodný systém opatření k minimalizaci doby trvání jednotlivých kontrol (jsou již mnohem kratší než v prvním lednovém týdnu). Situace související s pandemií koronaviru není optimistická. V nadcházejících týdnech nelze očekávat pozastavení potřeby platných testů na přítomnost viru u řidičů. Podle aktuálních předpovědí zůstanou ceny transportů na ostrovy v nadcházejících měsících na současné vysoké úrovni.
Komentáře