Brzdové destičky – stejný tvar, různé určení

, 3 srpna 2020, 15:28

Brzdový systém je jednou z nejdůležitějších součástí současného vozidla. Jeho funkčnost může rozhodnout o tom, jestli bezpečně dojedeme do cíle cesty. V současných vozidlech, jak osobních, tak čím dál častěji i nákladních, se setkáváme s kotoučovými brzdovými systémy. V jeho výkonné části pracují tři hlavní prvky: třmen, kotouč a brzdové obložení, kterému se lidově říká brzdová destička.

Tento poslední prvek je s ohledem na to, že má nejchoulostivější konstrukci, nejčastěji vnímán v systému jako klíčový. Je to pravda? Trochu ANO, a trochu NE! Pro správnou činnost systému je zapotřebí správná práce všech jeho součástí. Nesprávně opravený třmen nebo poškozený kotouč představují časté příčiny poškození brzdové destičky. Samotná destička samozřejmě také může ovlivnit činnost celku.

Pokud chceme mluvit o tématu správné práce brzdového systému, musíme se zamyslet nad tím, jaké parametry bychom měli zohlednit. Uživatelé poukazují na mnoho parametrů, např. absenci prachu na discích nebo chybějící pískání. Jiní uvádějí počet kilometrů najetých během provozu. Málokdo si ale všímá toho, co je opravdu důležité, konkrétně délky brzdné dráhy a frekvence používání brzdového systému beze ztráty účinnosti. Provozní brzda neslouží ke kontinuální práci, lze ji používat v cyklech (brzdění – chlazení). Správný výběr všech výkonných součástí brzdového systému je klíčový pro jeho bezpečný a správný provoz.

Proto se vyplatí podívat na to, jak to dělají projektanti pro první montáži. Už několik let sledujeme trend, kdy se brzdový systém navržený a zhotovený pro první montáž do nákladního auta, návěsu a autobusu liší. Rozdíl nejčastěji spočívá v jiném provedení… brzdových destiček! V projektových východiscích jsou brzdový třmen a kotouč stejné nebo velice podobné, ale brzdová destička se liší. Zajímavé je, že zde nehovoříme o jiném tvaru destičky, ten může být identický (odtud se bere stejné označení systému v číslování WVA), rozdíly spočívají v abrazivním materiálu, kovové destičce a technologii výroby. Např. destičky určené pro městský autobus a návěs mají jiné parametry, i když je jejich tvar identický a teoreticky je lze zaměnit (oboje musí splňovat minimální bezpečnostní požadavky z normy R90), ale jejich životnost a správnost provozu budou odlišné. Při nákupu je dobré zamyslet se nad tím, do jakého vozidla je budeme instalovat a za jakých podmínek budou provozovány. Vylepší to bezpečnost a poslouží čas používání.

Jako příklad mohou posloužit brzdové destičky Meritor. Meritor je přední výrobce brzdových systémů na světě. Dodává je takovým firmám, jako je Volvo, Renault Iveco, Scania, Mercedes, Paccar, Freightliner, Navistar.

Meritor má 3 hlavní brzdové řady. Tvoří je brzdové destičky, které si jsou sice vizuálně podobné, ale liší se mezi sebou parametry.

MDP5000

Tato řada destiček je vybavena abrazivním materiálem s jakostí OE, navrženým s ohledem na každé použití brzd první montáže. Destičky jsou určeny jak pro nákladní vozidla, tak pro návěsy a autobusy.

Prohlédněte si brožuru o brzdových destičkách z řady MDP5000

MAX

Brzdové destičky Premium (MAX) mají abrazivní materiál M550, splňující vysoké nároky. Jde o materiál pro brzdové kotouče s vysokou setrvačností, určený k využití v městských autobusech a vozidlech provozovaných ve velice těžkých podmínkách (např. v horských oblastech). Hodí se k využití ve vozidlech s dvoudílnými kotouči. (plochá destička).

Prohlédněte si brožuru o brzdových destičkách z řady MAX

MDP3000

Jedná se o oblíbenou řadu pro aftermarket trh obsahující destičky k širokému využití. Brzdové destičky se vyrábějí z nového abrazivního materiálu M520 v souladu s nejpřísnějšími standardy v moderním závodu Meritor disponujícím certifikátem TS-16949. Brzdové destičky z řady MDP3000 se hodí do většiny typů nákladních aut a návěsů a jsou dodávány společně s montážní sadou (tam, kde je to nezbytné).

Prohlédněte si brožuru o brzdových destičkách z řady MDP3000

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!