Vystoupení Ing. Josefa Lhotáka na valné hromadě SAČR

22 ledna 2020, 11:08

Jsem přesvědčený, že v naznačených požadavcích budeme v rámci nové aliance úspěšní.

Jinak mohu konstatovat, že náš svaz dostal jako první ze zemí střední a východní Evropy nabídku členství ve zmíněné alianci a s potěšením vám oznamuji, že už jsme řádným členem AECDR. Pozitivní efekt na finanční situaci SAČR je nasnadě.

Když už hovořím o Bruselu, nelze nevzpomenout vývoj v oblasti blokových výjimek. Děje se něco? Ano, jedná se a dost intenzivně. Protože to vyžaduje poměrně širší objasnění, nechám to třeba na nějaké příští e-mailem zasílané „Aktuální informace SAČR“. V zásadě jde o 3 základní scénáře:

a) žádná bloková výjimka, ani ta všeobecná,
b) prodloužení stávajících blokových výjimek, tedy té obecné (č. 330/2010) a druhé pro servis a náhradní díly (č. 461/2010), nebo
c) nová bloková výjimka se snahou, aby obsahovala samostatnou pasáž k prodeji a servisu automobilů, zahrnující větší vyváženost mezi výrobci a importéry a jejich autorizovanými obchodníky a servisy.

Evropský parlament je na naší straně, dnes už pomalu bývalá Evropská komise už ale tak jednoznačně orientovaná nebyla.

Možná, že by si teď někdo řekl. Bloková výjimka sem, bloková výjimka tam. Oni si importéři stejně budou dělat, co chtějí. Jenomže až tak docela tomu není. Pokud by jim v tom žádná bruselská legislativa nebránila, alespoň někteří by se chovali ještě „diktátorštěji“. Absolutně bez skurpulí. O přípravě nových blokových výjimek budete průběžně informovaní.

Krátce k dalším aspektům činnosti svazu. Jen připomenu, že členy SAČR jsou i všichni členové Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Škoda ČR (SPOČR). Předsedovi SPOČRu Tomášovi Nedvědovi, představenstvu a všem členům spolku děkuji za tuto formu podpory SAČRu. Velmi si toho vážím. Moc bych si přál, a bylo by to opravdu žádoucí, aby i další spolky značkových dealerů, pokud existují, si našli cestu k úzké spolupráci se SAČRem. Například formou kolektivního členství.

Náš svaz má nadstandardní vztahy se Sdružením importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA), za což zde přítomnému prezidentovi panu Jiřímu Sýkorovi a tajemníkovi doktoru Miroslavu Brůžkovi tímto děkuji. Dobré vztahy máme ale i s našimi zahraničními partnerskými svazy. Již dlouhá léta s Cechom predajcov a autoservisov Slovenskej republiky, ale také například s německým svazem ZDK (Zentralverband Deutsches Kratffahrzeuggewerbe).

Každému členovi SAČR je k dispozici stálá poradenská služba. Stačí vytočit číslo 481313674. Díky členovi správní rady JUDr. Jakubovi Dohnalovi, Ph.D. / ARROWS, advokátní kancelář s.r.o., mají členové svazu rovněž možnost právního poradenství. To v určitých případech může být pro někoho hodně důležité.

Každý člen svazu dostává e-mailem “Aktuální informace SAČR”, které reagují na zásadní dění týkající se našeho oboru nebo na dotazy na poradenskou službu, které mají obecnější platnost, a tak s nimi seznamuji všechny členy. Na takto zasílané informace jsem slyšel dosud jen chválu. Každý člen svazu dostává zdarma bulletin / odborný časopis „Auto/Moto/Pneu SERVIS“.

SAČR je také spolu s Ministerstvem školství vyhlašovatelem celostátní soutěže „Autoopravář Junior“ ve 4 kategoriích Automechanik, Karosář, Autolakýrník a Autotronik. Jsem přesvědčený, že je to vůbec nejlepší soutěž učňů v České republice. Díky velmi aktivní odborné sekci svazu pro profesní vzdělávání pod vedením Ing. Milana Chylíka a také zejména pilotním školám vyučujícím autoobory v České republice, jejichž jmenování inicioval SAČR. Se svazem však spolupracují i další školy.

Teď přemýšlím, jak nějak stručně zrekapitulovat další činnost svazu v uplynulých třech letech od posledních voleb. Především jsme pokaždé reagovali na aktuální dění, které se dotýkalo naší branže. Jistě si vzpomenete, jak bývalý ministr dopravy v hlavních zprávách ČT 1 oznámil, že v dohledné době už nebudou autoservisy smět provozovat stanice měření emisí. Následoval okamžitý nesouhlas z naší strany, kontakt s ministrem dopravy, s pracovníky ministerstva dopravy, s poslanci a s partnerskými sdruženími. Prostě rychlá, tvrdá reakce. A byli jsme úspěšní.

Další příklad není tak starý. Týká se systému certifikovaných oprav vozidel závažně poškozených v důsledku nehody, resp. certifikace autoopraven, které by měly oprávnění takové opravy provádět. Jak víte, takový systém už je součástí slovenského zákona zákona č. 106 o provozu vozidel v silniční dopravě a certifikací tam byl pověřen náš partnerský slovenský Cech predajcov a autoservisov SR.

Nechce se mně o tom moc mluvit, ale ačkoliv jsem se při osobním jednání s tajemníkem Svazu dovozců automobilů (SDA) Josefem Pokorným dohodnul na spolupráci v této věci, podali jsme si na to ruku, pan tajemník se mě potom i telefonicky ptal na některé detaily, správní rada SAČR o tom jednala, včetně osobní informace tajemníka slovenského svazu, tak jsem jednoho krásného dne sledoval zprávy, opět na ČT 1, a k mému překvapení tam tajemník SDA prezentoval zmíněný systém jako iniciativu Svazu dovozců automobilů. O certifikaci autoopraven jednal i na Ministerstvu dopravy, například i se sdružením SISA atd. Aniž by mně cokoliv řekl.

Pro SAČR byla samozřejmě nepřijatelná okolnost, že by certifikace měli mít v ruce importéři, ostatně nejsou asociací autoopravářů a už vůbec nereprezentují sféru nezávislých autoservisů. Nepovažovali jsme sice tuto certifikaci za nezbytnou, ale budiž, když už, tak aby se nerealizovala pod taktovkou importérů, aby samotný akt certifikace nebyl prováděný zahraničními expertními firmami, a tudíž drahý, aby naopak představoval co nejmenší administrativně-byrokratickou zátěž, byrokracie máme až nad hlavu, aby daný systém nediskriminoval žádnou kategorii autoopraven atd.

Pochopitelně jsem na vystoupení a kroky SDA okamžitě reagoval, včetně ostrého odmítnutí adresovaného Ministerstvu dopravy, neprodleného zformování společné strategie se sdružením SISA, vypracování vlastního návrhu SAČRu a dalších kroků. Plány na systém podle not importérů bylo prostě nutné odmítnout a zastavit. A výsledek? Pokud vím, SDA už svůj návrh z Ministerstva dopravy stáhnul.

Já nejsem zastánce konfrontací. Vždy říkám. „Ne konfrontace, ale kooperace.“ Jenomže když to nijak jinak nejde, pak nezbývá než natáhnout boxerské rukavice. Jinak vztahy sdružení SAČR a SDA by měly být přinejmenším férové. Z mnoha důvodů, z logiky věcí. Jsme svým způsobem na stejné lodi. Bude-li o jakoukoli kooperaci, spolupráci druhá strana stát, my to jenom uvítáme.

Co dál? Alespoň krátce bych poděkoval paní Ing. Ireně Kanovské a členům správní rady svazu Štefanu Kanovskému a Pavlu Štěrbovi za angažovanost v rámci iniciativy EMISE 2018. Zejména Ing. Kanovská v této věci udělala velký kus dobré práce.

Vzhledem k časovému programu bych teď nekomentoval dění kolem deregulace počtu STK. My jsme toto téma projednávali na správní radě, smysluplná deregulace by mohla být užitečná, ale o tzv. německý model, kdy do autoservisu, který musí mít odpovídající prostory a vybavení, přijde zvenku inspektor a provede kontrolu, zájem nebyl. Nová správní rada se ale k tomu může vrátit.

Ještě pár slov k další iniciativně svazu. Co mám na mysli? Jde o zákon o ochraně investic. Stručně a zjednodušeně uvedeno, pokud dealer realizuje nějaké výrobcem vozidel nebo jeho importérem předepsané, nařízené investice, a pak výrobce nebo importér předčasně a nedůvodně vypoví danému dealerovi smlouvu, je povinen mu vyplatit náhradu, pokud se zmíněné investice ještě neamortizovaly, ani přiměřeně nezužitkovaly. Pozor, to není nějaká bohapustá utopie. Takový zákon už existuje například v sousedním Rakousku. Správní rada svazu to předběžně projednala, ale úplně jednoznačně nerozhodla.

Sekretariát SAČR následně odeslal dopis na všechny majitele, případně jednatele, všech autorizovaných obchodníků a servisů v České republice s tím, že SAČR zkoumá, zda by se měl snažit prosadit obdobný zákon i u nás. Dopis obsahoval i originál a překlad rakouského zákona a rovněž nabídku k členství v našem svazu. Celkem šlo o bezmála tisíc těchto dopisů. Odezva byla minimální, velmi, velmi malá. Nově zvolenou správní radu o tom budu informovat s návrhem, abychom se v dané věci dál neangažovali. Možná je to škoda…

Jinak SAČR bude i v následujícím volebním období vykonávat ty činnosti, pro které byl založen. Daleko víc se zaměříme na praktické informace o tom, jak se orientovat a co dělat v rychle se měnících podmínkách pro prodej a servis automobilů, na získávání poznatků, a to i přímo u našich zahraničních kolegů.

Nemá ale smysl slibovat „modré z nebe“. SAČR měl, má a bude mít vždy jen omezené možnosti. A navíc všem členům svazu bych chtěl říct něco, něco dost podstatného. Budu parafrázovat bývalého amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho. Ten prohlásil:

„Neptejte se, co vlast může udělat pro vás, ptejte se, co vy můžete udělat pro vlast“.

Já to trochu pozměním:

 „Neptejte se, co svaz může udělat pro vás, ptejte se, co vy můžete udělat pro svaz“.

Svaz není žádný imaginární subjekt, který jaksi sám za nás něco iniciuje, navrhuje nebo něco zařídí, prosadí. Svaz to nejsem jen já, to není jen správní rada, to jsou všichni členové. Konkrétní osoby.

Následuje další stránka  →

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!