Dnes proběhla v Poslanecké sněmovně tisková konference poslankyně hnutí Úsvit Olgy Havlové ke zřízení vyšetřovací komise k prošetření předražené stavby dálnice D47. Tiskové konference se dále zúčastnila bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb na ŘSD, paní doktorka Miloslava Pošvářová, poslanci Mgr. Herbert Pavera (TOP 09) a Ing. Karel Šidlo (KSČM).
Olga Havlová dnes odevzdala předsedovi Poslanecké sněmovny, panu Janu Hamáčkovi, návrh na zřízení vyšetřovací komise, která by měla prošetřit stavbu dálnice D47. Tato její snaha byla podpořena poslanci Úsvitu přímé demokracie, poslanci z řad TOP 09, KDU-ČSL a KSČM. Podle § 48, odstavce 1, jednacího řádu Sněmovny, může Poslanecká sněmovna zřídit pro vyšetření věcí veřejného zájmu vyšetřovací komisi, pokud to podpoří minimálně pětina poslanců, což bylo splněno. Sněmovna by tento návrh měla projednat na své nejbližší řádné schůzi, která s největší pravděpodobností začne 16. září 2014.
"D47 je nechvalně známá dálnice v Moravskoslezském kraji a jako poslankyně za tento kraj, nemohu přehlížet znepokojující informace okolo této stavby," řekla poslankyně Úsvitu Olga Havlová a dodala: "Je třeba zjistit, proč byly zastaveny vrtné práce na odběrech vzorků násypů, a to včetně zastavení znaleckých posudků, již v polovině ledna 2014 a proč tento stav trvá do dnešní doby. Dále je zapotřebí ověřit, jaký je stav podkladů pro doplnění žalob a stav znaleckých posudků jako materiálu pro rozhodčí soud mezi ŘSD a zhotoviteli stavby. Státu totiž hrozí ztráty ve výši miliard korun."
První reklamace u D47 byly již 7 měsíců po jejím otevření. V roce 2012 bylo na devítikilometrovém úseku reklamováno 901 závad.
Bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb na ŘSD Miloslava Pošvářová k nekvalitní D47 dodala: "Ještě horší je však stav, kdy předražená dálnice D47 (náklady na jeden km dálnice byly 1 miliarda Kč!) vykazuje vady, které zhotovitel odmítá zdarma opravit a stát musí přikročit se zhotoviteli k soudnímu sporu, kde musí vymáhat sjednání nápravy. Alarmující je dále skutečnost, že stejní zhotovitelé, kteří se podíleli na výstavbě D47 a odmítají odstraňovat vady, dále dodávají stavební práce pro veřejný sektor. Způsobili škodu státu a nemají ani morální výčitky a odpovědnost škodu napravit."
Komentáře