Jak zlepšit bezpečnost a kvalitu infrastruktury? Na všechno máme v Česku recept: obří investice do technologií umožňujících zvýšit represe. Veřejnosti se již podařilo namluvit, že za nehodovost může hlavně rychlost, a tak každá vesnice investuje miliony do radarů a silnice brázdi stovky maskovaných policejních aut měřících rychlost. A peníze plní státní, obecní i soukromé rozpočty,přičemž nehodovost nerušeně již dva roky po sobě stoupá.
Za rozbité nekvalitní silnice mohou dle stejné logiky hlavně přetížené kamiony. Dělostřelecká příprava na utrácení dalších milionů spočívá v ohlupování veřejnosti o každém třetím přetíženém kamionu. Ano, speciální jednotky, které kamiony váží, přetížené vozidlo umí odhadnout. Pečlivě si vybírají a stejně dva ze tří přetíženě vypadajících kamionů jsou v pořádku. Bez předvýběru se větší tlaky na nápravu potvrdí možná u jednoho procenta, nebo ještě méně. V dnešní době, kdy se převážejí hlavně pečlivě zabalené autosoučástky, se totiž ani váhové limity u většiny přeprav nedají využít. Za této situace se ŘSD rozhodlo za 180 milionů korun nakoupit 20 dynamických vah a s jejich pomocí zachránit kvalitu českých dálnic.
Pro poctivého dopravce je každý přetížený kamion nekalou konkurencí. Tu ovšem toto opatření, stejně jako nekvalitní infrastrukturu, neodstraní. Existuje důvodné podezření hraničící s jistotou, že případnému postihu opět uniknou všechna zahraniční vozidla, neboť od nich vymáhat pokuty je problematické anebo se to prý nevyplatí. Otázkou zůstává, jestli se pak vůbec najde někdo, kdo se rozhodl podvádět a pevně zabudované váhy neobjede. Řešit se pak budou pouze sporné nebo mezní případy, které zahltí úřady. Na kvalitě silnic se rozhodně nic nezlepší, ale utracených 180 milionů se bude vydávat za snahu o zlepšení neutěšeného stavu a někomu navíc jistě udělá radost.
Komentáře