Společnost Goodyear letos již třináctým rokem dodává závodní pneumatiky pro aktuální sezónu Mistrovství Evropy tahačů FIA 2017. Celá historie začala v roce 2003, kdy pořadatelé Goodyear oslovili s dotazem, zda by neměl zájem dodávat pneumatiky pro evropský pohár tahačů, jak se tehdy tato soutěž nazývala.
Goodyear považuje závody tahačů za velice zajímavou příležitost, jak předvést kvalitu svých pneumatik a přiblížit ji tisícům fanoušků tohoto sportu, z nichž mnozí v oboru silniční dopravy také pracují.
Pro závody se od začátku používají pneumatiky o rozměru 315/70R22.5, a to ve stejném provedení pro použití na řízené i hnané nápravě a za všech podmínek, tedy na suchém i mokrém povrchu. Pro první sezónu Goodyear jako ideální standardní pneumatiky vybral pneumatiky 315/70R22.5 Marathon RHS (Regional Haul Steer), které pouze upravil tak, aby vydržely náročné podmínky závodů. Především musel omezit zahřívání pneumatik uvolňováním tepla při provozu tahačů o hmotnosti 5,5 tuny a výkonu 1500 koňských sil, které na okruhu vyvinou rychlost až 160 km/h. Dosáhl toho snížením hloubky dezénu, tedy zmenšením tloušťky běhounu.
V další fázi se Goodyear zaměřil na vývoj speciální směsi a posléze i na výrobu skutečně specializovaných pneumatik pro závody tahačů. Výsledkem byl speciální dezén a forma pro sériovou výrobu pneumatik na výrobní lince. Pro zkoušky nových pneumatik byl zaveden zvláštní hodnotící program na zkušebních okruzích společnosti Goodyear v Lucembursku a Francii. Závodní tahače při testech řídili zkušení závodníci, kteří dávali pneumatikám při jízdě na nejrůznějších površích za mokra i sucha pořádně zabrat. Výsledkem vývoje byly pneumatiky Goodyear Marathon RHS-RC, které se začaly vyrábět v roce 2004 a zaznamenaly potom při závodech četné úspěchy.
V roce 2006 se vývoj pneumatik Goodyear Marathon RHS-RC posunul do další fáze s označením Goodyear Truck Racing. Cílem vývoje bylo přitom zejména další zvýšení výkonnosti pneumatik. Vývojáři vycházeli opět ze standardních pneumatik Goodyear 315/70R22.5 a jejich hlavním úkolem bylo zvýšit jejich výkonnost především omezením rizika přehřátí a zvýšením boční tuhosti. V zájmu lepšího kontaktu s jízdní dráhou využili speciální běhounovou směs a nový dezén běhounu.
V roce 2011 byla do závodních pneumatik zavedena technologie radiofrekvenční identifikace (RFID). Všechny pneumatiky jsou při výrobě vybaveny mikročipem, který umožňuje jejich unikátní elektronickou identifikaci. Díky čipům mohou pracovníci federace FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) ověřovat, zda se všechny týmy řídí platnými předpisy pro pneumatiky, a lépe řídit pneuhospodářství závodů.
V roce 2016 FIA společnost Goodyear zvolila za výhradního partnera Mistrovství Evropy tahačů FIA na období tří let a dále tak prodloužila jejich dlouhodobé partnerství.
To pokračuje i letos, kdy se při závodech používají pneumatiky Goodyear Truck Racing, které se vyrábějí s použitím koster nejnovější generace. Pneumatiky jsou charakteristické unikátním dezénem běhounu s asymetrickým ramenem a obvodovými drážkami a nabízejí všem závodníkům stálou a vysokou výkonnost na všech závodních tratích.
Závodní pneumatiky Goodyear pro tahače se vyrábějí v Lucembursku, odkud se přepravují na jednotlivé závody, kde je spravuje jejich pořadatel. Ten také pneumatiky dodává jednotlivým týmům a ve spolupráci s inženýry společnosti Goodyear je instaluje na vozidla a hustí.
Komentáře