Dne 3. října se sešli zástupci Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA s premiérem Andrejem Babišem. Jednání se zúčastnil také ministr dopravy Vladimír Kremlík. Tématem byla prohlubující se krize českých mezinárodních dopravců a omezení nedělního provozu kamionů.
Naši mezinárodní kamionoví dopravci jsou z trhu vytlačováni levnější východní konkurencí. Jejich několik let klesající dopravní výkony přinášejí výpadky i státním financím. Dvacetiprocentní pokles v roce 2018 znamenal výpadek 5 miliard korun pro stát a letos propad pokračuje. I výběr mýtného dokládá, že se české kamiony na našich dálnicích ocitly v menšině, i když jich tam celkově přibylo.
Po dohodě s premiérem projedná ČESMAD BOHEMIA možné kroky na podporu tuzemských dopravců s ministryní financí. Dle dopravců by v zájmu České republiky byla například částečná vratka spotřební daně z nafty, která by pomohla českým firmám a motivovala i tranzitující zahraniční dopravce k nákupu pohonných hmot na našem území. Ti kromě mýtného našemu státu nepřináší žádné finanční prostředky. Pokud by u nás natankovali, výnos pro stát by z nich byl osminásobný.
Rozšíření nedělních zákazů jízd pro kamiony je zdůvodňováno pouze snahou řešit nevyhovující situaci s parkováním kamionů na naší západní hranici. Sdružení se zavázalo předložit alternativní plán pro řešení této situace, neboť rozšíření zákazu jízdy na nedělní dopoledne by přeplněným parkovištím nijak nepomohlo, ale naopak by ohrozilo zakázky dopravců z Moravy a ještě by zhoršilo pravidelné pondělní dopravní špičky. ČESMAD podporuje snahu vlády řešit problémy tranzitní dopravy, včetně vyššího dohledu na silnicích, ale vymezuje se proti plošným opatřením jako je právě rozšíření nedělního zákazu jízdy.
Prezident Sdružení Josef Melzer zhodnotil jednání s premiérem slovy: „Jsem rád, že jednání bylo konstruktivní, premiér řešení prohlubující se krize českých dopravců nasměroval k ministryni financí, se kterou se budeme chtít co nejdříve sejít. Okamžitě se také pouštíme do vypracování alternativního návrhu k nedělnímu dopolednímu zákazu, aby se zlepšila situace s parkováním na Rozvadově, aniž by došlo k poškození moravských dopravců a ještě většímu zahuštění provozu ve všední dny.“
Komentáře