10 let MAN Lion´s City: vyzrálá technika a špičkové hodnoty ve spotřebě paliva

, 28 května 2014, 10:46

Rodina městských autobusů MAN s motory Euro 6 jezdí mimořádně úsporně.

Hospodárnost, spolehlivost a efektivita využití pohonných hmot – výrobní řada autobusů MAN Lion´s City je pro tyto pojmy synonymem. Obchodní výsledky hovoří samy za sebe: od uvedení autobusu na trh v roce 2004 bylo těchto autobusů prodáno zákazníkům na celém světě zhruba 16.000. Švédský dopravní podnik Keolis před nedávnem objednal 181 městských autobusů MAN Lion´s City, z toho 52 hybridních. Další velké zakázky z nedávné minulosti z Německa, Švýcarska a Maďarska podtrhují oblibu městských autobusů MAN u zákazníků z celého světa. S uvedením technologie Euro 6, kterou MAN pro dieselové městské autobusy představil již v roce 2011, bylo možné docílit opětovného snížení spotřeby pohonných hmot. Rovněž suverénní jízdní vlastnosti, četné bezpečnostní prvky výbavy a komfortní interiér přesvědčují provozovatele autobusů, cestující i řidiče stále znovu a znovu.

Nepřetržitý vývoj pro více efektivity
MAN své autobusy z rodiny Lion´s City neustále vylepšuje, aby mohl zákazníkům nabídnout vždy ideální řešení pro efektivní městskou hromadnou dopravu. Produktové inovace představené v roce 2012 snižují nejen spotřebu paliva, ale zajišťují rovněž nižší náklady životního cyklu produktu (Lifecycle-Costs). Řízení převodovky reagující na topografii aktivuje během jízdy automaticky ten nejefektivnější program řazení, a podporuje tak úspornou jízdu. Použití lehčích, energeticky optimalizovaných klimatizačních zařízení snižuje odběr elektrického proudu a hmotnost vozidla. K udržení hodnoty vozidel přispívá katodické ponorné lakování (KTL), které MAN provádí pro všechny autobusové skelety. V případě drobného poškození či menší nehody pomáhá udržet náklady na opravu i dobu odstavení vozidla v rozumných mezích segmentace boční stěny na menší části.

Kromě toho se u městských autobusů podařilo s uvedením normy Euro 6 opětovně snížit spotřebu pohonných hmot v průměru o 3 až 5 procent. Je to však pouze jeden z více důvodů, proč se například rakouský dopravce Dr. Richard, který roku 2005 jako jeden z celosvětově prvních zákazníků obdržel městské autobusy řady Lion´s City, opět rozhodl pro MAN: „Po řadě zkušebních nasazení autobusů s Euro 6 nás MAN dokázal znovu přesvědčit díky výhodnější spotřebě oproti svému předchozímu modelu a díky osvědčené technice. Naše rozhodnutí rovněž ovlivnily v porovnání nižší náklady životního cyklu autobusů. Dnes se již můžeme odkázat na první zkušenosti z praxe městského provozu a dosud se správnost našeho rozhodnutí potvrzuje“, řekl Mag. Johann Strasser, technický ředitel firmy Dr. Richard.

Aktivní a pasivní bezpečnost v centru pozornosti
Městské autobusy MAN bodují rovněž díky svojí rozsáhlé bezpečnostní výbavě. A tak antiblokovací systém (ABS), systém regulace prokluzu (ASR) a elektronický brzdný systém (EBS) náleží k sériovému vybavení. Rovněž sériově jsou na palubě autobusu zařízení pro hlášení požáru v motorovém prostoru, stejně jako vysoce účinná protipožární izolace mezi motorovým prostorem a kabinou pro cestující. K tomu MAN jako jeden z mála výrobců na přání nabízí elektronický stabilizační systém (ESP) pro všechny sólo autobusy řady Lion´s City. Systém se postará ve vážné situaci pomocí cíleného přibrzďování jednotlivých kol a snížením výkonu motoru o to, že autobus i v kritické chvíli zůstane bezpečně v jízdním pruhu. Na přání zákazníci obdrží, jako další plus k bezpečnosti, systém kontroly nahuštění pneumatik (TMP). Systém neustále dohlíží na tlak vzduchu v pneumatikách a při podhuštění varuje řidiče. Kromě toho MAN již dnes vyhovuje vysokým nárokům směrnice ECE-R66 týkajícím se pevnosti karosérie při převrácení.Komfort pro cestující a řidiče

Interiér autobusu MAN Lion´s City konfigurovatelný dle individuálního přání zákazníka se prezentuje čistým a přehledným dojmem. Promyšlený koncept přídržných tyčí podporuje snadný tok cestujících a umožňuje přístup k místům pro vozíčkáře bez omezení. Díky komfortní výšce pro stání poskytuje MAN Lion´s City dostatek prostoru i vysokým pasažérům. Velká střešní okna z bezpečnostního skla zajišťují více denního světla, a tím o lepší pocit z prostoru. V kloubových autobusech MAN se může denní světlo na přání ještě více využít pomocí průsvitného kloubového měchu.

Na své si v MAN Lion´s City přijde i řidič. Všechny ovládací prvky byly v kokpitu uspořádány tak, aby byly optimálně v dosahu, aniž by bylo potřeba přestat sledovat provoz na silnici. Široký průchod umožňuje jednoduchý přístup k místu řidiče. Množství míst pro uložení drobností řidiče poskytují početné odkládací prostory.

Jízdní chování přesvědčí svým vedením stopy. Díky speciálně nastavenému servořízení lze MAN Lion´s City s lehkostí precizně řídit v městském provozu. V neposlední řadě autobusy jezdí velmi tiše.

Vhodný autobus pro rozmanitá nasazení
V závislosti na požadavcích a důvodu nasazení je MAN Lion´s City k dostání s celkovou délkou mezi 10,5 m a 18,75 m. Zákazníci si vybírají z rozsáhlého portfolia různých variant – jestli Low Entry, či celonízkopodlažní provedení, jestli s motorem uloženým horizontálně, či vertikálně, jestli sólo, či kloubový autobus. Rovněž u druhu pohonu nabízí MAN rozmanitost. S dieselovým, hybridním či plynovým pohonem je k dispozici široké spektrum motorů a technologií.

Tisková zpráva MAN Truck & Bus Czech Republic

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!