První měsíce letošního roku přinesly tradiční české společnosti TATRA několik důležitých změn. Výroba a prodej těžkých nákladních vozidel všech modelových řad doznala významné konsolidace a z hlediska statistik se posunula v porovnání se stejným obdobím loňského roku do lepších čísel.
Značka TATRA získala nového majitele, společnost TATRA TRUCKS a.s., jenž zajistila kontinuitu výroby a převzala na sebe veškeré aktivity automobilky. Technický vývoj a výroba společnosti TATRA pravidelně přináší na automobilový trh významná konstrukční řešení, která nabízí zákazníkům komplexní dopravní řešení ve všech segmentech průmyslu, kde jsou provozována vozidla TATRA.
S novým majitelem na veletrhu BAUMA
Nákladní vozidla značky TATRA se, poprvé s novým majitelem, účastní prestižní mezinárodní stavební výstavy BAUMA 2013. Třicátý ročník mezinárodního veletrhu stavební a těžařské techniky, nákladních vozidel a zařízení proběhne na výstavišti v bavorském Mnichově ve dnech 15. až 21. dubna 2013.
TATRA TRUCKS, společně s německými dealery Gerhard Friedrich Metallbau und Fahrzeugehandel a DAF Berlin Nutzfahrzeuge Vertriebs- und Service GmbH, připravila v hale B na stánku číslo 303 prezentaci současné špičky svého výrobního programu.
Nejmodernější modelovou řadu těžkých nákladních vozidel z Kopřivnice reprezentuje čtyřnápravový stavební sklápěč TATRA PHOENIX, který jak ve standardní konfiguraci 8×8, a také v odlehčené variantě s pohonem 8×6, nabízí jedinečné jízdní vlastnosti a zajímavou přidanou zákaznickou hodnotu. Originální podvozek tatrovácké koncepce a komponenty hnacího traktu zahraniční provenience jsou, stejně jako moderní kabina s vysoce komfortním interiérem, zárukou plného uspokojení nejpřísnějších zákaznických požadavků. Motorizace skvělými, kapalinou chlazenými, agregáty PACCAR MX-13 samozřejmě splňuje nejpřísnější emisní limity dle směrnice Euro V a je připravena vyhovět rovněž nadcházející postupové normě Euro VI, která vstoupí v plnou platnost počínaje rokem 2014. Sklápěcí nástavby dodávají renomovaní výrobci, jako např. MEILLER, jeden z nejdůležitějších hráčů na trhu ve svém oboru, nebo dynamický slovenský výrobce, společnost VS-mont. Oba jsou strategickými partnery společnosti TATRA v segmentu nástaveb.
Zákaznický speciál
Speciální těžká nákladní vozidla TATRA reprezentuje na veletrhu Bauma 2013 důlní stavební vůz TATRA 815-732R90/39 8×8.1 R (1+3) se stavební nástavbou Fliegl s výtlačným systémem zajišťujícím efektivní vyprázdnění nákladového prostoru korby bez nutnosti jejího sklápění. Zákaznický požadavek nízké celkové výšky vozidla vedl k použití varianty standardního podvozku modelové řady T 815-7 s kompaktní nízkou kabinou a výše zmíněnému systému obsluhy vyprazdňování nákladní nástavby.
K pohonu vozidla slouží původní vzduchem přímo chlazený vidlicový osmiválec TATRA v emisní specifikaci Euro V s maximálním výkonem 325 kW/2100 Nm. Přenos výkonových parametrů na kola všech čtyř náprav zajišťuje automatická šestistupňová převodovka Allison 4500 a dvoustupňová přídavná převodovka TATRA, vozidlo je navíc vybaveno elektrickým retardérem Telma.
Na čtyřnápravovém podvozku s rozvorem náprav 3900 mm + 1450 mm + 1660 mm (uspořádání 1+3), nosností náprav 9 t, 2 x 16 t a 9 t s řiditelnou první a poslední nápravou, odpružením první a poslední nápravy vzduchovými vaky a druhé a třetí nápravy těžkou variantou kombinovaného systému KING FRAME s pneumatikami 16.00 R20 na první a poslední nápravě a 24 R21 na druhé a třetí nápravě je osazena dvoumístná RHD kabina TATRA 815-7 s integrovanou ochranou ROPS/FOPS (zesílená střecha a konstrukce kabiny s odpovídajícím uložením), která je nutná pro bezpečný provoz v důlních prostorech. Řízení poslední zadní nápravy je elektrohydraulické systému VSE. Systém pracuje se zatáčením zadní nápravy do rychlosti vozidla 40 km/h, v případě nutnosti se automaticky náprava vystředí do nulové polohy – funkce „safety“.
Jde o variantu standardní nabídky speciálních vozidel modelové řady T 815-7 6×6, 8×8 a 10×10 (8) s nízkou kabinou s úpravou ROPS/FOPS určené pro prodej primárně na australském kontinentu, společnost TATRA je však schopna nabídnout podvozky tohoto typu i pro ostatní trhy.
Nosný výrobní program značky TATRA staví na nejmodernější modelové řadě těžkých nákladních vozidel TATRA PHOENIX, u nichž byla s velkou výhodou zkombinována jedinečná konstrukce tatrováckého podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami, hnací trakt zahraniční provenience, vysoce ceněná moderní kabina a vyspělé konstrukce nástaveb. Modelová řada TATRA PHOENIX znamená pro kopřivnickou automobilku, zákazníky, obchodní partnery, spolupracovníky či obdivovatele a příznivce značky významný krok vpřed při plnění programu důsledné zákaznické vstřícnosti.
Tatrovácká koncepce
Jedinečná tatrovácká koncepce podvozku zahrnuje několik chráněných technických řešení. Podvozek s centrální nosnou rourou je světový unikát, který vznikl v kopřivnické továrně přesně před 90 lety. Od té doby byl prověřen v náročných provozních podmínkách všech světových kontinentů. Vozidla úspěšně zdolala téměř všechny typy terénů na zeměkouli.
Centrální roura a s ní pomocí příčníků spojený svařovaný rám tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla, který je proti běžné rámové koncepci výrazně tužší v krutu a ohybu. Důležitou skutečností je fakt, že extrémní tuhost podvozku je výsledkem spojení centrální roury a rámu. Dlouhodobé měření a výpočty ukazují, že centrální roura výrazně přispívá k torzní tuhosti podvozku.
Vysoká tuhost nosné struktury ovlivňuje rozhodujícím způsobem jízdní vlastnosti a namáhání rámu a nástaveb. Ohybová tuhost ovlivňuje zejména pohodlí jízdy (menší nároky na uložení kabiny řidiče). Vysoká odolnost v krutu pak ovlivňuje stabilitu a řiditelnost vozidla (vysoká příčná stabilita při jízdě v zatáčkách, na vozovkách s příčným sklonem a v členitém terénu). Prokazatelně snižuje namáhání svařovaného rámu a nástaveb (cisterny, jeřáby atd.), což umožňuje jednodušší upevnění nástaveb.
Podvozek tatrovácké koncepce může fungovat bez svařovaného horního rámu, to znamená, že některé nástavby mohou být připojeny pomocí příčníků přímo k centrální rouře, což snižuje výrobcům nástaveb materiálové náklady na pomocný rám a umožňuje zvýšit užitečné zatížení nástavby. Podobné řešení si nemůže klasická koncepce vozidla s žebřinovým rámem dovolit. Tuhá nosná struktura podvozku ve spojení s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami umožňuje vyšší, až dvojnásobnou, rychlost jízdy v terénu ve srovnání s vozidly klasické koncepce při zachování komfortu jízdy.
Optimální TATRA
Nejmodernější nabídku modelové řady TATRA PHOENIX tvoří ucelená sestava vozidel v modelových variantách s pohonem 4×4, 6×6, 8×6 a 8×8 doplněná o stavební stroj 8×8 s celkovou hmotností 50 t a celou řadu nových konstrukčních řešení, přispívajících k plné zákaznické spokojenosti.
Dvounápravová těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX s pohonem 4×4 nabízí celkem pět variant s celkovou hmotností 20 t. Dvě varianty sklápěčů S3 s rozvorem náprav 3700 mm, dvě varianty rámových podvozků s rozvorem náprav 4090 mm a 4500 mm a s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny a konečně též rámový podvozek s dlouhou čtyřdveřovou kabinou.
Třínápravová těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX s pohonem 6×6 nabízí celkem 14 modelových variant. Osm variant s celkovou hmotností 30 t je z hlediska odpružení zadních náprav rozděleno do dvou skupin. Ve skupině s lehkým kombinovaným odpružením TATRA King Frame® to jsou dva modely sklápěčů S3 s rozvorem náprav 3440 mm + 1320 mm, tři modely rámových podvozků s rozvory náprav 3440 mm + 1320 mm, 3900 mm + 1320 mm a 4500 mm + 1320 mm s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny a tahač s rozvorem náprav 3440 mm + 1320 mm s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny. Ve skupině s odpružením zadních náprav listovými pery jde o sklápěč S1 s rozvorem náprav 3440 mm + 1320 mm primárně určený pro velmi obtížný pracovní cyklus a provoz a o bezrámový podvozek s rozvorem náprav 3900 mm + 1320 mm s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny.
Třínápravová vozidla s celkovou hmotností 35 t zahrnují pět variant: sklápěč S1 s rozvorem 3440 mm + 1320 mm, sklápěč S3 s rozvorem náprav 3440 mm + 1320 mm a tři varianty rámových podvozků s rozvory náprav 3440 mm + 1450 mm, 3900 mm + 1450 mm a 4500 mm + 1450 mm s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny.
Nabídka třínápravových těžkých vozidel TATRA PHOENIX 6×6 vrcholí variantou sklápěče S1 s celkovou hmotností 41 t, redukcemi v nábojích kol a rozvorem náprav 3440 mm + 1450 mm.
Čtyřnápravová těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX s pohonem 8×6 jsou světovou novinkou kopřivnické automobilky a nabízí z pohledu systému pohonu kol jednotlivých náprav dvě základní varianty: 8×6 s pohonem kol první přední nápravy (úspora pohotovostní hmotnosti vozidla ve prospěch užitečné hmotnosti cca 250 kg) a 8×6 s pohonem kol druhé přední nápravy (úspora pohotovostní hmotnosti vozidla ve prospěch užitečné hmotnosti cca 300 kg). V kombinaci s lehkým kombinovaným odpružením TATRA King Frame® se pohotovostní hmotnost vozidel v provedení sklápěč limitně blíží či je zcela srovnatelná s pohotovostní hmotností konkurenčních vozidel v provedení pohonu 8×4. K významným výhodám tohoto provedení pohonu čtyřnápravových vozidel TATRA PHOENIX patří úspora spotřeby motorové nafty ve výši až 2l/100 km!
Čtyřnápravová těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX s pohonem 8×8 zahrnují deset variant vozidel. Čtyři modely s celkovou hmotností 41 t nabízí sklápěč S1 s rozvorem náprav 2150 mm + 2300 mm + 1320 mm, sklápěč S3 s rozvorem náprav 2150 mm + 2300 mm + 1320 mm a dvě varianty rámových podvozků s rozvory náprav 2150 mm + 2300 mm + 1320 mm a 2150 mm + 2900 mm + 1320 mm s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny. Čtyři modely vozidel s celkovou hmotností 44 t zahrnují sklápěče S1 s rozvorem 2150 mm + 2300 mm + 1320 mm, sklápěč S3 s rozvorem náprav 2150 mm + 2300 mm 1320 mm a dvě varianty rámových podvozků s rozvory 2150 mm + 2300 mm + 1320 mm a 2150 mm + 2900 mm + 1320 mm s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny. Poslední dvě varianty čtyřnápravových vozidel TATRA PHOENIX 8×8 zahrnují vozidla s celkovou hmotností 50 t. Obě dvě mají sklápěcí nástavbu S1 a rozvor náprav 2150 mm + 2560 mm + 1450 mm. V České republice jsou tyto varianty vozidel homologovány v kategorii „pracovní stroj“.
Motory a převodovky
Všechna vozidla TATRA PHOENIX jsou osazena kapalinou chlazenými, řadovými šestiválci PACCAR MX-13 se zdvihovým objemem 12,9 l (130 x 162) mm ve výkonových provedeních: 265 kW/1775 Nm, 300 kW/2000 Nm, 340 kW/2300 Nm a 375 kW/2500 Nm. První tři typy motorizací jsou k dispozici v emisních specifikacích Euro V, Euro IV či Euro III, nejvýkonnější motorizace pouze v emisní specifikaci Euro V. Motor PACCAR MX-13 s maximálním výkonem 375 kW/2500 Nm je určen výlučně pro vozidla s redukcemi v nábojích kol s pohonem 6×6 a 8×8 určených primárně pro těžařský průmysl.
K dosažení emisních limitů dle daných norem Euro V je využit osvědčený a velmi spolehlivý systém čištění výfukových plynů za sběrným potrubím pomocí technologie SCR (Selective Catalytic Reduction) pracující s technickou kapalinou AdBlue.
Všechna vozidla TATRA PHOENIX jsou osazena převodovkami ZF ve dvou variantách. ZF Ecosplit manuálně řazená 16stupňová převodovka s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru) a ZF AS-tronic automatizovaná 16stupňová převodovka s elektricky ovládanou spojkou a též s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).
Automatizovaná převodovka ZF AS-Tronic je k dispozici na přání pro všechny varianty těžkých nákladních vozidel TATRA PHOENIX od dubna letošního roku. Je vybavena možností volby jízdního módu „Off-Road“, softwarem výlučně vyvinutým tatrováckými konstruktéry na základě dlouhodobých zkoušek ve spolupráci s techniky ZF. S automatizovanou převodovkou ZF AS-Tronic je možno využívat plně automatický režim řazení převodových stupňů či zvolit režim manuální, který může při jízdě v obzvláště těžkém terénu přinést jisté výhody. Automatizovaná převodovka je doplněna velmi praktickou funkcí „Hill holder“ zajišťující bezproblémový rozjezd vozidla v kopcovitém terénu.
Nápravy a odpružení
Nápravy TATRA s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami s uzávěrkou nápravových diferenciálů jsou dvojího provedení. Bez převodových redukcí v nábojích kol disponují převodem 3,385, s redukcemi v nábojích kol potom převodem 2,714/2,33.
Přední náprava je odpružená vzduchovými vaky doplněnými teleskopickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem, k dispozici jsou nosnosti 8 t nebo 9 t na přání. Zadní nápravy mají v provedení odpružení listovými pery nosnost 11,5 t v provedení s odpružením lehkou variantou kombinovaného odpružení KING FRAME (vzduchové vlnovce s vnitřní vinutou pružinou) nosnost 11,5 t a v provedení s odpružením těžkou variantou kombinovaného odpružení KING FRAME (vzduchové vlnovce a listová pera) nabízí nosnost 13 t nebo 16 t.
Komentáře