Lars Sondergård z Dánska vyhrál finále soutěže Young European Truck Driver (YETD), neboli Mladý evropský řidič kamionu. Finále se konalo v sobotu 25. dubna 2015 ve švédském Södertälje a přilákalo téměř 10.000 diváků. Lars Sondergård, který se zúčastnil finále YETD již podruhé, porazil ostatních 25 talentovaných mladých profesionálních řidičů z celé Evropy, přičemž Českou republiku reprezentoval Michal Kyral, vítěz národního finále ČR.
"Bylo úžasné vidět, jak koncentrovaní a soustředění byli řidiči v průběhu soutěže," řekl Erik Ljungberg, Senior Vice President a ředitel Scania Corporate Relations. "Lars je jediný, kdo si odnesl titul nejlepší mladý řidič kamionu v Evropě, ale myslím si, že i ostatních 25 soutěžících se může hrdě považovat za vítěze."
První cena v soutěži byl zcela nový tahač Scania v hodnotě 100.000 EUR. Do boje o ní se v rámci soutěže Scania Mladý evropský řidič kamionu zapojilo více než 22.000 řidičů do 35 let z 26 evropských zemí.
Finálový turnaj se uskutečnil v průběhu dvou dnů a zahrnoval disciplíny, jako jsou defenzivní a hospodárná jízda, zajištění nákladu, kontrola před jízdou, hašení požáru, manévrování nebo klasická disciplína Shoď krále. Účastníci soutěže museli ve finále prokázat vysokou úroveň dovedností, znalostí a hlavně odpovědný přístup k povolání řidiče nákladních vozidel.
Do úplného finále, tedy do disciplíny Super Z, zbyli jen poslední tři bojovníci – Patrick Schildmann z Německa, Thomas Knust ze Švýcarska a Lars Sondergård z Dánska.
V nervy drásajícím finále to byl mladý Dán, kdo udělal nejméně chyb a zaslouženě se radoval z vítězství. "Nemůžu tomu uvěřit, soutěž byla velmi těsná," uvedl Lars Sondergård. Druhé místo pak bylo velkým zklamáním pro favorizovaného Schildmana z Německa. Ten totiž suverénně vyhrál kvalifikaci a díky zkušenostem z předchozích ročníků šel jasně za vítězstvím. Trojici nejlepších uzavřel Švýcar Knust.
Ve finále se ale neztratil ani český reprezentant Michal Kyral. Řidič, který v běžném životě jezdí s nablýskanou cisternovou soupravou firmy Zdeněk Vápeník, si počínal v průběhu kvalifikačních disciplín naprosto suverénně a například hospodárnou jízdu nebo zajištění nákladu zvládl s plným počtem bodů. Postoupil tedy mezi osmnáct nejlepších a v disciplíně „boj s ohněm“ se postavil soupeři ze Severního Irska. V tomto souboji Michal prohrál a soutěž tím pro něho skončila, ale pokud i v příštím roce uspěje v národním finále, do Švédska pojede zkušenější a hlavně s jasným vědomím, co ho čeká.
Scania YETD je významnou součástí celosvětové iniciativy pro odpovědnou a bezpečnou jízdu, kterou Scania odstartovala v roce 2003. "Řidič je jednoznačně nejdůležitějším faktorem v nákladní dopravě," uvedl Erik Ljungberg. "Dopravní prostředky a infrastruktura mají samozřejmě velký význam, ale spotřeba paliva a bezpečná jízda jsou v prvé řadě otázkou lidského faktoru. Prostřednictvím soutěže YETD chce Scania dopomoci ke zvýšení kvality profesionálních řidičů a zdůraznit jejich velký význam pro ziskovost dopravních společností a bezpečnosti silničního provozu, stejně jakož i ke snížení negativního vlivu na životní prostředí. Chceme pomoci přilákat více mladých, schopných řidičů do podnikání v dopravě."
Soutěž Scania Young European Truck Driver se pyšní patronací Evropské komise a Mezinárodní unie silniční dopravy. Jejími sponzory jsou Michelin a Volkswagen. Scania spustila podobnou soutěž také v Latinské Americe, Africe a Asii. V ročníku 2014/2015 soutěž přilákala rekordní počet 100.000 soutěžících na celém světě.
Komentáře