Goodyear v závodech tahačů

, 17 května 2013, 12:27

Všichni účastníci Evropského poháru závodních tahačů FIA používají pneumatiky Goodyear Truck Racing. Společnost Goodyear vyrábí a dodává pneumatiky pro závodní tahače již od roku 2004.

V současnosti je používána pneumatika Goodyear Truck Racing o rozměru 315/70R22.5, která byla navržena a vyvinuta exkluzivně pro Evropské závody tahačů. Tato pneumatika byla vytvořena na základě intenzivního testování v laboratořích společnosti Goodyear i na závodním okruhu. Pneumatika Goodyear Truck Racing splňuje nejen náročné technické požadavky vycházející ze specifického použití při závodech tahačů, ale také se shoduje se všemi současnými standardy kvality produktů společnosti Goodyear, a navíc vyhovuje evropskému nařízení UNECE 54.

Začátek
V roce 2003 dostala společnost Goodyear nabídku podpořit Evropský pohár tahačů tím, že začne dodávat pneumatiky všem účastníkům. Společnost Goodyear se rozhodla nabídku přijmout také proto, že z ní vyplývaly technologické poznatky, které mohla vytvářením takové pneumatiky získat, a následná prodejnost mohla vyvážit vysoké náklady na výzkum a vývoj.

Společnost Goodyear vytvořila třífázový plán. První fází bylo vzít standardní pneumatiky Goodyear Marathon 315/70R22.5 RHS pro řízenou nápravu a „vylepšit“ je snížením hloubky dezénu a jejich přizpůsobením pro závodění. Pak následoval vývojový program za účelem vytvoření speciální směsi, která poskytne lepší přilnavost na mokru i na suchu, a zároveň nabídne takovou míru opotřebení, jež zvýší životnost pneumatiky a pomůže udržet závodníkům nízké náklady.

Výsledná pneumatika si v závodech vedla velmi dobře, a proto začala fáze poslední. Tou byl vývoj speciálního dezénu běhounu a vytvoření formy pro sériovou výrobu. Proběhl další hodnotící program a v roce 2004 šla pneumatika do výroby. Pneumatika Goodyear Marathon RHS-RC, jak byla pojmenována, sklidila velký úspěch.

Pro sezónu 2006 byla představena nová pneumatika s názvem Goodyear Truck Racing. Ta byla speciálně navržena, vyvinuta a vyrobena tak, aby účastníkům závodů tahačů nabídla nejvyšší možný výkon. Charakterizovala ji optimalizovaná konstrukce, běhounová směs a dezén, jež byly přizpůsobené teplu, rychlosti a dalším extrémním podmínkám závodního okruhu, a zároveň měla dobrou odolnost proti opotřebení a vynikající přilnavost za všech podmínek.  

Tato pneumatika byla vyrobena se stejnou kostrou jako pneumatika Goodyear Regional RHS 315/70R22.5. Byla vylepšená tak, aby zvýšila výkonnost, a především aby se předešlo nebezpečí přehřátí a zvýšila se boční tuhost. Použila se navíc také speciální běhounová směs a dezén, které zlepšují kontakt s vozovkou. Pneumatika splnila standardy kvality stanovené pro celou řadu produktů Goodyear a zároveň vyhovovala nařízení UNECE 54.

V roce 2008 došlo k dalšímu vývoji a byla vyrobena pneumatika Goodyear Racing Drive. To byla protektorovaná pneumatika, která potvrdila neuvěřitelnou všestrannost a odolnost protektorovaných pneumatik a která si v tomto případě velmi dobře poradila s tahačem o hmotnosti 5,5 tuny jedoucím až 160 km/h a okolní teplotou okolo 40°C. Tato pneumatika však nebyla homologována, protože nařízení nepovolovalo protektory.

Společnost Goodyear již několik let pracuje na radiové identifikaci pneumatik (RFID) a v roce 2011 ji představila v závodech tahačů. Všechny závodní pneumatiky tahačů mají nyní technologii RFID zabudovanou.

Výzkum a vývoj pneumatik Goodyear pro závody tahačů
Jakmile padlo rozhodnutí zavázat se k podpoře Evropského závodu tahačů FIA, začalo intenzivní testování za účelem potvrzení prototypů pneumatik. Jednalo se mimo jiné také o test stop, test odolnosti UNECE-R54, stejně jako o rychlostní testy a vlastní přísné testování kvality společnosti Goodyear, které probíhaly v laboratořích v inovačním centru společnosti Goodyear v Lucembursku. Další testy proběhly na okruhu a na testovací trati Goodyear, aby se prozkoumalo opotřebení, odolnost a také jízdní vlastnosti. Navíc, pneumatika Goodyear Truck Racing byla vyvinuta za použití metody Finite Element (FEM) v široké škále podmínek spojených s nosností, huštěním a úhlem sklonu silnice. Závodní týmy Goodyear mají tato technická data k dispozici, aby své závodní tahače mohly co nejlépe připravit.

Technologie RFID na všech pneumatikách závodních tahačů
V závodech tahačů mají všechny pneumatiky Goodyear technologii radiové identifikace RFID (Radio Frequency Identity), jež dává každé pneumatice jedinečnou identitu, kterou využívají funkcionáři mezinárodní automobilové federace FIA (Fédération Internationale de l'Automobile). Technologie RFID, které se také říká čip v pneumatice, využívá při výrobě pneumatiky umístění mikročipu. Tento čip obsahuje data, která se vztahují k pneumatice, včetně jedinečného identifikačního kódu. Tato technologie umožňuje federaci FIA každou pneumatiku monitorovat a dohlížet na to, aby všechny závodní týmy dodržovaly nařízení týkající se počtu a použití závodních pneumatik. Díky úspěšnému testování v terénu, včetně aktuálně využívaných pneumatik s čipem RFID v závodech tahačů, představila společnost Goodyear nedávno tuto technologii také u běžných pneumatik pro nákladní vozidla.

Pneumatiky Goodyear Regional RHT II pro návěsy v rozměru 435/50R19.5 jsou dostupné s technologií RFID.  Tato pneumatika je nejoblíbenějším rozměrem mezi provozovateli „mega návěsů“ a umožňuje maximální objem v rámci čtyřmetrového evropského limitu pro výšku vozidla. Několik velkých vozových parků s „mega návěsy“ využívá systém správy pneumatik Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS)  , který funguje přes internet a je u něj nezbytná pečlivá kontrola pneumatik. Nová pneumatika s čipem RFID nabízí provozovatelům vozových parků výhody jako např. zkrácení prostojů, efektivnější správu pneumatik a vyšší bezpečnost. Je zapotřebí pravidelně kontrolovat a zaznamenávat tlak v pneumatice a její stav. Rozpoznání pneumatik podle značek na bočnici může být časově náročný proces, zejména pokud byly pneumatiky poškozeny obrubníky apod., jak se často stává, takže používání přenosného skeneru a technologie RFID zajišťuje přesnost a rychlost.

Další významnou výhodou pneumatik s technologií RFID je zvýšená bezpečnost, protože mikročip nelze z pneumatiky vyjmout, aniž by se poškodila. To odradí od krádeží, protože pneumatiku s RFID lze okamžitě přiřadit k danému návěsu, a proto je jednoduché vysledovat jejího majitele.

Technologie běhounu pneumatik závodních tahačů
Závodní tahač váží minimálně 5,5 tuny a jezdí rychlostí až 160 km/h, proto pneumatiky hrají klíčovou roli ve výkonnosti tahače za extrémních podmínek. Pro výrobu pneumatik Goodyear Truck Race se využívá podobné kostry jako u pneumatik 315/70R22.5 Goodyear Regional RHS II. Aby se zvýšila výkonnost, a zejména aby se snížilo nebezpečí přehřátí a zvýšila boční tuhost, je v některých aspektech modifikována, ale hlavní roli zde hraje běhoun, který dosahuje velice vysokých teplot, když se tahač během závodu snaží o optimální přilnavost. 

Pneumatiku Goodyear Truck Racing charakterizuje speciálně navržený běhoun. Tento běhoun poskytuje vynikající přilnavost jak na suché, tak na mokré trati. A nejen to, podává také vyrovnaný výkon v celé škále provozních teplot, kterým bude během celé pohárové sezóny vystaven v devíti různých zemích. V kombinaci s charakteristickým asymetrickým ramenním dezénem a obvodovými drážkami nabízí běhounová směs Goodyear Truck Racing po všech stránkách vyrovnaný výkon všem řidičům na všech tratích. Dobré parametry z hlediska opotřebení rovněž zajišťují dlouho trvající výkonnost během celé životnosti pneumatiky.

Distribuce pneumatik pro závodní tahače
Distribuci pneumatik Goodyear pro závodní tahače zajišťuje od roku 2011 výhradně evropská organizace týmů závodních tahačů TRO (Truck Racing Organisation). Týmy si pneumatiky objednávají přes oficiální webové stránky TRO nebo na okruhu, kde personál TRO pneumatiky montuje. Pneumatiky skladuje a převáží na okruhy organizace TRO ve spojení s firmou Robineau Logistics. Pokud to skladové zásoby dovolí, je možné si pneumatiky zakoupit přímo na okruzích. Aby se zajistilo spravedlivé rozdělení pneumatik, organizuje TRO spolu s federací FIA před každým závodem loterii. Takto nikdo neví, jaký tým dostane jaké pneumatiky, dokud nedojde k losování.

Kromě zajištění zásobování pneumatik pro akce pohárů FIA dodává organizace TRO pneumatiky Goodyear také k testování a do sérií národních závodů tahačů. Na každé akci má TRO specializovaný tým mechaniků starajících se o pneumatiky a speciálně vybavený servisní box, kde se pneumatiky montují. Pneumatiky se spravují za použití čipů RFID (Radio Frequency Identity), které rozhodčím FIA umožňují kontrolovat, že všichni účastníci splňují přísná nařízení o pneumatikách. 

O závodech tahačů
Závody tahačů v současné podobě začaly v roce 1984, kdy se konal závod v britském Donington Parku. První závod slavil takový úspěch, že byl v roce 1985 zahájen Evropský pohár tahačů FIA. Zpočátku byly soutěžní tahače běžné nákladní tahače ze silničního provozu, ale velmi záhy došlo k výrazným modifikacím, které umožnily zvýšit výkonnost z několika set koňských sil na hodně přes tisícovku. Brzy byla stanovena pravidla, aby se zajistilo nejen to, že tahače budou bezpečné, ale že se také přísně omezí emise.

Současná pravidla stanoví, že všechny tahače musí mít hmotnost nižší než 5.500 kg a maximální rychlost nesmí přesáhnout 160 km/h. Není třeba zdůrazňovat, že na rozdíl od prvních závodních tahačů nemají ty dnešní se svými protějšky ze silnic mnoho společného. Závodní tahač prý dokáže zrychlit z nuly na 160 km/h rychleji než Porsche 911 a vodou chlazené brzdy a pneumatiky Goodyear znamenají, že dovedou také velmi rychle zastavit.

Pravidla říkají, že lze používat pouze pneumatiky schválené federací FIA. Jejich šířka na začátku tréninku nebo závodu nesmí přesáhnout 315 mm a běhoun hloubku 2 mm. Dále musí být jejich rychlostní index L nebo vyšší a index nosnosti vhodný pro 3,5 tuny či více a všechny používané pneumatiky musí odpovídat schvalovacímu nařízení E.E.C. (nařízení UNECE 54) nebo jeho obdobě.

Existují zde také omezení týkající se dezénu, ale žádné se nevztahuje ke směsi. V podstatě jakýkoli výrobce, který chce dodat pneumatiky pro závody Evropského poháru tahačů FIA, musí svou pneumatiku nebo pneumatiky dodat federaci FIA ke schválení. Federace FIA si pro pohár vyhrazuje referenční pneumatiky, jejich technickou specifikaci, včetně jejich směsi. Seznam pneumatik a jejich oficiálních distributorů, kteří dodávají pneumatiky pro každý závod, se vydává nejpozději tři týdny před prvním závodem. Seznam se během sezóny může aktualizovat.

Pneumatikářská a gumárenská společnost Goodyear dodává pneumatiky pro série závodů na všech kontinentech. Závody jsou pro společnost důležitou aktivitou, protože poznatky získané na závodním okruhu pomáhají zlepšit a zrychlit vývoj pneumatik pro silniční provoz. Takový přenos technologií vede k mnoha významným inovacím týkajícím se konstrukce, materiálů a dezénu běhounu a hraje také roli při rozvoji inženýrů.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!